برداشت از منابع نفت و گاز صعودی شد

وزیر نفت با اشاره به اینکه صادرات نفت در دولت سیزدهم دو برابر شده است، گفت: در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۲ میلیارد دلار طرح‌های نیمه‌کاره نفتی به بهره‌برداری رسید و تلاش می‌کنیم که در سال جاری ۱۵ میلیارد دلار پروژه صنعت نفت به بهره‌برداری برسانیم.
تصویر برداشت از منابع نفت و گاز صعودی شد

به گزارش سایت خبری پرسون، جواد اوجی امروز در مراسم افتتاح بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با بیان اینکه این نمایشگاه فراتر از یک رویداد نمایشگاهی است و زمینه تعامل فعالان صنفت نفت را فراهم کرده و یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های خاورمیانه و جهان است، اظهار کرد: با وجود تحریم‌ها این نمایشگاه پررونق‌تر برگزار می‌شود و حضور بیش از ۲۰۰ شرکت خارجی نشان دهنده تقویت دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم است.

وی ادامه داد: شرکت‌های بهره‌برداری در زنجیره بالادست و پایین‌دست عرضه شده و زمینه تعامل تجاری فراهم شده است.

وزیر نفت تاکید کرد: در این نمایشگاه ۱۵۰۰ شرکت داخلی و ۲۰۰ شرکت خارجی از ۱۳ کشور جهان شامل روسیه، چین، آلمان، فرانسه، عمان و... حضور دارند.

اوجی با بیان اینکه در بیست و هفتمین نمایشگاه شاهد رشد ۳۵ درصدی در بخش شرکت‌های داخلی و رشد ۱۰۰ درصدی شرکت‌های خارجی هستیم، گفت: حضور شرکت‌های روسی و «الکساندر نواک» معاون نخست وزیر روسیه نشان دهنده همکاری‌های گسترده با روسیه در بخش نفت و گاز است و در حاشیه این نمایشگاه نشست‌های بی تو بی شرکت‌های ایرانی و روس برگزار شد.

ایران بالاترین ذخایر مجموع نفت و گاز را دارد

وی با اشاره به اینکه شعار نمایشگاه امسال «تولید فناورانه و مصرف بهینه» است که با الهام از بیانات رهبر معظم انقلاب در راستای مهم‌ترین اولویت‌های صنعت نفت انتخاب شده است، افزود: تلاش شده تا به موضوع تولید، فناوری و بهینه سازی مصرف اشاره شده است.

وزیر نفت تاکید کرد: ایران بالاترین ذخایر مجموع نفت و گاز را دارد و ۱۵۴ میلیارد بشکه نفت قابل برداشت و گاز ۳۳ تریلیون متر مکعب گاز قابل برداشت در اختیار ایران است.

اوجی با تاکید بر اینکه با اقدامات دولت سیزدهم روند برداشت از منابع نفت و گاز صعودی بوده و بالغ بر ۳ میلیون بشکه نفت خام، یک میلیارد متر مکعب گاز، ۲.۴ میلیون بشکه ظرفیت پالایشگاه‌های نفت و ۹۵ میلیون تن ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در کشور وجود دارد، ادامه داد: اجازه ندادیم تا تحریم‌های ظالمانه ما را از توسعه حداکثری محروم کند.

به گفته وی، ‌در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۲ میلیارد دلار طرح‌های نیمه‌کاره نفتی را به بهره‌برداری رساندیم که از مهم‌ترین آنها شامل پالایشگاه گازی فاز ۱۴ پارس جنوبی، فاز ۲ پالایشگاه آبادان ۲۱۰ هزار بشکه نفت، افتتاح پالایشگاه گاز هویزه با هدف جمع‌آوری گازهای همراه و... بوده است.

بهره‌برداری از ۱۵ میلیارد دلار پروژه صنعت نفت در سال جاری

وزیر نفت با بیان اینکه تقریباً در همه بخش‌های صنعت نفت خودکفا هستیم و به موازات افزایش تولید، افزایش صادرات داشته‌ایم، گفت: صادرات نفت و میعانات گازی به ۲ برابر شروع دولت سیزدهم رسیده است.

اوجی بیان کرد: به گواه بانک مرکزی رشد اقتصادی بخش نفت بالاترین رشد در میان سایر بخش‌ها را داشته است.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ در تلاشیم تا ۱۵ میلیارد دلار پروژه صنعت نفت را افتتاح و به بهره‌برداری برسانیم، ادامه داد: مهم‌ترین آن طرح‌های توسعه میادین نفت و گاز از جمله فاز ۱۱ پارس جنوبی، فاز اول میدان نفت آزادگان جنوبی است. همچنین ۱۲ طرح‌های پتروشیمی نیز وجود دارد و صنعت پالایشگاهی نیز ارتقا خواهند داشت. از سوی دیگر گازرسانی به شهرها از طرح‌های مهم است که در مجموع این طرح‌ها ۱۵ میلیارد دلار می‌شود.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه سهم سازندگان داخلی در تامین تجهیزات طرح‌های نیمه تمام بیش از ۸۰ درصد است، ادامه داد: ظرفیت خوبی برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت داریم و حدود ۱۶۰ میلیارد دلار فرصت سرمایه‌گذاری ایجاد کرده‌ایم از همه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی دعوت می‌کنیم که در این طرح‌ها مشارکت کنند.

تولیدات نفتی و گازی متناسب با سطح ذخایر ایران نیست

اوجی اظهار داشت: توسعه میادین نفت و گاز و تکمیل زنجیره ارزش علاوه بر تامین انرژی کشور یکی از پربازده‌ترین فعالیت‌های اقتصادی است.

وی با اشاره به اینکه تولیدات نفتی و گازی متناسب با سطح ذخایر ایران نیست، گفت: به عدم تولید متناسب و شدت مصرف انرژی دچار عدم النفع بالایی هستیم اما می‌توان با اقدامات کوتاه‌مدت در عرضه و تقاضا جهش قابل توجه اقتصادی در کشور ایجاد کرد .

وزیر نفت ادامه داد: افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز نه‌تنها مزیت اقتصادی است؛ بلکه سبب فعال شدن سایر بخش‌های کشور می‌شود و ابزار امنیتی و سیاسی است و به عنوان عامل بازدارنده سبب اقتدار کشورمی شود.

اوجی به موضوع فناوری و مصرف بهینه نیز اشاره کرد و افزود: در موضوع توسعه فناوری و دانش بیان توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان صورت گرفته است. همچنین ممنوعیت خرید خارج ۱۵۰ کالای صنعت نفت نیز اجرایی شده است.

تعداد شرکت‌های دانش بنیان در صنعت نفت ۳.۷ برابر شد

وی با بیان اینکه تعداد شرکت‌های دانش بنیان در صنعت نفت در دولت سیزدهم ۳.۷ برابر شده است، گفت: شرکت‌های دانش بنیان از ۱۵۰ شرکت به ۵۵۰ شرکت افزایش پیدا کرده است .

وی ادامه داد: در مورد بهینه سازی و لزوم مدیریت ناترازی برای کنترل تقاضا باید اقدام شود. سالانه بالغ بر ۸۰ میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت می‌شود و این باعث بد مصرفی است.

وزیر نفت تاکید کرد: صادرات گاز کشور معادل ۶ درصد گاز تولیدی کشور است، اما همین میزان صادرات ۶ میلیارد دلار درآمد برای کشور داشته که بیش از فروش ۹۶ درصد تولیدی است که در داخل به مصرف می‌رسد.

وی ادامه داد: به‌موازات توسعه بالادست و پایین‌دست حمایت از راهکارهای بهینه سازی در دستور وزارت نفت قرار گفته است. حمایت مالی از اجرای طرح‌های بهینه سازی از طریق فعال سازی رفع موانع تولید با استفاده از ماده ۱۲، افتتاح حساب ویژه بهینه سازی مصرف انرژی و تاسیس صندوق بهینه سازی مصرف انرژی از مهم‌ترین اقدامات است.

اوجی تصریح کرد: در رابطه با کنترل مصرف انرژی در دولت سیزدهم با وجود تشدید تحریم‌های ظالمانه رکوردهای مطلوبی برای تولید و صادران نفت، میعانات گازی، محصولات پالایشگاهی و پتروشیمی داشته‌ایم.

به گفته وزیر نفت، به دلیل عدم سرمایه‌گذاری در مدیریت مصرف امروز شاهد میزان بالای شدت مصرف انرژی هستیم.

منبع: ایرنا

485729