به گزارش سایت خبری پرسون، قطعه جدیدی که در آستانه افتتاح قرار دارد، شامل بیشترین حجم تونل و پل در یک پروژه است به نحوی که ۸۰ درصد مسیر از پل و تونل تشکیل شده که نشان دهنده حجم سنگین عملیات اجرایی به همراه پیچیدگیهای فنی در ساخت یک آزادراه است.
تونل البرز به طول ۶ کیلومتر در این منطقه قرار دارد که در سال ۱۴۰۰ افتتاح شد و با افتتاح ۱۶.۵ کیلومتر از باقی مانده محور، مسیر ۲۲ کیلومتری باند رفت در منطقه ۲ آزادراه برای عبور مسافران شمال تکمیل میشود.
با افتتاح این مسیر استان البرز به مازندران متصل میشود و اولین اتصال آزادراهی استان البرز به مازندران رخ خواهد داد.
از مهمترین مشخصات فنی این پروژه، ساخت پلهای بلند و بزرگ مسیر با استفاده از قالبهای شاریو توسط پیمانکاران ایرانی و ساخت شده در داخل کشور و ساخت پلی به بلندی ۳۲۰ متر است.
رکورد بیشترین میزان کابل کشی، سیستمهای نظارت تصویری و فیبرنوری، سیستمهای تهویه در تونلها برای اولین بار در این پروژه آزادراهی به ثبت رسیده است.
برای اولین بار در کشور تمام سیستمهای مورد نیاز سنجش آلایندهها، دود، باد و ... به همراه سیستم اطفای حریق هوشمند در تونلهای بلند این پروژه با توان و تخصص مهندسان ایرانی و تجهیزات داخلی تجهیز شده است.
با افتتاح باند رفت در منطقه دوم این آزادراه، اتصال آزادراه تهران - شمال به مازندران میسر میشود. از فاز دوم این آزادراه نیز تاکنون تونل البرز بهعنوان طولانیترین تونل کشور به طول بیش از ۶ کیلومتر به بهرهبرداری رسیده است. پس از تکمیل فاز دو، فاز سوم آزادراه تهران- شمال که از پل «زنگوله» در ابتدای استان مازندران آغاز میشود، باقی میماند که به طول ۴۷ کیلومتر ادامه پیدا کرده و در سهراهی «دشت نظیر» به فاز چهارم این آزادراه متصل میشود.
۲۹۳ کیلومتر مسیر به شبکه آزادراهی کشور تا پایان تابستان امسال اضافه خواهد شد که افتتاح «آزادراه منجیل - رودبار» و «قطعه دوم آزادراه تهران- شمال» با هدف ساماندهی سفرهای مردم به شمال کشور، از تاثیرگذارترین آنها خواهد بود.
هم اکنون طول شبکه آزادراهی کشور ۲ هزار و ۷۶۱ کیلومتر است و برنامه ریزی شده تا ۱۰ هزار کیلومتر دیگر به آن افزوده شود که از این میزان ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر در دست ساخت است.
منبع: ایرنا