درگذشت چهره ماندگار سیاست بین‌الملل و علوم سیاسی ایران

قوام مدرک کارشناسی ارشد «اداره امور دولتی» خود را در سال ۱۳۵۲ در امریکا گرفت. پس از آن در انگلستان در رشته «تئوری اجتماعی و سیاست عمومی» کارشناسی ارشد خود را دریافت کرد و سپس با اخذ دکتری علوم سیاسی در سال ۱۳۵۸ به ایران برگشت و کتاب‌های پژوهشی زیادی را به زبان فارسی تالیف و ترجمه کرد.
تصویر درگذشت چهره ماندگار سیاست بین‌الملل و علوم سیاسی ایران

به گزارش سایت خبری پرسون، عبدالعلی قوام پژوهشگر، مترجم و استاد علوم سیاسی در ۷۸ سالگی درگذشت. او استاد تمام دانشکده علوم اقتصاد و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی و رئیس اسبق گروه علوم سیاسی این دانشگاه بود.

او از چهره‌های اثرگذار در ارتقاء علوم سیاسی در ایران بود و در سال‌های اخیر نسبت به مذاکرات هسته‌ای و بازسازی چهره‌ی واقعی ایران در جهان برای توسعه امیدوار بود و اعتقاد داشت: علاوه بر رفع تحریم‌ها و فواید اقتصادی آن، مهم تر ، ارئه تصویری تازه از ایران است. کتاب «اصول سیاست خارجی و سیاست بین‌الملل» نوشته عبدالعلی قوام در سال ۱۳۷۰ در مراسم کتاب سال به عنوان اثر برگزیده معرفی شده بود.

عبدالعلی قوام در سال ۱۳۲۴ در شهر قزوین زاده شد. او در سال ۱۳۴۳ وارد مقطع کارشناسی علوم سیاسی دانشگاه ملی ایران شد و در سال ۱۳۴۷ از این دانشگاه مدرک گرفت سپس به دانشگاه دانشگاه ایلی‌نوی آمریکا رفت و در سال ۱۳۵۲ با مدرک کارشناسی ارشد «اداره امور دولتی» از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. او پس از آن به انگلستان رفت و پس از گرفتن دومین مدرک کارشناسی ارشد خود در دانشگاه آبردین در رشته «تئوری اجتماعی و سیاست عمومی» در سال ۱۳۵۴ در همان دانشگاه ادامه تحصیل داد و در سال ۱۳۵۷ با مدرک دکتری علوم سیاسی فارغ‌التحصیل شد.

قوام پس از فارغ‌التحصیلی به ایران بازگشت به عضویت هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی درآمد و همزمان ریاست مرکز آموزش و پژوهش سازمان‌های محلی و شهرداری‌های کشور را نیز بر عهده گرفت و تا سال ۱۳۵۹ در این سمت باقی ماند. قوام از سال ۱۳۶۶ تا ۱۳۸۲ مدیریت گروه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه شهید بهشتی را برعهده داشت.

سید عبدالعلی قوام یکی از پرکارترین پژوهشگران علوم سیاسی در سال‌های فعالیت خود بوده‌است. برخی از آثار او به عنوان منابع مقدماتی اصول روابط بین‌الملل و سیاست تطبیقی شناخته می‌شوند.

اهمیت و مسائل حوزه اقیانوس آرام، اصول سیاست خارجی و سیاست بین‌الملل، توسعه سیاسی و تحول اداری، نقد نظریه‌های نوسازی و توسعه سیاسی، سیاست‌های مقایسه‌ای، چالش‌های توسعه سیاسی، جهانی شدن و جهان سوم، روابط بین‌الملل: نظریه‌ها و رویکردها، از منازعه تا همبستگی: بررسی روابط بین‌المللی خاورمیانه از منظر مکتب انگلیسی، دولت‌سازی، ملت‌سازی و نظریه روابط بین‌الملل و... از جمله کتاب‌های اوست.

487799