فیروزی پور بادی عضو کمیسیون عمران:

هواپیمای روز به ما نمی فروشند/ همه مردم حق دارند از هواپیما استفاده کنند

رحمت الله فیروزی پوربادی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون عمران درباره اختلافات فعلی بر سر قیمت بلیط هواپیما گفت: چند موضوع در این ارتباط وجود دارد، اول اینکه ناوگان هوایی کشور جوابگوی تقاضا‌ها نیست، دوم اینکه وضعیت صنعت و هواپیما‌های ما آنطور که انتظار وجود دارد که تمام درخواست‌ها را پاسخ بدهد هم نیست. سوم اینکه اختلاف نظری بین متولیان این صنعت با جامعه وجود دارد.
تصویر هواپیمای روز به ما نمی فروشند/ همه مردم حق دارند از هواپیما استفاده کنند

به گزارش سایت خبری پرسون، اختلاف نظر بر سر قیمت بلیط هواپیما باعث تضاد های قابل توجهی میان دولت و شرکت های هواپیمایی و جامعه شده است. از سوی دیگر در این شرایط که تحریم ها باعث عدم واردات هواپیما و کمبود های جدی در این وضعیت شده است، برخی شرکت ها مدعی کم بودن قیمت بلیط هستند و مطالبه افزایش قابل توجهی در زمینه بلیط هواپیما دارند. در این بین دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفته است در صورت عدم افزایش بلیط هواپیما، اتوبوس سوار ها هواپیما سوار می شوند که این گفته ی نادرست باعث ایجاد نارضایتی در بین مردم شده است، زیرا هواپیما سواری یک حق خاص برای قشری خاص نیست، بلکه یک حق عمومی است که در اثر سیاست گذاری های نادرست به یک امر خاص تبدیل شده است.

رحمت الله فیروزی پوربادی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون عمران، در آغاز درباره اختلافات فعلی بر سر قیمت بلیط هواپیما گفت: چند موضوع در این ارتباط وجود دارد، اول اینکه ناوگان هوایی کشور جوابگوی تقاضاها نیست، دوم اینکه وضعیت صنعت و هواپیماهای ما آنطور که انتظار وجود دارد که تمام درخواست ها را پاسخ بدهد هم نیست. سوم اینکه اختلاف نظری بین متولیان این صنعت با جامعه وجود دارد. در واقع شرکت های هوایی معتقدند که قیمت های کنونی با توجه به مختصات فعلی صنعت هوایی کشور از جمله وضعیت تعمیر و قطعه و کادر پرواز و... امکان پاسخگویی به تقاضاها را با قیمت فعلی ندارند. وزارت راه و سازمان هواپیمایی کشور به عنوان متولی ضمن اخذ نظرات متعدد بررسی کنند و تصمیم گیری واحدی در این مورد داشته باشند تا هم بخشی از نظرات شرکت ها را تامین کند و هم رضایت مردم را جلب کند. من احساس می کنم نیاز به یک تصمیم گیری و نظارت وجود دارد. در مورد تصمیم نهایی دولت و وزارت راه و سازمان هواپیمایی نگاه هایشان را یکی کنند و با یک کار کارشناسی به جمع بندی نهایی برسند. من فکر می‌کنم بیشترین خلاء موجود در حوزه هواپیمایی کشور، مسئله تصمیم گیری است.

وی در ادامه نسبت به لزوم واردات هواپیما و نیاز کشور به ناوگان جدید افزود: دولت نه اینکه نخواهد، ما هنوز برای ورود هواپیما تحریم هستیم و هواپیمای روز به ما نمی فروشند. باید تلاش شود که حمایت های لازم به بخش خصوصی شود تا دولت و بخش خصوصی بتوانند در بخش صنعت هوایی واردات داشته باشند. ما امروز بر اساس اعلام نظر مسئولین کشور در حوزه هواپیما نیاز به 550 فروند هواپیما داریم اما هواپیماهای موجود حدود 150 عدد است یعنی 350 هواپیما کم داریم. لذا باید تلاش شود که خلاء موجود را حل کنند یا با تولید در داخل یا واردات تا به خواسته های مردم پاسخ دهند. همه دستگاه های مرتبط نیز باید به میدان بیایند و اگر قوانین هم مشکل دارد از مجلس بخواهند.

این نماینده مجلس سپس درباره ورود مجلس به قیمت گذاری بلیط ها اظهار داشت: مجلس نمی تواند به حوزه اجرایی ورود کند، امروز دولت اگر احساس می کند نیاز به مصوبه مجلس دارد باید پیشنهاد دهد، تا قانونی تصویب شود و قیمت ها اصلاح گردد. ما نمی توانیم قیمت پیشنهاد کنیم چون دخالت در کار دولت است، مجلس می‌تواند در حوزه قانون به کمک دولت بیاید.
فیروزی در پایان درباره سخنان تند یکی از مسئولین نسبت به مخاطبین هواپیما و اتوبوس گفت: آن صحبت ها اظهار نظر یک فرد است و نظر کلی مجموعه یا یک نهاد تصمیم گیر در حوزه هواپیما نیست. این صحبت هم غلط است که بگوییم هواپیما متعلق به یک قشر خاص است، همه مردم حق دارند از هواپیما استفاده کنند منتهی در نرخ گذاری نیز باید یک شرایط قانع کننده اعمال شود تا دو طرف راضی باشند.

منبع: انتخاب

489094