توضیحات چمران درباره توقف احداث برج ۳۰ طبقه در شمال تهران

رئیس شورای شهر تهران درباره نامه سازمان بازرسی کشور و توقف احداث برج ۳۰ طبقه در شمال تهران توضیحاتی ارائه داد.
تصویر توضیحات چمران درباره توقف احداث برج ۳۰ طبقه در شمال تهران

به گزارش سایت خبری پرسون، مهدی چمران در پایان یکصد و چهل و هشتیمن جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: جلسه امروز شورا با صحبت‌های علیرضا زالی رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه شهید بهشتی آغاز و در ادامه نیز برخی از اعضا تذکراتی را مطرح کردند. همچنین دو طرح نیز در دستور کار اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت.

وی افزود: دو طرح اشاره شده شامل دو موضوع مختلف از جمله کاهش قیمت بلیط مترو و همچنین بافت فرسوده بود.

رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: اعضای شورای شهر تهران در اواخر سال گذشته قیمت بلیط مترو را برای سال ۱۴۰۲ افزایش دادند و ما اجازه داشتیم تا حدود ۴۷ درصد و بر اساس نرخ تورم قیمت بلیط را افزایش بدهیم. اما از همان ابتدا تاکید کردیم که این کار را نخواهیم کرد و در نهایت قیمت بلیط مترو در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، ۲۵ درصد افزایش پیدا کرد.

چمران در همین زمینه افزود: در سال جاری نیز برخی از دوستان پیشنهاد داشتند با توجه به شعار سال از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان کاهش تورم و افزایش تولید، ما نیز در این زمینه اقداماتی را انجام بدهیم و در نهایت شورای شهر تهران طرح یک فوریتی را در خصوص ملزم شدن شهرداری تهران برای ارائه لایحه در این زمینه به تصویب رساند و شهرداری تهران برنامه‌ها و اقدامات خود را در این زمینه اعلام بکند که همچنان ما منتظر هستیم و امیدواریم به زودی این لایحه به شورای شهر تهران ارسال شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این مسئله، اعضای شورای شهر تهران، کاهش قیمت بلیط مترو را پیشنهاد دادند که کاهش ۱۰ درصدی قیمت بلیط مترو نسبت به قیمت قبلی ارائه کردند که در نهایت این طرح به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که کاهش قیمت بلیط از چه زمانی در مترو عملیاتی خواهد شد تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که حداکثر ظرف ده روز و پس از ارسال این مصوبه به فرمانداری فرآیند اجرایی آن توسط شرکت مترو انجام شود. البته باید به این موضوع نیز اشاره شود که سازمان فاوا نیز باید در این زمینه همکاری لازم را با شرکت مترو جهت تنظیم قیمت بلیط به نرخ جدید داشته باشد.

چمران ادامه داد: البته اعضای شورای شهر تهران در جلسه امروز پیشنهاد دادند که در نقاط جنوبی شهر تخفیف بیشتری در خصوص قیمت بلیط مترو داشته باشیم که این نگرانی وجود داشت که شرکت مترو نتواند تنظیم لازم را برای این مسئله در نظر بگیرد و قرار شد اگر این کار را شرکت مترو انجام بدهد ما نیز این بند را عملیاتی کنیم.

وی ادامه داد: در جلسه امروز یک فوریت طرحی درخصوص بافت فرسوده نیز در دستور کار اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت به طوریکه در سال ۱۳۸۴ طرحی در این خصوص به تصویب رسیده بود که در آن زمان عوارض ساخت و ساز در بافت فرسوده به صفر رسیده بود اما در ادامه این عوارض به ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده بود و در دیدارهایی که اعضای شورای شهر تهران با شهروندان تهرانی داشتند نسبت به این موضوع گلایه داشتند و در نهایت پیشنهاد شد که عوارض ساخت‌وساز در بافت فرسوده از خیابان انقلاب و خیابان آزادی به پایین به صفر برسد.

رئیس شورای شهر تهران افزود: البته این موضوع نیازمند این است که معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران اقدامات لازم را انجام بدهد و به همین جهت یک فوریت این طرح به تصویب رسید تا این معاونت فرصت بیشتری را برای بررسی داشته باشد.

چمران در ادامه در واکنش به نامه سازمان بازرسی کشور و توقف احداث برج ۳۰ طبقه در شمال تهران، تصریح کرد: در این زمینه نیز ایراداتی از سوی سازمان بازرسی گرفته شده بود که معاونت شهرسازی و معماری پاسخ‌های خود را در این زمینه داده است.

وی تصریح کرد: وزارت میراث، فرهنگ و گردشگری از احداث این هتل و سایر هتل‌ها در شهر تهران نیز دفاع می‌کند البته تمامی ساخت و سازها باید بر اساس قوانین و مقررات انجام بگیرد.

رئیس شورای شهر تهران در پایان در خصوص جلسه هم‌اندیشی اعضای شورای شهر تهران گفت: این جلسه صبح امروز و قبل از آغاز جلسه صحن علنی آغاز شد و به موضوع عفاف و حجاب در مجموعه خدمت رسان شهرداری بویژه مترو پرداخته شد.

486317