برگزاری جشنواره «سوچلا» در محمودآباد

ایمان خسروی دبیراجرایی نخستین جشنواره موسیقی بومی «سوچلا» گفت: این جشنواره با هدف احیای موسیقی بومی و محلی مازندران در محمودآباد برگزار می‌شود.

تصویر برگزاری جشنواره «سوچلا» در محمودآباد

به گزارش سایت خبری پرسون، ایمان خسروی با اشاره به اینکه سوچلا در فرهنگ تبری شیوه ای از صید مبتنی بر موسیقی گروهی (کارآوا) است، اظهار کرد: صیادان سنتی طبق آئین بسیار کهن، در نیمه های شب سوار برقایق همراه با نواختن تشت های مسی و ایجاد ریتم های متنوع به صید مرغابی های وحشی در آب بندان ها و تالاب های منطقه‌ی مازندران و تبرستان می پرداختند.

وی با اعلام اینکه این موسیقی گروهی، متشکل از دو ریتم متفاوت بوده است، افزود: این دو ریتم برحسب نوع صید، اجرا می شد و سوچلا یکی از اولین کارآواهای گروهی شناخته شده در مازندران است.

خسروی با بیان اینکه موسیقی های گروهی و آئینی ما بسیار ارزشمند است ولی امروزه جایگاه آن در موسیقی مازندران خالی است، تصریح کرد: موسیقی مازندران بیشتر بعد تک نوازی و تک خوانی را دنبال می کند.

او ادامه داد: به صورت کلی، جشنواره های موسیقی بومی ضمن حفظ کرامت هنر موسیقی اقوام و استادان برجسته‌ی این حوزه، با برقراری اخلاق حرفه ای، اقدام به ایجاد فرصت های برابر برای شکوفایی و پرورش استعداد های موسیقی نواحی کرده است.

این هنرمند برجسته محمودآبادی با اذعان بر اینکه جشنواره موسیقی بومی مازندران می تواند بستری برای همکاری، هم افزایی، اشاعه‌ی تفکر هم زیستی میان فرهنگی در استان مازندران باشد، اظهارکرد: این جشنواره ها در تعامل با نهاد های اجرایی کشور می تواند به رسالت ذاتی خود یعنی هم سویی با نیازهای اجتماعی در عرصه های مختلف پاسخ دهد.

دبیر اجرایی نخستین جشنواره "سوچلا" از برگزاری این جشنواره در محمودآباد خبرداد و گفت: این جشنواره به دو بخش کلی گروه نوازی موسیقی مازندران و امیری خوانی است که در بخش گروه نوازی باید تنها از سازهای اصیل استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: ما این جشنواره را از این وجه که کارآواهای گروهی است و عده ای به صورت گروهی نوازندگی می کنند، به نام سوچلا انتخاب کردیم.

خسروی افزود: رویکرد این جشنواره کشف استعداد های ناشناخته است از این رو لازم است در روستاها و مناطق محروم با تشکیل تیم های پژوهشی برای کشف استعداد های پرداخته شود؛ این مهم با برگزاری چنین جشنواره هایی دست یافتنی خواهد بود چرا که جامعه امروز نیازمند برنامه های فرهنگی فاخر است.

او با تاکید بر اینکه سوچلا یک آئین موسیقایی است که مبتنی بر معیشت بوده است، بیان کرد: معیشت آن زمان ناگزیر به صید بوده است و از این رو باید وجه موسیقایی آن پر رنگ تر شود.

رئیس انجمن موسیقی شهرستان محمودآباد، امیری خوانی را یکی از قدیمی ترین آوازها در مازندران برشمرد و گفت: این موسیقی یک لحن است که در مناطق شمالی کشور، البرز مرکزی و البرز جنوبی وجود دارد و جزئی از آئین ما است و نباید از بین برود.

او افزود: در امیری خوانی برای احیاء، اشاعه و تسری دادن آن در بین جوانان، بخش استعدادیابی و معرفی استعداد ها را در دو رده سنی زیر ۱۳ سال و بالای این سن در نظر گرفتیم که در بخش گروهی خوانی محدودیت سنی نخواهیم داشت.

خسروی افزود : زمان اجرای این برنامه در تیرماه است که صبح آن روز افتتاحیه رسمی با حضور مسئولین و شرکت کنندگان برگزار و اختتامیه آن در همان شب انجام خواهد شد.

وی با اعلام اینکه این جشنواره در ۲ مرحله داوری می شود، تصریح کرد: در مرحله نخست، فراخوان و دریافت آثار صورت می گیرد و قسمت گروه نوازی در همان زمان داوری شده و ۳ گروه به عنوان گروه برگزیده انتخاب می شوند و در روز جشنواره این ۳ گروه به عنوان ۳ گروه برتر اجرا خواهند کرد.

دبیر اجرایی این جشنواره تاکید کرد: در مرحله امیری خوانی ابتدا جمعی از آثار انتخاب و داوری می‌شود و مرحله نهایی داوری در روز جشنواره خواهد بود و از بین هر رده سنی ۲ نفر انتخاب خواهند شد.

ایمان خسروی با اشاره به اینکه گروه های موسیقی شهرستان محمودآباد، بدون رقابت، اجازه اجرا در روز جشنواره را دارند و به عنوان گروه بومی تندیس جشنواره را دریافت خواهند کرد، گفت: روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی شهر محمودآباد بانی این جشنواره شدند و باید این امر الگوسازی شود تا شهرداری ها وظیفه فرهنگی خود را به بهترین نحو ممکن انجام دهند و هچنین اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محمودآباد هم همکاری بسیار خوبی در برگزاری این جشنواره داشته است.

منبع: ایسنا

487326