جذب گردشگر با موزه جدید عمان

مقام‌های عمان قصد دارند با افتتاح یک موزه جدید، گردشگران بیشتری را به جاذبه‌های تاریخی این کشور جذب کنند.
تصویر جذب گردشگر با موزه جدید عمان

به گزارش سایت خبری پرسون به نقل از نشنال، ‌ موزه «عمان در گذر زمان» ‌ که در «منح»، یایتخت قرن شانزدهم «عمان» و در فاصله ۱۵ دقیقه‌ای با شهر باستانی «نزوی» واقع شده است، یکی از جدیدترین جاذبه‌های گردشگری این کشور به شمار می‌آید.

سلطان «قابوس بن سعید»، سنگ بنای این موزه را در سال ۲۰۱۵ نهاد. چشم‌انداز او درباره این موزه، ساخت فضایی برای نمایش میراث عمان و دستاوردهای دوران رنسانس و همچنین زمین‌شناسی و توپوگرافی این کشور بود.

مدیر این موزه در گفت‌وگو با «نشنال» ‌ بیان کرد: «منح شهر باستانی عمان است و به برخی از محوطه‌های تاریخی و فرهنگی این کشور همچون دژها، ‌ قلعه‌ها، ‌ افلاج (یکی از کهن‌ترین سامانه‌های آبیاری در عمان) و روستاهای تاریخی نزدیک است. اگر به نقشه عمان نگاه کنید، می‌بینید که منح در مرکز قرار دارد و با رانندگی فقط یک ساعت با «مسقط» فاصله دارد.»‌

عمان در طول تاریخ تحت‌تاثیر فرهنگ‌های متعددی، از جمله عرب، ‌ پارسی، آفریقایی و سایرین قرار گرفته است. موزه جدید این کشور در کنار دستاوردهای امروزی‌تر، نگاهی اجمالی به تاریخچه عمان دارد.

موزه «عمان در گذر زمان» که با الهام از رشته کوه حجر طراحی شده است، فضایی معادل ۳۰۰ هزار متر مربع را در بر می‌گیرد که ۶۶ هزار و ۵۹۱ متر مربع آن به مجموعه‌ای از ساختمان‌ها اختصاص دارد.

به گفته مدیر موزه «عمان در گذر زمان»‌ این موزه نمایشگاه دائمی، چندین سالن، یک تالار کنفرانس، کافی‌شاپ و فروشگاه را شامل می‌شود. نمایشگاه دائمی موزه از دو گالری اصلی تشکیل شده است: گالری تاریخی و گالری رنسانس.

کمیته مدیریت موزه «عمان در گذر زمان» ‌ برای این‌که این موزه با طراحی خاصی ساخته شود، ‌ رقابتی را بین شرکت‌های معماری سراسر جهان برگزار کرد و در نتیجه، طرحی با الهام از کوه‌ها برگزیده شد.

مدیر این موزه بیان کرد: «ما گردشگران زیادی را در طول زمستان به «نزوی» جذب می‌کنیم؛ چراکه کوهستان‌های زیبایی از جمله کوه مشهور جبل اخضر و جبل شمس در این کشور وجود دارد.»

گالری تاریخ این موزه جدول زمانی با آغاز زمین‌شناسی و شکل‌گیری عمان تا عصر حجر، ‌ عصر برنز، عصر آهن و دوره اسلامی به همراه اطلاعاتی از دودمان‌های مختلف را به نمایش می‌گذارد. گالری رنسانس نیز بر آموزش، اقتصاد، رسانه و ارتباطات و سیاست‌های داخلی و خارجی عمان تمرکز دارد.

از جمله آثاری که در این موزه به نمایش گذاشته می‌شود به یک تکه سنگ گرانیتی ۸۰۰ میلیون‌ ساله، یک آرواره فیل کشف‌شده در ظفار و ابزارهای عصرحجر می‌توان اشاره کرد.

در این موزه همچنین آثاری به نمایش گذاشته می‌شوند که از موزه بریتانیا و موزه هنر متروپولیتن به امانت گرفته شده‌اند.

منبع: ایسنا

485427