تنها کشوری هستیم که تعطیلات ملی، شمسی، قمری، بین التعطیلین داریم

نماینده مردم نجف آباد گفت: ما تنها کشوری هستیم که سه نوع تعطیلات یعنی تعطیلات ملی، شمسی و قمری داریم و پدیده بین التعطیلین ناشی از اختلاف تقویم شمسی با قمری در کشور ما به شدت زیاد و غیرقابل پیش‌بینی است و این وضعیت اقتصاد کشور ما را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.
تصویر تنها کشوری هستیم که تعطیلات ملی، شمسی، قمری، بین التعطیلین داریم

به گزارش سایت خبری پرسون، ابوالفضل ابوترابی، درباره ساماندهی تعطیلات کشور، اظهار داشت: طرح ساماندهی تعطیلات در دو دوره از مجلس مورد بررسی قرار گرفت، اما دولت آذر ماه سال گذشته لایحه‌ای را تحت عنوان «لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری» به مجلس ارسال کرد و این لایحه به کمیسیون اجتماعی مجلس ارجاع شد.

وی متذکر شد: بر اساس این لایحه دولت به دنبال تعطیلی پنج‌شنبه‌ها بود، اما برخی از نمایندگان مجلس طرح دادند و پیشنهاد تعطیلی شنبه‌ها را مطرح کردند. کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی هم در جلسه اخیر خود این موضوع را بررسی کرد و اعضای کمیسیون لایحه دولت را اصلاح کردند و مصوب شد شنبه‌ها به جای پنجشنبه‌ها تعطیل شود و روز کاری هم از یکشنبه تا پنجشنبه شود.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس تصریح کرد: در واقع دولت در این لایحه به دنبال اعلام تعطیلی سراسری روز پنجشنبه و جمعه بود، اما نظر اکثر نمایندگان حاضر در جلسه کمیسیون اجتماعی مجلس این بود که تعطیلی ما باید همانند کشورهای اسلامی روز جمعه و شنبه باشد.

ابوترابی با اشاره به اینکه دولت در لایحه اخیر پیشنهاد کرده بود که روزهای پنجشنبه در سراسر کشور به طور کامل تعطیل شود و بار مالی آن را هم پذیرفته است، گفت: مصوبه کمیسیون اجتماعی مجلس این بود که شنبه به جای پنجشنبه تعطیل شود و چون دولت بار مالی تعطیلی پنجشنبه‌ها را پذیرفته بود، این مصوبه مجلس مبنی بر تعطیلی شنبه‌ها از حیث بار مالی مشکلی ندارد.

نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی درباره علت تلاش مجلس و دولت برای ساماندهی تعطیلات، گفت: ما تنها کشوری هستیم که سه نوع تعطیلات یعنی تعطیلات ملی، شمسی و قمری داریم و پدیده بین التعطیلین ناشی از اختلاف تقویم شمسی با قمری در کشور ما به شدت زیاد و غیرقابل پیش‌بینی است و این وضعیت اقتصاد کشور ما را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: همچنین ما با ناعدالتی در تعطیلات مواجه هستیم. یعنی نصف مردم ایران که روزهای پنجشنبه هر هفته تعطیل هستند، بیشترین تعطیلات دنیا را دارند و نصف دیگر مردم ما کمترین تعطیلات دنیا را دارند چون در روزهای پنجشنبه هم باید به سرکار بروند. در این موضوع شاهد نوعی بی‌عدالتی هستیم و برای ساماندهی تعطیلات کشور باید اقدام لازم انجام شود. یعنی باید عدالت در تعطیلات به وجود آید و همه مردم کشورمان مانند هم تعطیل شوند.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس تصریح کرد: در سال ۱۹۹۸ در همایش کشورهای اسلامی توافق شد کشورهای اسلامی به جای پنجشنبه، شنبه‌ها را تعطیل کنند، بنابراین کشورهای اسلامی غیر از ایران و سوریه برای اینکه اختلاف تعطیلات خود را با دنیا کمتر کنند، روز جمعه و شنبه را تعطیل کردند.

ما هم باید تعطیلات خود را مانند کشورهای اسلامی به جمعه و شنبه تبدیل کنیم که از این طریق یک روز به مراودات بین المللی ما اضافه می‌شود. لایحه ساماندهی تعطیلات کشور هنوز در صحن مجلس بررسی نشده است و برای قانونی شدن باید در صحن مجلس تصویب و از سوی شورای نگهبان تأیید و سپس برای اجرا، ابلاغ شود.

489843