تفاهم‌نامه بانک پارسیان و صندوق نوآوری برای تسهیل در انتشارصکوک نوآوری برای شرکت‌های دانش‌بنیان

تفاهم‌نامه همکاری بانک پارسیان و صندوق نو‌آوری و شکوفایی ریاست جمهوری به‌منظور تسهیل ضمانت شرکت‌های دانش‌بنیان در انتشار صکوک نوآوری در بازارسرمایه عصر دوشنبه 12 تیرماه سال جاری به امضای کورش پرویزیان و محمدصادق خیاطیان رسید.
تصویر تفاهم‌نامه بانک پارسیان و صندوق نوآوری برای تسهیل در انتشارصکوک نوآوری برای شرکت‌های دانش‌بنیان

به گزارش سایت خبری پرسون، موضوع این تفاهم‌نامه، برقراری و توسعه تعاملات طرفین در زمینه تسهیل ضمانت شرکت‌های دانش‌بنیان در انتشار اوراق صکوک نوآوری و کمک به تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق بازار سرمایه است.

در نشست انعقاد تفاهم‌نامه صندوق نوآوری و شکوفایی و بانک پارسیان باهدف تسهیل ضمانت شرکت‌های دانش‌بنیان در انتشار صکوک نوآوری در بازار سرمایه، تخصیص 10،000 میلیاردریال تسهیلات توسط بانک پارسیان به شرکت‌های دانش‌بنیان به‌عنوان خط جدید اعتباری(علاوه بر سایر خطوط ویژه فعال) در جهت تحقق شعار سال در دستور کار بانک پارسیان قرار گرفت.

کورش پرویزیان، مدیرعامل بانک پارسیان درمراسم امضای این تفاهم‌نامه ضمن ابراز امیدواری برای افزایش ظرفیت های همکاری بیش از پیش با حضور دکتر خیاطیان در صندوق نوآوری و شکوفایی بیان داشت: ما در بانک پارسیان با تمام امکانات و ظرفیت‌های خود از زیست‌بوم نوآوری کشور حمایت می کنیم.

وی همچنین نسبت به اینکه بانک پارسیان در سال جاری بتواند سهم بیشتری در حوزه تأمین مالی فناوری داشته باشد، گفت: بانک پارسیان در راستای برنامه صندوق مبنی برافزایش فروش شرکت‌های دانش‌بنیان، آمادگی دارد در سال پیش رو علاوه بر محصولات جاری فعال به میزان هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان نیز ارائه کند.

مدیرعامل بانک پارسیان در ادامه بابیان اینکه حدود ۲۵ درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان کل کشور با بانک پارسیان تعامل دارند، گفت: سال گذشته حدود 6 هزار شرکت دانش‌بنیان را در سطح کشور شناسایی کردیم و حوزه فناوری و فعالیت‌های آنان را در اختیار شعب بانک در استان‌ها قراردادیم و برنامه خدمات بانک به شرکت‌های دانش‌بنیان را نیز ابلاغ کرده‌ایم.

پرویزیان همچنین اعلام کرد: تا پایان سال گذشته، ۱۴ هزار میلیاردریال تسهیلات در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قراردادیم و ۲۱ هزار میلیارد ریال نیز حجم ضمانت‌نامه‌های صادره توسط بانک پارسیان برای این شرکت‌ها بوده است.

مدیرعامل بانک پارسیان با اشاره به اینکه بانک پارسیان امسال خط اعتباری ویژه‌ای را برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها اختصاص خواهد داد، گفت: در دو سال گذشته سعی ما بر این بوده است که اختیارات ویژه‌ای به واحد اقتصاد دانش‌بنیان بانک اعطا کنیم. در این زمینه واحد بانکداری دانش‌بنیان بانک در زمینه‌های متفاوت، برنامه‌های کارشناسی و جامعی را در حوزه ارائه خدمات به شرکت‌های دانش‌بنیان تهیه‌کرده است.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کیفیت محصولات دانش‌بنیان ایرانی تأکید کرد: این محصولات فناورانه می‌تواند جذابیت بسیار بالایی برای بازارهای منطقه و کشورهای آسیای میانه داشته باشد.

پرویزیان در پایان بابیان اینکه در بحث پوشش ریسک شرکت‌های دانش‌بنیان، صندوق نوآوری و شکوفایی، الگوی اطمینان بخشی را در پیش‌گرفته است، گفت: ما می‌توانیم از ظرفیت صندوق‌های پژوهش و فناوری همکار با بانک پارسیان نیز برای پوشش ریسک این شرکت‌ها استفاده کنیم.

سابقه درخشان حمایت‌های بانک پارسیان از شرکت‌های دانش‌بنیان

دکتر محمدصادق خیاطیان در مراسم امضای این تفاهم‌نامه بانک پارسیان را از حامیان خوب حوزه دانش‌بنیان در سال‌های اخیر معرفی کرد و گفت: سابقه درخشان حمایت‌های این بانک از شرکت‌های دانش‌بنیان بر عملکرد موفق بانک پارسیان صحه می‌گذارد. از سوی دیگر در تنوع ارائه خدمات نیز بانک پارسیان یکی از بانک‌های پیشرو در کشور است.

وی در ادامه بابیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان در سال‌های گذشته در حوزه‌های راهبردی و موردنیاز کشور خوش درخشیدند، یادآور شد: اوایل دهه هشتاد که صحبت از راه اندازی پارک‌های علم و فناوری در برنامه چهارم توسعه بود، موضوع فناوری و دانش‌بنیان در کشور طرح شد و این روند توجه به موضوع دانش‌بنیان، در سال 1389 به اوج خود رسید، یعنی زمانی که قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی تصریح کرد: بااین‌وجود در دو دهه گذشته سهم اقتصاد دانش‌بنیان از اقتصاد کشور ناچیز بود اما به‌مرور هر چه جلوتر رفتیم توسعه فضای دانش‌بنیان سرعت بیشتری گرفت و امروز صحبت از افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی (GDP) است. سال 1400 مقام معظم رهبری تأکید کردند که سهم اقتصاد دانش‌بنیان باید به 5 درصد افزایش یابد و این مسئله باعث شد در دو سال گذشته حرکت جدیدی در زیست‌بوم نوآوری کشور آغاز شود.

خیاطیان در ادامه با تأکید بر اینکه دولت مردمی به موضوع توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور اهتمام ویژه‌ای دارد، افزود: برابر لایحه برنامه هفتم توسعه، سهم اقتصاد دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی کشور باید به ۷ درصد برسد و دولت نیز برای تحقق این مسئله اهتمام جدی دارد. یکی از جهت‌گیری‌های ما در صندوق نوآوری نیز در راستای همین سیاست کلان است. در این فرآیند و برای تحقق مأموریتمان نیازمند همکاری گسترده با همه اجزای زیست‌بوم تأمین مالی فناوری کشور هستیم که مهم‌ترین رکن این زیست‌بوم، شبکه بانکی است.

وی ادامه داد: مسئله افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان از GDP کشور نیز در مجلس شورای اسلامی مورد استقبال واقع‌شده است. مجموع این اتفاقات نشان می‌دهد حوزه حکمرانی در زمینه فناوری دوران بلوغ خود را طی می‌کند. امروز تصور جامعه از شرکت‌های دانش‌بنیان تغییر کرده است. دیگرکسی نمی‌پندارد که شرکت‌های دانش‌بنیان جزو مقولات لوکس و تزئینی است. نقش‌آفرینی این شرکت‌ها در رفع بحران‌هایی چون کرونا سبب شد تا مردم بااهمیت فناوری بیشتر آشنا شوند و نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان را لمس کردند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در بخش دیگری از سخنان خود بابیان اینکه در چند سال گذشته همکاری بسیار خوبی میان صندوق نوآوری و شبکه بانکی وجود داشته است، گفت: در دوره جدید نیز برنامه ما بر این مبنا است که در حوزه‌هایی خاص، تمرکز جدی‌تری داشته باشیم. در همین راستا چندین برنامه را در راستای اهداف خود تعریف کرده‌ایم. اولین برنامه ما که با شعار سال (مهار تورم و رشد تولید) نیز تناسب دارد، به رشد تولید و فروش شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص دارد.

خیاطیان تأکید کرد: بر اساس ارزیابی‌های ما در صندوق نوآوری، شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند با یک برنامه‌ریزی مناسب و تأمین مالی متناسب، رشد ۱۰۰ همتی فروش را در سال جاری رقم بزنند. در این رابطه و برای تحقق این هدف ما زمینه‌های همکاری متفاوتی را با همکاری شبکه بانکی کشور تعریف کرده‌ایم.

وی ادامه داد: دومین هدف ما، توسعه بحث صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان است. اعتقاد ما این است که شرکت‌های دانش‌بنیان باید صادراتی شوند. اگر شرکت‌های دانش‌بنیان نتوانند در بازارهای بین‌المللی حضورداشته باشند امکان رقابت‌پذیری نخواهند داشت، لذا یک بسته صادراتی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان طراحی کردیم.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه صندوق قصد دارد در حوزه‌های هوش مصنوعی، الکترونیک و زیست‌فناوری برنامه‌های ویژه‌ای را طراحی و ارائه کند، گفت: به دنبال این هستیم تا زمینه ورود شرکت‌های دانش‌بنیان برای رفع سه مسئله حیاتی کشور یعنی امنیت غذایی، آب و همچنین انرژی را فراهم کنیم تا با فناوری‌های ارائه‌شده توسط این شرکت‌ها به حل این مسائل راهبردی بپردازیم.

ایجاد اولین واحد بانکداری دانش‌بنیان سیستم بانکی در ساختمان صندوق نوآوری توسط بانک پارسیان

دکتر روح‌الله ذوالفقاری، معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این جلسه بابیان اینکه صندوق نوآوری و بانک پارسیان همکاری خود را از سال 98 آغاز کرده‌اند، گفت: از سال 1401 تا امروز بانک پارسیان با معرفی صندوق نوآوری 72 فقره تسهیلات به مبلغ 620 میلیارد تومان و 263 فقره ضمانت‌نامه به مبلغ 411 میلیارد تومان ازکانال صندوق نوآوری به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه کرده است. تسهیلات سرمایه در گردش، تسهیلات سرمایه ثابت، لیزینگ و ودیعه رهن نیز ازجمله موارد همکاری صندوق و بانک در راستای حمایت از زیست‌بوم نوآوری بوده است.
ذوالفقاری در ادامه بابیان اینکه بانک پارسیان اولین بانکی است که واحد بانکداری دانش‌بنیان را در سیستم بانکی کشور ایجاد کرد، تصریح کرد: این واحد در ساختمان صندوق نوآوری مستقر است. بانک پارسیان همچنین در بررسی پرونده‌های شرکت‌های دانش‌بنیان مسیر مشخصی دارد و این شرکت‌ها در تعامل با بانک پارسیان معطلی در اخذ تسهیلات و ضمانت‌نامه ندارند.

سهم 3/5 درصدی بانک پارسیان در تأمین مالی حوزه دانش‌بنیان کشور

مهدی فراهانی مدیر آینده‌پژوهی بانک پارسیان نیز با اشاره به اقدامات این بانک در حوزه دانش‌بنیان،گفت : می‌توان به جرات ادعا نمود که بانک پارسیان جامع‌ترین و کامل‌ترین محصولات و خدمات در حوزه دانش‌بنیان کشور را دارد. راه‌اندازی دفتر تخصصی دانش‌بنیان در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ، تأسیس صندوق پژوهش و فناوری کارآفرینی ستارگان و برگزاری نمایشگاه تخصصی شرکت‌های دانش‌بنیان در سال 1401، ایجاد لاین ویژه شرکت‌های فناورعلاوه بر شرکت‌های دانش‌بنیان ، طراحی بسته‌های ویژه برای شرکت‌های دانش‌بنیان، صندوق‌های پژوهش و فناوری، پارک‌های علم و فناوری، کارخانه‌های نوآور، ایجاد سامانه اکوسیستم نوآوری و اعطای اعتبار به شرکت‌های غیر دانش‌بنیان برای خرید محصولات دانش‌بنیان را از اقدامات بانک پارسیان عنوان کرد.

فراهانی تصریح کرد: بانک پارسیان 3/5 درصد از سهم تأمین مالی در حوزه دانش‌بنیان در کشور را به خود اختصاص داد؛ حدود 20 درصد از ضمانت‌نامه‌هایی که سال گذشته توسط بانک پارسیان صادر شد، در حوزه دانش‌بنیان بوده است و این آمار نشان می‌دهد که حوزه دانش‌بنیان، فناوری و نوآوری برای بانک پارسیان اهمیت زیادی دارد.

492180