پرونده جنجالی یونان به بار نشست

یونان پس از نزدیک به دو دهه جدال قانونی با یک فروشنده بریتانیایی آثار هنری، سرانجام صدها اثر تاریخی غارت‌شده خود را پس می‌گیرد.
تصویر پرونده جنجالی یونان به بار نشست

به گزارش سایت خبری پرسون، صدها اثر تاریخی پس از ۱۷ سال جدال حقوقی با شرکتی متعلق به «رابین سیمز» ‌ ـ فروشنده بریتانیایی آثار هنری ـ به یونان بازگردانده خواهد شد.

وزیر فرهنگ یونان هفته گذشته از بازیابی ۳۵۱ اثر تاریخی متعلق به دوران نوسنگی تا اوایل دوران امپراتوری بیزانس خبر داد که پیش‌تر تحت مالکیت شرکت «سیمز» بودند. این آثار تاریخی که به طور غیرقانونی از یونان خارج شده بودند، یک مجسمه تمدن «کیکلادی» متعلق به ۳۲۰۰ تا ۲۷۰۰ پیش از میلاد، یک مجسمه آسیب‌دیده مرمرین متعلق به ۵۵۰ تا ۵۰۰ پیش از میلاد و تنه یک مجسمه برنزی تصویرگر اسکندر مقدونی متعلق به نیمه دوم قرن دوم میلادی را شامل می‌شود.

قدیمی‌ترین اثر این مجموعه، مجسمه‌ تصویرگر انسان است که از سنگ سفید بسیار صیقلی ساخته شده که مربوط به هزاره چهارم قبل از میلاد است.

«لینا مندونی» وزیر فرهنگ و ورزش یونان گفت که این پرونده دشوار بود و در بیانیه‌ای اعلام کرد که دپارتمان او در سه سال گذشته تلاش‌ برای اطمینان از بازگرداندن این آثار را بیشتر کرده بود. «مندونی» ‌ گفت: «بازگرداندن اشیاء فرهنگی که به طور غیرقانونی خارج شده‌اند از اولویت‌های وزارت فرهنگ و باستان‌شناسی یونان است.»

این اقدامات در مارس سال جاری و پس از این‌که «پاپ فرانسیس» سه اثر تاریخی از پارتنون را که به مدت ۲۰۰ سال در موزه‌های واتیکان نگهداری می‌شد به یونان بازگرداند، توجه بیشتری را به خود جلب کرد.

بیانیه یونان در ۱۹ ماه می همزمان با اخبار دادستانی منطقه منهتن در مورد بازگرداندن دو اثر باستانی به عراق بود که یکی از آن‌ها نیز متعلق به «سیمز» بود.

منبع: ایسنا

486917