اولین خبرنگار و عکاس زن جنگ ایران و عراق

اولین زنی بود که دوربینش را رو به جنگ گرفت و تصاویر دفاع مقدس را از منظر نگاه ظریف یک زن به ثبت رساند. در همین جنگ و حین عکاسی بود که با همسرش ازدواج کرد. برای رفتن به جنگ با او مخالفت‌ها شد اما کسی در نهایت حریفش نشد تا پای ثابت جبهه‌ها شد.
تصویر اولین خبرنگار و عکاس زن جنگ ایران و عراق

به گزارش سایت خبری پرسون، کاظم‌زاده عکاس و روزنامه‌نگار دفاع مقدس بود که سوم خرداد ماه ۱۴۰۱ در سن ۶۵ سالگی درگذشت. از او به عنوان اولین خبرنگار و عکاس زن جنگ ایران و عراق یاد شده است. او در زمان حضورش با شهید اصغر وصالی نیز آشنا شده بود و پس از مدتی با یکدیگر ازدواج کردند. گفته می‌شود شهید وصالی به فرمانده «دستمال سرخ ها» شهرت داشته است.

روزنامه انقلاب اسلامی تازه تأسیس شده بود و نیاز به عکاس و خبرنگار داشت. مریم کاظم‌زاده هم به دلیل علاقه‌ای که داشت، در انگلیس دوره عکاسی دیده بود پس به عنوان عکاس و خبرنگار در این روزنامه مشغول به کار شد.

تیر ۵۷ بود پاوه شلوغ شد. دوست داشتم برای تهیه خبر به کردستان برود. دوبار درخواست دادم اما به دلیل زن بودنش قبول نکردند. با این همه دست‌بردار نبود. چند بار دیگر مصر شد تا اینکه بالاخره با سفرش به کردستان موافقت شد.

کاظم زاده در خاطره‌ای از حضورش در جنگ گفته بود، «یک‌بار یکی از رزمنده‌ها از دیدن من آنجا متعجب و تا حدی هم عصبانی شده بود، از دور با اشاره دست گفت: اینجا چه کار می‌کنی؟ من هم گفتم خودت چه کار می‌کنی؟ اسلحه‌اش را بالا برد و گفت: می‌جنگم! من هم دوربینم را بالا بردم و گفتم من هم عکس می‌گیرم!»

کاظم‌زاده در زمان حضورش در کردستان مدتی با شهید مصطفی چمران را همراهی و تصاویری از مبارزه سربازان را ثبت کرده بود که تعدادی از آن تصاویر در کتاب «عکاسان جنگ» هم آمده است.

در ادامه برخی از تصاویر ثبت شده توسط این عکاس زن دفاع مقدس را مشاهده خواهید کرد.

آیین گرامیداشت زنده‌یاد مریم کاظم‌زاده که او را اولین خبرنگار و عکاس زن جنگ هشت ساله ایران و عراق می‌دانند، برگزار خواهد شد.

یکشنبه ـ هفتم خرداد ماه ـ قرار است آیین گرامیداشت زنده‌یاد مریم کاظم‌زاده با عنوان «بانو مریم» برگزار شود.

این یادواره در انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس، واقع در میدان فردوسی، ابتدای خیابان قرنی، پلاک ۱۶ برگزار خواهد شد.

منبع: ایسنا

487340