ضرورت تغییر الگوی توسعه کشور برای حفاظت از محیط‌زیست و تنوع‌زیستی

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع‌زیستی، سازمان حفاظت محیط زیست بر ضرورت تغییر الگوی توسعه کشور برای حفاظت از محیط‌زیست و تنوع‌زیستی تاکید کرد.
تصویر ضرورت تغییر الگوی توسعه کشور برای حفاظت از محیط‌زیست و تنوع‌زیستی

به گزارش سایت خبری پرسون، حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اظهارداشت: روزی نیست که خبر تلخی از نامهربانی با طبیعت و حیات وحش به گوش نرسد، به رغم اینکه فرهنگ بشر پیشرفت کرده اما انواع ناملایمات را نسبت به محیط زیست می‌بینیم، در حالی که موزه‌ها یکی از بهترین مکان‌ها برای این تغییر رویکرد هستند.

وی تاکید کرد: موزه‌ها فقط یک نمایشگاه نیستند، کارکردهای مختلفی دارند در واقع هویت گذشته‌ها را نشان می‌دهند، موزه‌ها بهترین محل آموزش برای حفظ محیط زیست و تنوع زیستی محسوب می‌شوند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی، سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: مطالعات ژنتیک و بیولوژیک در موزه‌های تاریخ تنوع زیستی کاربرد دارند، این موزه‌ها نمایش هنر تاکسیدرمیست‌ها محسوب می‌شود و از این بابت هم مهم هستند، کارکردهای تفریحی نیز در موزه‌ها وجود دارد که بسیار جذاب است، حتی در موزه تاریخ طبیعی سازمان محیط زیست نیز بیش از ۹۰۰ گونه جانوری وجود دارد.

وی اضافه کرد: اگر موزه‌ها راوی خوبی داشته باشند، می‌توانند به خوبی نقش خود را در حفظ تنوع زیستی ایفا کرده و بسیار مؤثر باشند.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: موزه ملی تاریخی طبیعی صرفاً نمایشگاه نیست و بخش‌های تحقیقاتی و آزمایشگاهی دارد، ۱۳ آزمایشگاه فعال زیرمجموعه این موزه است که بیش از ۱۰۰ هزار نمونه علمی در آنجا نگهداری می‌شود، در کشور نیز نزدیک به ۵۰ نمایشگاه موزه تاریخ طبیعی فعال است و هر ساله چندین هزار بازدیدکننده دارد که امیدواریم نقش این موزه‌ها در حفظ تنوع زیستی بیش از پیش دیده شود.

روز جهانی تنوع زیستی یک روز بین‌المللی است که توسط سازمان ملل متحد برای ترویج مسائل مربوط به تنوع زیستی تعیین شده‌است. این روز در حال حاضر در ۲۲ مه (اول خرداد) برگزار می‌شود.

486316