تخریب خانه تاریخی حاجی شکری؛

جای خالی قوانین بازدارنده تخریب خانه‌های تاریخی

اصفهان روز گذشته خانه تاریخی حاجی شکری که در محدوده خیابان طالقانی و کوی محله نو، بین دوخانه‌ تاریخی «حاج محمدحسین مصورالملکی» و «اکبر طوسی زاده» قرار داشت با اقدام مالک آن به‌طور کامل تخریب شد.

تصویر جای خالی قوانین بازدارنده تخریب خانه‌های تاریخی

به گزارش سایت خبری پرسون، سرهنگ علی بابایی ضمن ابراز تأسف از تخریب کامل این خانه تاریخی، گفت: گشت‌های ادواری یگان حفاظت میراث فرهنگی استان اصفهان همواره در حال پوشش حفاظتی محورهای تاریخی استان هستند که در موارد مختلف و در صورت وقوع جرم، به اداره کل میراث فرهنگی استان اعلام‌جرم می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان اصفهان افزود: در مورد خانه تاریخی حاجی شکری نیز که در یکی از محورهای تاریخی شهر اصفهان قرار داشت تذکرات و اخطارهای متعددی به مالک خانه داده‌شده بود، ولی علیرغم این تذکرات، مالک آن چند بار نسبت به تخریب این خانه تاریخی اقدام کرده بود.

او اضافه کرد: روز گذشته نیز نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی استان به‌محض اطلاع از اقدام دوباره‌ی مالک این خانه تاریخی برای تخریب آن، در محل حاضر شدند. متأسفانه خانه تاریخی حاجی شکری روز گذشته و در پی اقدام مالک آن به‌طور کامل تخریب‌شد که این موضوع، صورت‌جلسه و گزارش آن برای اعلام‌جرم و شکایت و به اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان ارسال شد.

به گزارش پرسون، یکی از ویژگی‌های کوی محله نو در اصفهان، قرارگرفتن چند خانه تاریخی در کنار یکدیگر و ایجاد یک بافت است که برای نمونه می‌توان به قرارگرفتن خانه‌های تاریخی حاجی شکری، اکبر طوسی‌زاده و حاج مصورالملکی در کنار یکدیگر اشاره کرد که متأسفانه خانه تاریخی حاجی شکری بعد از چندبار اقدام مالک برای تخریب، روز گذشته به‌طورکامل تخریب شد. تخریب گسترده خانه‌های تاریخی اصفهان توسط مالکان آن‌ها طی سال‌های گذشته نشان می‌دهد که ضرورت وجود قوانین بازدارنده و الزام مالکان به بازسازی بیش از پیش موردنیاز است.

منبع: ایسنا

485073