وزیر نفت خبر داد:

۵ میلیارد دلار درآمد سالانه فاز 11 پارس جنوبی

وزیر نفت با اشاره به تعلل ۲۲ ساله در توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: سالانه درآمد نزدیک ۴ تا ۵ میلیارد دلار عایدات این فاز است و تولیدش به کاهش ناترازی گاز کمک می‌کند.
تصویر ۵ میلیارد دلار درآمد سالانه فاز 11 پارس جنوبی

به گزارش سایت خبری پرسون، جواد اوجی امروز در آیین رسمی جابه‌جایی و نصب سکوی طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با اشاره به اینکه امروز این پیام خوب را به ملت دادیم و امیدواریم به‌ زودی به تولید ۵۰ میلیون مترمکعبی گاز غنی در روز برسیم، اظهار کرد: این کار با خلاقیت چهار شرکت ملی نفت ایران، نفت و گاز پارس، پتروپارس و مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی انجام شد.

وی افزود: قرارداد توتال برای اجرای طرح توسعه فاز ۱۱ حدود ۴.۹ میلیارد دلار بود، اما آنها از این قرارداد خارج شدند و باختند، امروز با یاری خدای متعال و تکیه بر نیروهای توانمند داخلی کار به نتیجه رسید.

وزیر نفت با بیان اینکه در آغاز دولت تأکید شد طرح توسعه فاز ۱۱ به بهره‌برداری برسد، تصریح کرد: با توانی که به خرج دادید، بهره‌برداری از این فاز در شرایط ناترازی گاز در زمستان کمک خواهد کرد.

اوجی با اشاره به اینکه این بهره‌برداری اثر مثبت بر درآمدهای ارزی در سال «مهار تورم و رشد تولید» خواهد داشت، افزود: سالانه درآمد نزدیک ۴ تا ۵ میلیارد دلار عایدات این فاز است و تولیدش به کاهش ناترازی گاز کمک می‌کند. نکته مهم آن است که این پروژه در شرایط تحریم انجام شد و نشان داد می‌توانیم و عیدی خوبی هم به مردم بود.

وی ادامه داد: فاز ۱۱ تنها بخش میدان مشترک پارس جنوبی بود که توسعه پیدا نکرده بود و هر روز که دیرتر برداشت می‌کردیم، طرف مقابل برداشت گاز داشت. وزیر نفت با اشاره به اینکه جابه‌جایی سکوی ۱۲c به وزن ۳۲۰۰ تن لجستیک خاصی می‌طلبید، گفت: این جابه‌جایی ریسک بالایی داشت، اما موفقیت‌آمیز بود و اگر در آینده نیاز باشد این توانمندی را داریم.

اوجی تأکید کرد: امروز آخرین فاز دریایی پارس جنوبی به نتیجه رسید و فاز توسعه‌ای تازه‌ای نداریم و روی همین فازها برای افزایش تولید و فشارافزایی کار خواهد شد.

وی با اشاره به انتقال کشتی «اوشنیک» به کشور برای این جابه‌جایی گفت: هم‌زمان پایه‌های سکو در موقعیت فاز ۱۱ نصب شد و حفاری چاه‌ها را آغاز کردیم و همه این اقدام‌ها در دولت سیزدهم انجام شد.

وزیر نفت تصریح کرد: طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به‌زودی با حضور رئیس‌جمهوری با تولید اولیه روزانه ۱۲ تا ۱۵ میلیون مترمکعب به بهره‌برداری می‌رسد.

اوجی با اشاره به اینکه با توان متخصصان داخلی همه کار توسعه فاز ۱۱ در دولت سیزدهم انجام شد، افزود: در دولت سیزدهم پروژه‌های اولویت‌دار را طی این ۲۲ ماه انجام دادیم که شامل بهره‌برداری از پالایشگاه آبادان، افتتاح پالایشگاه فاز ۱۴، پروژه ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ هویزه و نصب سکوی فاز ۱۱ از جمله آنهاست.

وی تأکید کرد: برای جبران ناترازی گاز نیز فعالیت‌های مطلوبی انجام شده است که چالش زمستان را حل می‌کند، پارسال ۱۲ میلیارد دلار پروژه‌های نیمه‌تمام نفتی به بهره‌برداری رسید و امسال ۶۸ پروژه نیمه‌تمام نفتی به ارزش ۱۵ میلیارد دلار بهره‌برداری خواهد شد.

منبع: ایسنا

491371