حجت‌الاسلام حاتمی:

دعایی که این روزها به آن‌ محتاجیم

یک کارشناس مهدویت گفت:‌ امام صادق (ع) برای دورانی که شک و تردید ایجاد می‌‌شود و ایمان‌‌ها از دست می‌رود، چندین توصیه دارند از جمله اینکه دعای معرفت خوانده شود.
تصویر دعایی که این روزها به آن‌ محتاجیم

به گزارش سایت خبری پرسون، حجت‌الاسلام والمسلمین تقی حاتمی کارشناس مهدویت در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری علم و فناوری آنا با اشاره به نقش امام صادق (ع) در تبیین معارف مهدویت و آماده‌سازی جامعه برای دوران غیبت بیان داشت: در کتاب «غیبه الامام المهدی عند الامام الصادق (ع)» نوشته ثامر هاشم عمیدی که توسط عبدالله امین‌پور ترجمه شده و با عنوان «غیبت امام مهدی (عج) از دیدگاه امام جعفر صادق (ع)» در دسترس مخاطبان قرار گرفته است، تمام سخنان حضرت (ع) جمع‌آوری و فصل‌بندی شده و موضوع امام زمان (عج) را از نگاه امام صادق (ع) پیگیری کرده است.

وجود امام در روی زمین یک ضرورت است

وی افزود: امام صادق (ع) وجود امام و راهنما و حجت را در روی زمین یک ضرورت می‌‌بیند و می‌داند، در روایت ها داریم که آقا فرمودند که از زمان حضرت آدم (ع) تا به امروز خداوند متعال هیچ زمانی زمین را خالی از حجت و امام نگذاشته است، حتی در روایت دیگر می‌فرمایند: اگر روی زمین ۲ نفر بیشتر نباشند خدا یک نفر از آن ها را امام قرار می‌‌دهد.

حجت‌الاسلام حاتمی ابراز داشت: چرا خدا این کار را انجام می‌دهد؟ فرمودند که اگر فردای قیامتی این فرد در محضر خدای متعال، در دادگاه الهی قرار گرفت، به خدا نگوید تو حجتی نداشتی، امامی نبود، به خاطر همین این رفتار اشتباه از من سر زده است، برای اینکه این حجت برای مخلوق وجود نداشته باشد، خدای متعال حجت را در روی زمین قرار داده است.

آخرین نفری که از دنیا می‌رود امام است

وی ادامه داد: به تعبیری دیگر در روایت‌ها داریم امام صادق (ع) فرمود: آخرین نفری که از دنیا می‌رود امام است، به خاطر همین ما اعتقاد داریم در نگاه امام صادق (ع) منصب امامت یک منصب الهی است و امام منصوب خدای متعال است، یک امر بشری و زمینی نیست.

این کارشناس مهدویت اظهار داشت: در بحث انتظار و منتظران از جمله کارهایی که امام صادق (ع) انجام داد اینکه در دل و ایمان منتظران، ایجاد امید و ایجاد انگیزه کرد، یعنی روایت‌هایی در زمان خودشان و حتی در این دوران که چنین روایت‌هایی از امام صادق (ع) را می خوانیم این حالت انگیزه، پر نشاط و امید در دل مومنین را بیشتر می‌شود. به طور مثال امام (ع) می‌فرماید: کسی که منتظر امام (عج) است مثل کسی است که شمشیر کشیده جلوی پیغمبر گرامی اسلام ایستاده است و از پیغمبر در مقابل دشمن دارد دفاع می‌کند.

شوقی که امام صادق (ع) در دل منتظران ایجاد کرد

وی افزود: دفاع از جان پیغمبر (ص) برای کسی که معتقد است و منتظر است که امام زمان (عج) ظهور خواهد کرد چقدر انگیزه برای انسان ایجاد می‌کند یا در روایت دیگر امام (ع) می‌فرماید: که کسی که منتظر امام زمان (عج) است اگر از دنیا برود، مانند کسی است که در خیمه امام زمان (عج) و در کنار حضرت (عج) است. همچنین در روایت مشهور بیان می‌کنند: «لَوْ أَدْرَکْتُهُ لَخَدَمْتُهُ أَیامَ حَیاتِی»؛ اگر من دوران امام زمان (عج) را درک کنم همه عمرم را خدمتگذار او می‌‌شوم.

حجت‌الاسلام حاتمی خاطرنشان کرد: خدمتکار به کسی می‌‌گویند که از خودش و برای خودش وقت اختصاصی ندارد، صبح تا شبش خواب و بیداری‌‌اش تمام تصمیماتش مبتنی بر خواسته‌های مولای خودش است، او دست به سینه ایستاده است تا ببیند مولایش چه می‌‌گوید سریع آن را انجام دهد، این معنای خدمت است. معنای کلام امام صادق (ع) در این روایت این است که من منتظر امروز همه زمان زندگی‌‌ام را به این شکل تنظیم کنم که مطابق با درخواست و دستور امام باشد.

گریه و اندوه امام صادق (ع) برای آخرین حجت الهی

وی ادامه داد: سدیر صیرفی نقل می‌کند؛ من با مفضل بن عمر، ابوبصیر و ابن ‌تغلب نزد امام صادق (ع) رفتیم، به محض اینکه به محضر امام (ع) رسیدیم دیدیم ایشان یک عبایی پوشیده که یقه ندارد، آستین‌هایش یک مقدار کوتاه است، روی زمین نشسته است مثل کسی که بچه‌‌اش از دنیا رفته باشد دارد گریه می‌‌کند، چهره امام (ع) رنگش پریده است، چشمانش پر از اشک و همینطور دارد، می‌گوید: ای آقای من! غیبت تو خواب را از من ربوده است، بسترم را تنگ کرده است، آسایش را از دل من برده است، سوگواری من ممتد شده است، جمع دوستانم پراکنده شده‌اند، گریه من بسیار شده است، سینه‌ام تنگ شده است، بلاها زیاد شده است...... ما به خودمان لرزیدیم گفتیم که خدایا چه شده است که امام (ع) این گونه گریه و زاری می‌‌کنند.

این کارشناس مهدویت تصریح کرد: در ادامه سدیر صیرفی بیان می‌کند؛ آمدم کنار حضرت گفتم که آقا جان چشم‌هایت را پر اشک نبینم چه شده است؟....... امام (ع) یک آهی از قلب و درون خودش کشید، گفت: امروز من کتاب جفر ( کتابی که علم بلایا و علم مرگ‌ها و مصائب گذشته و آینده تا روز قیامت در آن آمده است) را داشتم می‌خواندم در آنجا دیدم که قائم ما متولد می‌‌شود، غیبت می‌‌کند، غیبتش طولانی می‌‌شود، در آنجا ایمان شیعیان امتحان می‌شود و به واسطه طولانی شدن غیبت شک و تردید در دل بعضی‌‌ها ایجاد می‌شود.

دعایی که این روزها به آن‌ محتاجیم/توصیه رئیس مکتب شیعه به منتظران

وی گفت:‌ امام صادق (ع) برای دورانی که شک و تردید ایجاد می‌‌شود و ایمان‌‌ها از دست می‌رود، چندین توصیه دارند از جمله اینکه دعای معرفت خوانده شود «اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَکَ، فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَکَ، لَمْ اَعْرِف نَبِیَّکَ؛ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَکَ، فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَکَ، لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَکَ؛ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَکَ، فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَکَ، ضَلَلْتُ عَنْ دینى»؛ معنای این دعا این است که ما دستمان باید در دستان امام زمان (عج) باشد تا گمراه نشویم.

حجت‌الاسلام حاتمی بیان داشت: دومین توصیه امام صادق (ع) این است که حتماً ملتزم به دعای غریق باشید،‌ این دعا برای دوران آخرالزمان که پر از فتنه و شبهه است توصیه کردند در صبح و شام بخوانیم «یا اَللهُ یَا رَحْمانُ یا رَحِیمُ یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَى دِینِکَ» این دعا باعث می‌‌شود که تیرهای زهر آلود شبهات به ایمان ما اثر نکند.

منبع: آنا

485531