تلویزیون روزانه چند ساعت از «نمایشگاه کتاب تهران» پخش زنده دارد؟

امسال در سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، شبکه‌های سیما روزانه ١٢ ساعت به صورت زنده و مستقیم دارند.
تصویر تلویزیون روزانه چند ساعت از «نمایشگاه کتاب تهران» پخش زنده دارد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، شبکه‌های سیما پیش از آغاز به کار رسمی سی و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، با ساخت دکور و برپایی استودیوهای تلویزیونی در سالن‌ها و شسبتان مصلی امام خمینی (ره)، محل برگزاری نمایشگاه، در ساعات مختلف میزبان نویسندگان، مولفان، شعرا، ناشران است و ضمن گفتگو با ایشان، اطلاعات جامعی درباره حوزه نشر و تازه‌های کتاب به دوستداران یار مهربان ارائه می‌کند.

شبکه یک سیما با برنامه «کتاب اول» به تهیه کنندگی علیرضا متقیان در ایام برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سه نوبت به صورت زنده و ارتباط مستقیم در ساعت‌های ۱۱ تا ۱۲ - ۱۳ تا ۱۴ و ۱۶ تا ۱۷، نمایشگاه را پخش می‌کند.

برنامه «باغ کتاب» شبکه دو به تهیه کنندگی محمدحسن مدنی هم با دعوت از نویسندگان، ناشران، شعرا، منتقدان و… فرصتی را برای علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی فراهم آورده است تا با تازه‌های کتاب آشنا شوند.

دوربین‌های شبکه سه نیز با حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب، به اطلاع رسانی از این نمایشگاه می‌پردازد و همچنین گزارش‌های از گفتگو با نویسندگان و ناشران حاضر در این نمایشگاه به صورت زنده روی آنتن می‌رود.

شبکه چهار با ارائه سه بخش ٢٠ دقیقه‌ای در روز و برنامه اختصاصی کتاب چهار به اطلاع رسانی نمایشگاه و موضوعات حوزه کتاب و نشر می‌پردازد.

ویژه برنامه نمایشگاه کتاب هر روز از ساعت ۱۵:۴۰ تا ۱۶ به صورت مستقیم و زنده روی آنتن شبکه پنج سیما می‌رود و گزارش‌های ویژه ای در فواصل برنامه‌ها پخش می‌شود.

شبکه افق نیز علاوه بر تهیه ویژه برنامه ویژه «تورق» که با موضوع نمایشگاه کتاب به روی آنتن می‌فرستد، برای ایام رحلت حضرت امام (ره)، سالروز قیام ۱۵ خرداد و ایام شهادت حاج قاسم سلیمانی هم در حال طراحی برنامه‌هایی با همین موضوع و شخصیت‌ها از محل نمایشگاه است.

با تمهید شبکه نسیم، برنامه «کودک شو» هم در نمایشگاه بین‌المللی کتاب اجرا می‌شود و برای خانواده‌هایی که همراه فرزندانشان از نمایشگاه کتاب بازدید می‌کنند فضای شادی بخشی را فراهم کرده است.

رامین کحال زاده تهیه‌کننده «دیدی نو» گفت: برنامه «دیدی نو» ویژه ایام برگزاری نمایشگاه کتاب هر روز ساعت ۱۸:۳۰ به مدت ۲۵ دقیقه با مروری بر حواشی رویدادهای نمایشگاه کتاب روی آنتن شبکه نسیم می‌رود.

وی عنوان کرد: ما در این ویژه برنامه سعی کردیم نگاه خبری به نمایشگاه نداشته باشیم و جنبه‌های دیگری از این رویداد را برای مخاطبان خود روایت کنیم.

مدرسه تلویزیونی ایران شبکه آموزش هم از محل نمایشگاه پخش زنده دارد.

برنامه «ببین و بدون» شبکه کودک، نیز هر روز ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۸:۱۵ با حضور چهره‌های حوزه کودک از سالن کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب روی آنتن می‌رود.

شبکه امید نیز با برنامه «باشگاه امید»، هر روز ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۰:۱۵ با حضور نویسندگان حوزه نوجوان از سالن کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب با مخاطبان این شبکه همراه هست. همچنین پویش «پاراگراف طلایی» با محور ارسال ویدیو از خوانش یک پاراگراف از کتاب‌ها توسط کودکان و نوجوانان در پیام‌رسان شاد نیز از دیگر تمهیدات این شبکه است.

حاجی سیدرضی رئیس مرکز تولید و فنی سیما درباره تمهیدات صداوسیما برای پوشش حداکثری این رویداد بزرگ فرهنگی کشور گفت: با تصمیم سازمان، مرکز تولید و فنی سیما، مسئول هماهنگ کننده پوشش نمایشگاه شد تا علاوه بر شبکه‌های سیما دیگر معاونت‌های حوزه پیام رسانه ملی هم از تمهیدات و امکانات مرکز بهره ببرند.

وی افزود: در سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ۶ واحد سیار، یک دستگاه اس ان جی پخش زنده، ۴ خط فیبر و یک خط لینک وجود دارد که همزمان ۶ شبکه تلویزیونی و معاونت‌های مختلف می‌توانند از تصاویر نمایشگاه استفاده کنند.

سیدرضی اظهار کرد: در طول برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب، برای نخستین بار ۱۶ شبکه تلویزیونی با توجه به رویکرد و ماموریت‌شان برای ضبط صدها دقیقه گفتگو با نویسندگان، ناشران، شعرا، مولفان و مترجمان که در حوزه‌های مختلف و متنوع نشر فعالیت دارند، ماموریت پیدا کرده‌اند تا از این ظرفیت در طول سال بهره برده شود.

رئیس مرکز تولید و فنی سیما ادامه داد: با هماهنگی‌های انجام شده خطوط ارتباطی مصلی در خدمت سیگنال رسانی قرار گرفته تا به صورت حداکثری شاهد پخش زنده نمایشگاه کتاب باشیم به طوری که تصاویر را از ١٠صبح تا ساعت ٢٠ به نودال سازمان صداوسیما برای استفاده شبکه‌ها تحویل می‌دهیم. همچنین شبکه چهار سیما از حوالی ساعت ٢٢ تا ٢۴ از محل نمایشگاه پخش زنده برنامه دارد.

وی گفت: با این تعداد واحد سیار حدود ۴۰ دوربین در نمایشگاه کتاب امسال مستقر است و نیز دوربین‌های پرتابل متعددی نیز برای ضبط مستندها به کار گرفته شده است. همچنین با تجهیز باکس‌های تدوین در محل نمایشگاه، برخی گزارش‌ها از همین جا برای پخش آماده می‌شود.

سیدرضی ادامه داد: یک خط که شامل ۳ دوربین است به صورت آنلاین فضای نمایشگاه را به صورت (کیبل کم و کرین) در اختیار نودال شبکه خبر قرار می‌دهد. همچنین یک خط هم در اختیار مجموعه تلوبیون است و مجموعه شهر کتاب هم از طریق تلوبیون می‌توانند به صورت زنده از این خدمات استفاده کنند.

رئیس مرکز تولید و فنی سیما تصریح کرد: یک سکو (استیج) در طبقه همکف شبستان مصلی امام خمینی (ره) پیش بینی شده که برنامه‌های زنده شبکه‌های سیما از همین مکان به روی آنتن می‌رود. فضایی هم در طبقه اول شبستان مصلی نمایشگاه کتاب تهران هم برای ۳۳ شبکه استانی صداوسیما در نظر گرفته شده است.

وی مطرح کرد: با هماهنگی‌های صورت گرفته با معاونت برون مرزی، شبکه العالم هم از این ظرفیت‌ها استفاده می‌کند.

رئیس مرکز تولید و فنی سیما در پایان گفت: چند مکان هم بیرون از فضای داخلی سالن‌های نمایشگاه آماده شده که سه محل از این مجموعه‌ها در اختیار معاونت صدا، یک محل برای خبرنگاران و یک سکو (استیج) هم به شبکه کودک و همچنین یک سکو نیز برای برنامه‌های میدانی اختصاص داده شده است.

485672