سید حسن خمینی: انقلابی بودن منافاتی با عقلانیت ندارد

تولیت حرم امام خمینی (ره)‌ گفت: استقلال سیاسی امروز ایران در تاریخ حداقل ۲۰۰ ساله اخیر ما بی‌نظیر است، به گونه‌ای که بیگانگان در تصمیم‌گیری‌های کشور حق دخالت ندارند.
تصویر سید حسن خمینی: انقلابی بودن منافاتی با عقلانیت ندارد

به گزارش سایت خبری پرسون، حجت الاسلام سیدحسن خمینی روز سه شنبه در دیدار با اعضای ستاد مرکزی بزرگداشت سالروز رحلت امام خمینی(ره) در حرم امام اظهار داشت: امروز آمریکا یا هر کشور دیگری غلط می کند که در کار ایران دخالت کند اما از یاد نبریم که آوردن شاه با دستور آمریکایی ها، کودتا با دستور آنها و روزی که شاه می خواست برود یعنی ۲۶ دی هم با مشورت آنان بود.

وی ادامه داد: پیام جمهوری اسلامی نفی استکبار است و شعار نه شرقی و نه غربی از دل همین موضوع بود.

یادگار امام راحل یادآور شد: سال پیش رهبر معظم انقلاب در سخنرانی شان در حرم فرمودند که امام روح و جان جمهوری اسلامی است و سابقا هم اعلام کردند که این انقلاب بی نام امام خمینی(ره) در هیچ کجا شناخته شده نیست.

به گفته سیدحسن خمینی، انقلابی بودن و انقلابی ماندن یک بحث مهم است و یکی از مهمترین مولفه های شخصیتی امام انقلابی بودن ایشان بود.

وی خاطرنشان کرد: انقلابی بودن در سه حیطه قابل تفسیر است؛ اول در حیطه فردی است که سابقا از واژه متعهد از آن استفاده می کردند که در بستر ملی انقلاب نتیجه اش جمهوری اسلامی است.

خمینی گفت: در افق بین المللی انقلابی بودن نتیجه اش بیداری دینی است.

تولیت حرم مطهر امام راحل اظهار داشت: نتیجه ملی بودن می شود جمهوری اسلامی؛ این جمهوری اسلامی همان چیزی است که امام فرمودند نه یک کلمه بیش و نه یک کلمه کم. یعنی نه جمهوریت و نه اسلامیتش کم شود.

وی خاطرنشان کرد: نتیجه روند جمهوری اسلامی باید به زندگی بهتر مردم از زن و مرد تا شهری و روستایی منجر شود؛ همه باید در جمهوری اسلامی حضور داشته باشند.

سیدحسن خمینی بابیان اینکه امام فرمودند که اسلام جمهوری اسلامی یک فقه پویا است، تصریح کرد: یکی از مهمترین نقاط و نکات و مولفه زندگی امام خمینی (ره) ایمان به خدا و انقلابی بودن بود؛ ایمان به خدا به تعبیر شهید مطهری شما را به غرور نمی رساند و زندگی را زیبا می بینید.

یادگار امام خمینی (ره) این را هم گفت: مولفه دیگر انقلابی بودن این است که غیرخدا را موثر ندانیم چراکه انقلابی واقعی می گوید که خدا هست و بس و از دل آن نفی استکبار بیرون می آید.

به گفته وی، سومین مولفه انقلابی بودن ایثار است؛ انقلابی کسی است که ایثار کند، دنبال مقام و رتبه و شغل نمی گردد و گرنه یک واژه را دزدیده است.

انقلابی بودن منافاتی با عقلانیت ندارد

سید حسن خمینی این را هم گفت: مولفه چهارم انقلابی بودن عقلانیت است؛ انقلابی بودن منافاتی با منطقی بودن ندارد. امام فرمودند مامور به وظیفه ایم و نه به نتیجه. اما تعبیر مناسبی از آن نشده است چراکه بدون هدف، وظیفه معنی ندارد.

وی ادامه داد: عقلانیت جوهره انسانیت است؛ یعنی کاری که می کنید منافع بیشتری از هزینه داشته باشد.

یادگار امام خاطرنشان کرد: اخرین مولفه انقلابی بودن، نداشتن احساسات کور است. امام تنها برای امام حسین(ع) گریه می کرد؛ برخی دشمنان دست گرفته اند که به امام گفته اند چه احساسی دارید و امام گفته است هیچ؛ این هیچ به معنی آن است که من چه کاره ام هر چه هست، خدا هست. این به معنای تهی بودن امام از احساس نیست.

سید حسن خمینی خمینی خاطرنشان کرد: ترویج و بزرگداشت امام راحل به معنای ترویج یک فرد نیست؛ اگر امام بارگاه دارد و حرم، نه بخاطر یک فرد که به خاطر نماد است. ما نیاز به امام حسین(ع) و عاشورا داریم.

تولیت حرم مطهر امام راحل یادآور شد: از همه کسانی که برای این مراسم زحمت می کشند تشکر می کنم به ویژه از حجت الاسلام انصاری که یار و یاور امام بودند و امروز هم بنده در خدمت ایشان هستم.

منبع: ایرنا

487796