بانوی فضانورد ایرانی-آمریکایی ناسا، به فضا می‌رود

«یاسمین مقبلی» فضانورد ایرانی آمریکایی و فرمانده مأموریت کرو ۷ اسپیس ایکس احتمالاً روز ۱۵ آگوست ۲۰۲۳ به همراه سه فضانورد دیگر از مرکز فضایی کندی در فلوریدا راهی هفتمین ماموریت ناسا به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌شود. این نخستین پرواز فضایی وی خواهد بود.
تصویر بانوی فضانورد ایرانی-آمریکایی ناسا، به فضا می‌رود

به گزارش سایت خبری پرسون، با گذشت بیش از یک سال از معرفی خلبان و فرمانده مأموریت کرو-۷ اسپیس‌اکس به ایستگاه فضایی بین‌المللی، حالا دو متخصص دیگر مأموریت معرفی شده‌اند تا تیم این مأموریت کامل شود. یاسمین مقبلی از ناسا فرمانده این مأموریت و آندریاس موگنسن (Andreas Mogensen) خلبان فضاپیمای کرو دراگون اسپیس‌اکس خواهند بود.

اسپیس‌اکس، همانند مأموریت‌های گذشته، برای مأموریت کرو-۷ خود نیز تیمی بین‌المللی را عازم ایستگاه فضایی خواهد کرد. مقبلی فضانورد ایرانی-آمریکایی ناسا است و موگنسن اولین خلبان اروپایی کرو دراگون خواهد بود. او از آژانس فضایی اروپا (ESA) به این مأموریت می‌پیوندد.

اسپیس‌اکس به‌تازگی دو متخصص دیگر مأموریت را نیزمعرفی کرده است. ساتوشی فوروکاوا (Satoshi Furukawa)، فضانورد آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن (JAXA) و کنستانتین بوریسوف (Konstantin Borisov) از سازمان فضایی فدرال روسیه (Roscosmos)، مقبلی و موگنسن را همراهی خواهند کرد.

آنها از مرکز فضایی کندی واقع در دماغه کاناورال در ایالت فلوریدای آمریکا به سازمان فضایی اعزام می‌شوند و هر چهار نفر حدود شش ماه در ایستگاه فضایی اقامت خواهند داشت. آنها به‌عنوان بخشی از هیئت‌های اعزامی ۶۹ و ۷۰ به اجرای آزمایش‌های علمی و مراقبت از ایستگاه می‌پردازند.

نشان مأموریت کرو-۷ شامل نام هر چهار خدمه و اژدهایی که نماد فضاپیمای کرو دراگون است.

در میان اعضای تیم اعزامی، موگنسن و فوروکاوا تجربهٔ سفر به ایستگاه فضایی را داشته‌اند. در طرف مقابل، مقبلی و بوریسوف اولین پرواز خود را تجربه خواهند کرد.

موگنسن در سال ۲۰۱۵ در مأموریتی ۱۰ روزه به‌نام Iriss به‌عنوان مهندس ESA به ایستگاه فضایی بین‌المللی سفر کرد.

فوروکاوا مسن‌ترین عضو گروه است. او نیز در سال ۲۰۱۱ برای مأموریتی ۱۶۵ روزه و به‌عنوان عضوی از هیئت‌های اعزامی ۲۸ و ۲۹ در ایستگاه فضایی بین‌المللی اقامت داشت.

زمان دقیق اعزام مأموریت خصوصی کرو-۷ مشخص نیست. اما می‌دانیم پرواز برای قبل از تاریخ ۱۵ آگوست (۲۴ مرداد) برنامه‌ریزی نخواهد شد. فضانوردان سوار بر کپسول استقامت (Endurance) دراگون کرو به ایستگاه فضایی می‌رسند. با رسیدن اعضای کرو-۷ به ایستگاه، فضانوردان مأموریت کرو-۶ به زمین باز خواهند گشت.

منبع: دیجیاتو

492407