رقبای رئیسی چراغ سبز رقابت خواهند گرفت؟

نقش شورای میانه‌روها درباره فعالیت انتخاباتی ۱۴۰۲

یک منبع آگاه نزدیک به چهره‌های شاخص جریانات میانه‌رو می‌گوید که روحانی و لاریجانی در صورتی که پالس مثبتی از سوی حاکمیت ببینند وارد فعالیت انتخاباتی خواهند شد.
تصویر نقش شورای میانه‌روها درباره فعالیت انتخاباتی ۱۴۰۲

به گزارش سایت خبری پرسون، بنا بر برخی شنیده‌ها، حسن روحانی و علی لاریجانی در صورت تحقق شرایط لازم برای «شرکت عزت‌مندانه‌ و قانونی» جریان میانه‌رو در انتخابات ۱۴۰۲ با ارائه‌ی لیست انتخاباتی نقش پررنگی در این انتخابات ایفا خواهند کرد. هم‌چنین این فهرست انتخاباتی با حمایت سیدمحمد خاتمی، علی‌اکبر ناطق نوری و سیدحسن خمینی همراه خواهد شد.

اوایل اسفند ماه سال گذشته بود که احتمال تشکیل شورای میانه‌روها مطرح شد و واکنش‌های گسترده‌ای را با خود به همراه داشت.

تشکیل این شورا در ابتدا با مخالفت علنی و غیرعلنی بخشی از نزدیکان برخی از اعضا همراه بود ولی هیچ کدام از پنج شخصیت اصلی با آن مخالفت نکردند، تعدادی از نزدیکان آنها هم به‌صورتی مشخص و علنی از شکل‌گیری آن استقبال کردند ولی حساسیت بر روی این بوده است که هدف انتخاباتی برای آن تعریف نشود مگر شرایط انتخابات مطلوب و مطابق قانون پیش بیاید.

رسانه‌های نزدیک به این پنج شخصیت ازجمله خبرگزاری خبرآنلاین و سایت جماران در گزارش‌های متعدد از تشکیل شورای میانه‌روها استقبال کردند.

جریان سیاسی حاکم بر مجلس و دولت (حامیان قالیباف و رئیسی) پس از انتشار خبر احتمال شکل گیری شورای میانه‌روها از آن استقبال کردند زیرا بدون وجود یک رقیب، هیچ فعالیت سیاسی آنها نمود نداشته است به‌ویژه در انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ که با سردی برگزار شد.

رسانه‌های این جریان در ماه‌های اسفند و فروردین در گزارش‌ها و مصاحبه‌های متعدد به تشکیل شورای میانه‌روها پرداختند.

جمهوریت نظام که در دو انتخابات ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ با مشارکت کمتر از پنجاه درصد مورد تهدید جدی قرار گرفته‌ و احتمال تکرار مشارکت کمتر از پنجاه درصد در انتخابات ۱۴۰۲ به دغدغه‌ای جدی برای مقامات کشور تبدیل شده است.

به نظر می‌آید که بخشی از مسئولان کشور با دیدگاه علی لاریجانی مبنی بر اینکه «ملک را چاره‌ای دیگر نیاز است» همراه شده و در پی آن هستند تا جمهوریت نظام که در دو انتخابات ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ به زیر ۵۰ درصد رسید، به حالت طبیعی بازگردد.

سیدمحمد خاتمی و علی اکبر ناطق نوری که هر یک در میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان میانه‌رو اعتباری دارند می‌توانند در صورت فراهم شدن شرایط، ضمن کمک برای ائتلاف جریان‌‌های سیاسی میانه‌رو، بدنه‌ی هوادارانی از دو جناح را به شرکت ترغیب کنند.

سید حسن خمینی شخصیت محوری شورای میانه‌روها، نیز با نیروی جوانی خود می‌تواند جدی‌تر از قبل بر رخدادهای سیاسی و اجتماعی کشور اثرگذار باشد.

یک منبع آگاه نزدیک به چهره‌های شورای میانه‌رو در گفت‌وگویی با تاکید بر اینکه مسائل مطرح‌شده پیرامون فعالیت انتخاباتی روحانی و لاریجانی بیشتر از جنس گمانه‌زنی‌ است، گفت: خبرهای جسته و گریخته‌ای در این باره شنیده می‌شود اما بیشتر آنها از جنس گمانه‌زنی و تحلیل است.

او می‌گوید: سابقه‌ی روحانی و لاریجانی نشان می‌دهد که خیلی اهل حرکات خودسرانه در این نوع مسائل نیستند و برای انجام فعالیت‌هایی از جنس تحرکات این چنینی انتخاباتی منتظر نشانه و پالس مثبتی از طرف حاکمیت می‌مانند که البته هنوز به شکل مشخصی دیده نشده‌است.

منبع: انصاف نیوز

490722