به مناسبت هفته میراث‌فرهنگی؛

۱۰ موزه استان کرمان دیجیتالی می‌شوند

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان با اشاره به ۲۸ اردیبهشت، روز جهانی موزه و آغاز هفته میراث‌فرهنگی گفت: طرح دیجیتال‌سازی ۱۰ موزه این استان در این هفته اجرا می‌شود.

تصویر ۱۰ موزه استان کرمان دیجیتالی می‌شوند

به گزارش سایت خبری پرسون، فریدون فعالی امروز ۲۷ اردیبهشت ماه با اشاره به افتتاح موزه سنگ‌های قیمتی کرمان و ارائه‌ طرح اجرایی ساخت موزه منطقه‌ای جیرفت، اظهار کرد: ارتقاء بخش دوره اسلامی موزه باستان‌شناسی و رونمایی از بخش کویر لوت موزه باستان‌شناسی کرمان، اجرای موسیقی سنتی زنده و همچنین موسیقی آکاپلا با موضوعات مرتبط در موزه‌های استان از برنامه‌های پیش‌بینی شده برای هفته میراث‌فرهنگی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان با اشاره به برگزاری همایش ملی پایگاه جهانی ارگ بم افزود: به مناسبت هفته میراث‌فرهنگی این همایش با حضور مسئولان کشوری و استانی در شهرستان بم برگزار می‌شود.

او بیان کرد: برگزاری مراسم اهدای توپ‌های تاریخی یافت‌شده در مرمت‌های قلعه منوجان به موزه ارتش و رژه نمادین در کنار حصار قدیم شهر کرمان، تجلیل از پیشکسوتان و اساتید برجسته حوزه میراث‌فرهنگی و بزرگداشت روز ایران‌شناسی را برای این هفته پیش‌بینی کرده‌ایم.

فعالی از انعقاد چند تفاهم‌نامه با دانشگاه باهنر کرمان و دانشگاه رفسنجان، شهرداری، شورای شهر، مسکن و شهرسازی، پارک علم و فناوری و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و گفت: این تفاهم‌نامه‌ها به ترتیب در راستای اجرای طرح‌های پژوهشی مشترک، نشست‌های تخصصی در خصوص بافت تاریخی، ارائه طرح‌های دانش‌ بنیان و فناورانه و اجرای همکاری‌های مشترک منعقد می‌شود.

او ادامه داد: آیین پاک‌سازی بناهای تاریخی در شهر کرمان و سایر شهرستان‌های استان توسط انجمن‌های دوستدار میراث‌فرهنگی، برگزاری مسابقات نقاشی و عکاسی با موضوع موزه‌ها و بناهای تاریخی استان، حضور کارشناسان میراث‌فرهنگی در محلات و بافت‌های تاریخی شهر کرمان و برگزاری نشست‌های مشترک هم‌اندیشی و آموزشی با حضور ساکنان محلات از دیگر برنامه‌های این هفته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان بیان کرد: نشست با مسئولان و فعالان حوزه بافت‌های تاریخی روستایی، بخشداران و دهیاران، شوراها، همراه با ارائه گزارش از نمونه‌های موفق احیاء بافت‌های روستایی و تقدیر از فعالان این حوزه را در هفته میراث‌فرهنگی خواهیم داشت.

او در ادامه از برپایی نمایشگاه عکس مرمت بناهای تاریخی در کاروانسرای وکیل (هتل کاروانیکا) خبر داد و خاطرنشان کرد: برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع قنات‌های استان در ماهان با همکاری پایگاه جهانی قنات گوهرریز جوپار و برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع ثبت آثار ملموس و ناملموس با همکاری تعدادی از دانشگاه‌ها نیز را در برنامه این هفته گنجانده‌ایم.

منبع: ایسنا

485689