شهریه مدارس غیرانتفاعی رکورد زد: شهریه برای دبستان تا ۶۰میلیون تومان!

شهریه‌های درخواستی برخی مدارس غیرانتفاعی برای مهر ۱۴۰۲ با افزایش قابل‌توجه همراه بوده و همین موضوع موجب شگفتی و البته سردرگمی خانواده‌ها شده است؛ برخی مدارس شهریه ۶۰، ۵۳ و ۵۰ میلیون تومانی برای ثبت‌نام در دبستان دارند!
تصویر شهریه مدارس غیرانتفاعی رکورد زد: شهریه برای دبستان تا ۶۰میلیون تومان!

به گزارش سایت خبری پرسون، ثبت‌نام مدارس غیرانتفاعی و اعلام شهریه سال تحصیلی آینده از هم‌اکنون آغاز شده است و چند هفته‌ای می‌شود شهریه‌های عجیب و نجومی مدارس باعث تعجب و سردرگمی خانواده‌ها شده است.

در حالی که پیش از این شهریه دوره متوسطه به 40 یا 50 میلیون تومان می‌رسید اما هم‌اکنون شهریه دوره ابتدایی رکورد عجیبی زده است.

مبالغ شهریه‌های عجیب!

یکی از والدین که در جست‌وجوی مدرسه غیرانتفاعی است، درباره شهریه عجیب برخی مدارس می‌گوید: «سال گذشته فرزندم را با شهریه 22 میلیون تومانی در پایه اول دبستان ثبت‌نام کردم اما مدرسه برای سال تحصیلی آینده، 36 میلیون تومان شهریه اعلام کرده است و تازه می‌گویند قطعی نیست! با توجه به شهریه بالا، تصمیم گرفتم مدرسه را تغییر بدهم اما شهریه سایر مدارس باعث شگفتی بیشتر شد، به اغلب دبستان‌های منطقه 7 مراجعه کردم و برخی مدارس شهریه 60، 53 و 50 میلیون تومانی برای ثبت‌نام در پایه دوم دبستان داشتند؛ این هزینه باید برای یک سال پرداخت شود و دوران تحصیل 12 سال، آیا واقعاً خانواده‌ها توان پرداخت این شهریه‌های عجیب را دارند؟»

او به این نکته هم اشاره می‌کند که مدارس در قبال دریافت شهریه‌های بالا، برنامه خاصی ندارند و اکثر فوق‌برنامه‌ها به کامپیوتر و زبان محدود است و از پرورش خلاقیت یا آموزش مهارت‌های زندگی خبری نیست.

دریافت شهریه‌های کلان صرفاً محدود به منطقه‌ای خاص از پایتخت نیست و این رقم در مناطق مختلف مشاهده می‌شود؛ طبق گفته خانواده‌ها در مناطق 12 و 14 برای پایه دوم و ششم دبستان به‌ترتیب شهریه 45 و 40 میلیون تومانی دریافت می‌شود!

احمد محمود‌زاده؛ رئیس سازمان مدارس غیردولتی درباره شهریه‌های عجیب مدارس تأکید دارد که «در تعیین شهریه باید تاب‌آوری مردم مدنظر باشد و از شهریه‌های خارج از عرف جلوگیری شود همچنین افزایش شهریه مدارس به‌صورت درصدی نیست و نسبت به عملکرد مدرسه تعیین می‌شود؛ خانواده‌ها می‌توانند شهریه مدارس غیرانتفاعی را در سامانه mosharekatha.ir مشاهده کنند.

او می‌گوید: شورای نظارت مرکزی مدارس غیردولتی هر سال در وزارت آموزش و پرورش با ریاست وزیر تشکیل می‌شود و شهریه مدارس تعیین می‌شود؛ برای تعیین شهریه 150 شاخص از جمله ساختمان مدرسه، معلم و کیفیت مدنظر است که هر کدام از شاخص‌ها امتیاز متفاوتی دارد. الگوی شهریه توسط مؤسسان مدارس تکمیل می‌شود و آنها شهریه پیشنهادی خود را اعلام می‌کنند، این رقم در منطقه و استان بررسی و راستی‌آزمایی می‌شود پس از آن سازمان مدارس غیردولتی، مجوز افزایش شهریه را ابلاغ می‌کند، و اولیا می‌توانند در سامانه شهریه را مشاهده کنند.

به‌گفته محمودزاده، هنوز هیچ مبلغی برای شهریه سال آینده مدارس غیردولتی اعلام نشده است و دریافت هر مبلغی برای پیش‌ثبت‌نام بیش از سال گذشته در مدارس غیرقانونی است. اگر خانواده‌ها با افزایشی در شهریه‌ها مواجه شدند که مسئولان مدرسه تقاضای شهریه‌ای بیشتر از سال گذشته را دارند لطفاً در سامانه مشارکت‌ها به‌نشانی mosharekatha.ir اعلام کنند. خانواده‌ها به‌صورت حضوری هم می‌توانند در آموزش و پرورش منطقه و یا شهرستان خود به مسئول مشارکت‌های مردمی و یا به مسئولان حوزه شکایات، موارد را اطلاع دهند.»

شهریه مدارس غیر‌انتفاعی در سال تحصیلی جاری، از 4.5 میلیون تا 37 میلیون تومان بود و مدارس این مجوز را داشتند تا 38 درصد شهریه ثابت را بابت فعالیت‌های فوق برنامه دریافت کنند؛ طبق وعده مسئولان وزارت آموزش و پرورش قرار است برای سال تحصیلی آینده، فوق برنامه‌ها از اصل برنامه مدارس جدا شود تا اگر دانش‌آموزی تمایل نداشت ملزم به استفاده از فوق برنامه مدارس نباشد.

دلایل ثبت‌نام در مدارس غیرانتفاعی عیجیب‌تر از شهریه

شهریه‌های عجیب مدارس غیرانتفاعی برای ثبت‌نام سال تحصیلی جدید در شرایطی موجب تعجب و اعتراض خانواده‌ها شده است که باید گفت دلایل خانواده‌‌ها برای ثبت‌نام در مدارس غیرانتفاعی از میزان شهریه‌ها نیز عجیب‌تر است و این می‌تواند زنگ خطری برای مسئولان وزارت آموزش و پرورش باشد البته اگر اهمیتی به آن بدهند.

وقتی با خانواده‌ها درباره اینکه چرا فرزند خود را در مدرسه دولتی ثبت‌نام نمی‌کنند و حاضر به پرداخت شهریه‌های سنگین هستند، هم‌صحبت می‌شویم؛ اصلی‌ترین دلایل آنها، شلوغی کلاس‌های درس مدارس دولتی به‌ویژه در دوره ابتدایی، نحوه رفتار کادر مدارس دولتی عادی با دانش‌آموزان و والدین و عدم امکان مطالبه‌گری یا حتی پرسش ساده از مدیریت و کارکنان این مدارس است!

مطالبه‌گری ممنوع!

مادری که اتفاقاً پرداخت شهریه 45 میلیون تومانی مدرسه غیرانتفاعی برایش دشوار است دراین‌باره به تسنیم می‌گوید: علاوه بر شلوغ بودن کلاس‌های درس مدارس دولتی عادی متأسفانه امکان مطالبه‌گری هم وجود ندارد و دائم باید نگران وضعیت فرزندم باشم در حالی که در مدارس غیرانتفاعی به‌دلیل شهریه پرداخت‌شده رفتار مناسبتری با والدین و دانش‌آموزان انجام می‌شود.

مادر دیگری که برای تحصیل فرزندش در پایه ششم مدرسه غیرانتفاعی برای مهر 1402 باید 40 میلیون تومان شهریه پرداخت کند، می‌گوید: ارتباط کارکنان مدرسه و معلمان با دانش‌آموزان و والدین بسیار عالی است؛ پسرم خجالتی است اما مدرسه این موضوع را شناسایی و با سپردن مسئولیت‌های مختلف به فرزندم برای رفع آن اقدام کرد؛ فرزندم دو سال نخست دوره ابتدایی را در مدرسه هیئت امنایی تحصیل کرد اما از عملکرد آنها، راضی نبودم و صرفاً به تدریس بدون توجه به یادگیری دانش‌آموز تأکید داشتند.

43 میلیون تومان، رقم شهریه دریافتی برای ثبت‌نام در پایه دوم دبستانی غیرانتفاعی در منطقه 12 تهران است؛ مادری که از شهریه بالای دبستان فرزندش برای سال تحصیلی آینده شگفت‌زده است، می‌گوید: فوق‌برنامه تابستانی اجباری است و باید 3 میلیون تومان هزینه برای آن پرداخت کنیم همچنین مدرسه، فوق‌برنامه خاصی هم ندارد و کلاس‌های درس در مقایسه با مدارس دولتی چندان خلوت نیست و 28 دانش‌آموز در کلاس درس حضور دارند.

او ابراز می کند: مدارس غیرانتفاعی از قوانین آموزش و پرورش تبعیت ندارند و روش خود را در پیش می‌گیرند به‌عنوان مثال تا اسفند سال 1401 طبق مصوبه استانداری تهران، ساعت فعالیت مدارس ابتدایی از 8.30 صبح بود اما هر چقدر به مدرسه غیرانتفاعی پسرم گفتیم، نپذیرفتند و ساعت فعالیت را از 7.30 اعلام کردند.

لطمه به سلامت روان دانش‌آموز

بخش دیگر ماجرا، والدینی هستند که فرزندشان در مدارس دولتی عادی تحصیل می‌کند؛ پدری که فرزندش در پایه پنجم مدرسه دولتی عادی در منطقه 14 تهران تحصیل می‌کند به تسنیم می‌گوید: شلوغی کلاس‌های درس به موضوعی عادی برای خانواده‌هایی که فرزندشان در مدارس دولتی تحصیل می‌کند، تبدیل شده است اما این تنها یک بخش ماجراست و موضوع مهمتر که اتفاقاً با سلامت روان دانش‌آموزان در ارتباط است، نحوه برخورد با دانش‌آموز، تحقیر او یا حتی بی‌احترامی به والدین در صورت مطالبه‌گری در مدارس دولتی عادی است؛ متأسفانه نوع رفتار در مدارس دولتی واقعاً مناسب نیست و همین مسئله باعث می‌شود خانواده‌ای که توانایی مالی دارد فرزندش را به مدرسه غیرانتفاعی ببرد و افرادی مانند ما که توان پرداخت شهریه ندارند به مدارس دولتی عادی اکتفا کنند و جالب است که مسئولان هم بر عملکرد مدارس نظارت دقیقی ندارند و انگار مدارس ایالتی جدا با قوانین خاص خود هستند.

محمودزاده؛ رئیس سازمان مدارس غیردولتی درباره تکمیل ظرفیت مدارس دولتی و اجبار برخی والدین برای حضور در مدارس غیردولتی مدعی است: علاقه‌ای به توسعه مدارس غیرانتفاعی نداریم و طبق تأکید رهبر انقلاب باید به‌روی کیفیت مدارس دولتی کار شود، اولویت نخست آموزش و پرورش نیز باید این موضوع باشد.

او می‌گوید: در مجموعه آموزش و پرورش نباید شاهد این باشیم که خانواده‌ها به‌دلیل عدم کیفیت مدارس دولتی سراغ مدارس غیردولتی بروند از سوی دیگر سنجه‌ها در آموزش و پرورش اشتباه است و کنکور، مدارس را به آموزشگاه تبدیل کرده است.

485755