با رأی نمایندگان؛

نظارت الکترونیکی شورای نگهبان بر انتخابات

طبق مصوبه مجلس، شورای نگهبان می‌تواند فرآیندهای نظارت بر انتخابات از جمله ثبت شکایات و اعتراضات و اعلام تخلفات انتخاباتی را به صورت الکترونیکی فراهم کند.
تصویر نظارت الکترونیکی شورای نگهبان بر انتخابات

به گزارش سایت خبری پرسون، نمایندگان در جلسه علنی عصر امروز (یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با ماده ۴۹ این طرح موافقت کردند.

بر اساس این مصوبه، متن زیر به عنوان ماده (۶۷ مکرر) به قانون الحاق می‌شود:

ماده ۶۷ مکرر- کلیه اعضای شعب ثبت‌نام و اخذ رأی و مجریان و ناظران و هیأت‌های اجرایی و نظارت و بازرسان، موظفند در صورت اطلاع از ارتکاب هریک از جرایم یا تخلفات موضوع این قانون در روز اخذ رأی مورد را به نماینده فرماندار، هیأت نظارت و مرجع قضائی ذی‌صلاح اطلاع دهند و موضوع باید بلافاصله توسط دادستان حوزه مربوط رسیدگی شود.

عدم انجام این تکلیف از سوی اشخاص فوق جرم است و مرتکب به مجازات حبس یا جزای نقدی و محرومیت از حقوق اجتماعی درجه شش قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی محکوم می‌شود.

تبصره ۱- چنانچه وقوع این جرایم موجب شود جریان انتخابات در یک یا چند شعبه ثبت‌نام و اخذ رأی از مسیر قانونی خود خارج شود و در نتیجه کلی انتخابات یا نتیجه آرای شعب مذکور مؤثر باشد، مراتب به قید فوریت توسط هیأت مرکزی نظارت به شورای نگهبان اعلام می‌شود.

تبصره ۲- شورای نگهبان می‌تواند فرآیندهای نظارت بر انتخابات از جمله ثبت شکایات و اعتراضات و اعلام تخلفات انتخاباتی در خصوص بررسی صلاحیت داوطلبان و صحت انتخابات را به صورت الکترونیکی و با ارائه شناسه رهگیری فراهم کند.

منبع: مشرق

486346