شفاف‌سازی آمار اشتغال در کشور با راه اندازی سامانه ملّی رصد

معاون اشتغال وزارت کار با اشاره به تردیدها در مورد آمار رسمی اشتغال و بیکاری در کشور گفت: سامانه رصد می‌تواند در راستای شفاف‌سازی آمار اشتغال کمک‌کننده باشد.
تصویر شفاف‌سازی آمار اشتغال در کشور با راه اندازی سامانه ملّی رصد

به گزارش سایت خبری پرسون، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی مدعی است که یک میلیون و 380هزار فرصت شغلی و خدمات اشتغال در سامانه ملی رصد اشتغال در سال 1401 ثبت شده است.

اما بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که این رقم با واقعیت همخوانی ندارد. یعنی میزان کاهش نرخ بیکاری در جامعه احساس نمی شود و گزارش های میدانی حاکی از این است که هنوز بخش زیادی از جوانان جویای کار و در صف بیکاران قرار دارند.

محمود کریمی بیرانوند, معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار در این باره می گوید: آمار اشتغال به تفصیل در «سامانه ملّی رصد اشتغال» شفاف‌سازی می‌شود.

وی افزود: این آمار توسط رابطان دستگاه‌ها و نهادهای متولی ایجاد اشتغال به صورت بر خط و بر اساس کد ملی یکتا، ثبت شده و توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در چندین سطح مورد پایش قرار می‌گیرد.

معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه سه سازوکار نظارتی بر فرصت‌های شغلی، اظهار داشت: این فرایند شامل پیامک، تماس تلفنی و نظارت حضوری است. از این رو بیش از 300هزار تماس با دریافت‌کنندگان خدمت گرفته شده است و نظارت حضوری شامل نظارت میدانی بر بخشی از طرح‌ها به صورت تصادفی است.

کریمی بیرانوند بیان کرد: در مرحله سوم و نظارت میدانی بر اشتغال ایجاد شده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علاوه بر بازدید حضوری از طرح اشتغال، مکان دقیق و اطلاعات کامل فرد با خدمات دریافت شده و ثبت شده، تطبیق داده می‌شود.

وی ادامه داد: صحت بیش از 71درصد موارد شامل تعداد 948هزار و 92هزار فرصت شغلی به عنوان عملکرد ایجاد اشتغال دولت در بخش غیردولتی تایید شد و علاوه بر آن تعداد 122هزار و 731مجوز شغل در بخش استخدامی کشور داده شده که در مجموع بیش از یک میلیون فرصت شغلی در سال 1401برای اشتغال اعلام شد.

معاون اشتغال وزارت کار گفت: سامانه ملّی رصد اشتغال بستری برای شفاف‌سازی آمار اشتغال بدون نیاز به برگزاری جلسه به تفکیک دستگاه، شهرستان، جنسیت و ... فراهم می‌کند.

بیرانوند با اشاره به صرفه‌جویی در وقت و هزینه با استفاده از سامانه اشتغال، بیان کرد: همه مدیران اقتصادی استان‌ها باید وضعیت اشتغال را در این سامانه ثبت و پیگیری کنند.

معاون اشتغال وزارت کار گفت: مسئله‌ای که وجود داشت این بود که بسیاری می‌پرسیدند شغل‌هایی که ایجاد شده در کجا و چگونه هست که این سامانه می‌تواند در راستای شفاف‌سازی آمار اشتغال کمک‌کننده باشد. هدف دوم از سامانه رصد اشتغال، نظارت بر حوزه اشتغال است. شفافیت در حوزه اشتغال باعث می‌شود نظارت بهتری بر آن صورت گیرد.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌که هدف سوم نیز سیاست‌گذاری است، اضافه کرد: با توجه به آمارها و اطلاعاتی که در این سامانه موجود است می‌توان سیاست‌گذاری مطلوبی در حوزه اشتغال تدوین کرد.

وی با بیان این‌که تعهد اشتغال در این استان در سال گذشته محقق شده است، افزود: همه آمارها از جمله کاهش نرخ بیکاری، اشتغال‌زایی، رشد بیمه‌شدگی و ... این را تصدیق می‌کنند که استان چهارمحال و بختیاری در حوزه اشتغال در مسیر درستی قرار گرفته است.

490643