زامبی وارد ایران شده است؟

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از افزایش تجارت اینترنتی مواد مخدر خبر داد.
تصویر زامبی وارد ایران شده است؟

به گزارش سایت خبری پرسون،علیرضا کاظمی قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: قاچاق مواد مخدر به عنوان یک جرم سازمان‌یافته در ۲۰۰ کشور جهان در جریان است. در دنیا بیش از ۲۸۴ میلیون نفر حداقل یک بار مصرف مواد مخدر را تجربه کردند.

وی با بیان اینکه هزار و ۱۲۷ ماده مخدر صنعتی در جهان شناسایی شده است، گفت: ماده مخدر «زامبی» که مصرف آن در آمریکا رو به افزایش است، هنوز در ایران وارد نشده است و هیچ موردی از مصرف آن گزارش نشده است.

وی همچنین افزود: سالانه ۵۰۰ هزار نفر به دلیل سوءمصرف مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند، ادامه داد: تجارت اینترنتی مواد مخدر رو به افزایش است و "دارک وب" و فضای مجازی به توزیع مواد مخدر کمک می‌کند.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: یک هزار و ۱۲۷ ماده روان‌گردان تا کنون کشف شده است، و شاهد افزایش ۲۶ درصد مصرف مواد مخدر در سن ۱۵ تا ۶۴ سال را در جهان هستیم.

وی با بیان اینکه هزار و ۱۲۷ ماده مخدر صنعتی در جهان شناسایی شده است، گفت: ماده مخدر "زامبی" که مصرف آن در آمریکا رو به افزایش است، هنوز در ایران وارد نشده است و هیچ موردی از مصرف آن گزارش نشده است.

کاظمی گفت: ۲۰۹ میلیون نفر در جهان "حشیش" مصرف می‌کنند و استعمال "حشیش" در رتبه اول قرار دارد و بعد از آن مصرف تریاک، کوکائین و اکستازی‌ها در رتبه‌های بعدی هستند.

وی ادامه داد: تولید مواد مخدر در افغانستان طی دو دهه گذشته ۵۰ برابر شده است و بیش از ۸۰ درصد تریاک جهان در افغانستان تولید می‌شود. همچنین تولید مواد مخدر شیشه طی دو دهه اخیر افزایش چشمگیری داشته است.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان به بنیادهای اقتصادی قاچاقچیان ضربه وارد شده است و ۸ نفر جان امسال خود را در راه مبارزه با مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند.

به گفته کاظمی، جمهوری اسلامی از ابتدای سال تا کنون ۱۷ هزار و ۶۳۰ فقره عملیات درگیری با قاچاقچیان مواد مخدر داشته است.

وی تصریح کرد: ظرفیت نگه داری معتادان متجاهر در تهران از ۴ هزار نفر به ۲۶ هزار نفر افزایش پیدا کرده است و در کشور هم ۱۲۴ درصد رشد در حوزه ساماندهی معتادان متجاهر داشته ایم.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: در تهران ۱۱ مرکز نگهداری معتادان متجاهر و در سیستان و بلوچستان ۵ مرکز، خراسان رضوی ۳ مرکز، خوزستان ۲ مرکز، کرمان ۲ مرکز، البرز ۲ مرکز، و در قم، اصفهان، لرستان، همدان، کرمانشاه، فارس و قزوین یک مرز وجود دارد.

کاظمی گفت: در ۵۰ هزار مدرسه کانون یاریگران زندگی راه‌اندازی شد و بیش از ۵ و نیم میلیون دانش‌آموز تحت آموزش راه‌های پیشگیری از اعتیاد قرار گرفتند.

وی افزود: حدود ۸ هزار و ۹۰۰ مرکز درمانی در سطح کشور وجود دارند که داروهای سرپایی را برای افرادی که قصد ترک اعتیاد دارند تجویز می‌کنند و این داروها را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر تحت پوشش این مراکز درمانی سرپایی قرار دارند.

وی با بیان اینکه هزار و ۱۲۷ ماده مخدر صنعتی در جهان شناسایی شده است، گفت: ماده مخدر "زامبی" که مصرف آن در آمریکا رو به افزایش است، هنوز در ایران وارد نشده است و هیچ موردی از مصرف آن گزارش نشده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

490907