پوتین:

وضعیت بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان به سمت حل شدن پیش می‌رود

ولادیمیر پوتین اعلام کرد که وضعیت روابط ارمنستان و جمهوری آذربایجان علیرغم برخی مشکلات به طور کلی به سمت حل شدن پیش می‌رود.

تصویر وضعیت بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان به سمت حل شدن پیش می‌رود

به گزارش سایت خبری پرسون، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز پنج‌شنبه در دیدار با نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان و الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان در کرملین، گفت که می‌توان بر موانع حل و فصل صلح آمیز بین ارمنستان و آذربایجان فائق آمد.

رئیس جمهوری روسیه از توافق برای برگزاری هر چه سریعتر نشست سه جانبه روسیه، ارمنستان و آذربایجان در سطح معاونان نخست وزیر برای "حذف همه مسائل باقی مانده" خبر داد.

وی با اشاره به اینکه این دیدار ممکن است پس از حدود یک هفته برگزار شود و تاریخ دقیق آن متعاقبا مشخص خواهد شد، ابراز امیدواری کرد که این توافق باعث شود «تمامی مسائلی که تاکنون معلق بود، حل شود».

پوتین بر پایبندی روسیه به توافقات سه جانبه بین مسکو، ایروان و باکو در مورد حل و فصل مناقشه در منطقه قره باغ تاکید کرد.

وی گفت: "شما موضع ما را در خصوص بیانیه سه جانبه ما در مورد کریدور لاچین (راه ارتباط بین ارمنستان و منطقه قره باغ) می‌دانید، ما هرگز موضع خود را تغییر نداده‌ایم و در گفت‌وگو با دوستان ارمنی و آذربایجانی به این موضوع پایبند بوده و هستیم. ما هیچ‌وقت موضع خود را در این خصوص تغییر ندادیم، هیچ‌وقت. همه چیز باید مطابق با روحیه و جزئیات آن بیانیه سه جانبه باشد و موضع ما در این زمینه تغییر نمی‌کند".

پوتین با اشاره به اینکه مبنایی برای «تفسیر دوگانه» مفاد رفع انسداد کریدورهای حمل‌ونقل در قره‌باغ وجود ندارد، گفت: مسائل مربوط به حمل‌ونقل حساس است و اگر این مسائل با وجود همه مشکلات حل شوند، به نفع ارمنستان و آذربایجان و کل منطقه است.

وی افزود: حل و فصل اوضاع به عادی سازی در همه زمینه‌ها از جمله سیاسی و امنیتی کمک می‌کند.

ایروان آماده است تا عبور و مرور وسایل نقلیه از جمهوری آذربایجان را تامین نماید

پاشینیان اعلام کرد که ایروان آماده است تا عبور عادی وسایل نقلیه از آذربایجان را تامین نماید.

به گفته وی، روز پنج‌شنبه در قالب کاری، مسائلی را ارزیابی کردند که با رفع انسداد ارتباطات منطقه‌ای مرتبط بودند.

پاشینیان اظهار کرد: "من می‌خواهم بار دیگر تاکید کنم که ارمنستان واقعا به این امر علاقمند است و ما آماده رفع انسداد تمامی ارتباطات حمل و نقلی و اقتصادی (با آذربایجان) بر مبنای حق حاکمیت و قواعد حقوقی کشورمان هستیم. من می‌خواهم بار دیگر این موضع را تایید کنم که ما آماده‌ایم. هم سرویس مرزبانی و هم سرویس گمرکی ارمنستان آماده تامین تردد عادی تمامی وسایل نقلیه و از جمله محموله‌های راه آهن از قلمرو ارمنستان هستند".

به گفته وی، ایروان منتظر است تا راه آهن آذربایجان برای محموله‌های باری و واگن‌های ارمنستان از مسیر نخجوان و جمهوری آذربایجان به خصوص به مقصد ایران و روسیه بازگردد.

نخست وزیر ارمنستان تصریح کرد: "ما منتظر حل این مساله بر پایه اصل برابری، حق حاکمیت و قواعد حقوقی کشورها هستیم".

487135