مرمت اضطراری آتشکده تاریخی دروار دامغان

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان از آغاز مرمت و سامان‌دهی بنای منسوب به آتشکده‌ی دروار در شهرستان دامغان خبر داد.
تصویر مرمت اضطراری آتشکده تاریخی دروار دامغان

به گزارش سایت خبری پرسون، مجتبی اکبرپور ۲۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ با اعلام این خبر اظهار کرد: مرمت و ساماندهی آتشکده دروار دامغان با آواربرداری، کف سازی و اجرای پی‌بندی و استحکام‌بخشی جرزها و بدنه‌ها آغازشده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان افزود: دوخت و دوز ترک‌ها، دیوارچینی با خشت و ملات گل برای بازپیرایی بخش‌های فروریخته، تثبیت اندودهای قدیمی و اجرای کاه‌گل بیرونی از دیگر عملیات اجرایی در راستای نجات بخشی اضطراری و مرمت این بنای تاریخی است.

وی اضافه کرد: با مرمت آتشکده روستای دروار، یکی از بناهای شاخص و با اهمیت منطقه تویه دروار و شهرستان دامغان که عمدتاً برای برپایی مراسم مذهبی در ایران باستان استفاده می‌شد، از تخریب نجات می‌یابد.

اکبرپور گفت: آتشکده دروار مربوط به سده‌های میانه دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و این اثر در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ با شماره ۲۵۱۰۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

تویه دروار یکی از دهستان‌های شهرستان دامغان و متشکل از چندین روستا است که به فاصله ۶۰ کیلومتری از شهر دامغان قرار گرفته است.

منبع: ایسنا

484795