یک جای کار می لنگد

صاحب این قلم اعتقاد دارد که بسیاری از  تحلیل ها و دریافت ها از مسئله «تشویش اذهان عمومی» ناشی از سیاسی کاری است اما نباید فراموش کرد وقتی پای مسئله وطن و خاک می رسد نباید کوتاه آمد و موضوع کاملا تفاوت دارد.
تصویر یک جای کار می لنگد

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد جواد پهلوان-استاد دانشگاه و حقوقدان در یادداشتی نوشت: اظهارات یک مقام دولتی در مورد امکان فروش کیش و قشم بازتاب بسیاری داشت. مقامات ارشد هم برای آنکه نسبت به موضوع واکنشی داشته باشند این مقام را به خاطر طرح چنین اظهاراتی از دولت اخراج کردند. تحلیل ها و روایت های مختلفی در مورد این اظهارات مطرح شد و من هم من باب وظیفه چند خطی در این زمینه می نگارم .

آن ابتدا که این اظهارات رسانه ای شد تقریبا تمام واکنش ها به موضوع منفی بود. یعنی مقام های دولتی نیز از جمله مقام سخنگو به نوعی به این مقام تاختند که چرا چنین اظهاراتی را مطرح کرده و بهتر است از جیب خود خرج کند! در واقع دو نوع واکنش را شاهد بودیم؛ دسته ای رگ ناسیونالیستی شان کلفت شد و دسته ای که نگران جایگاه دولت نزد جامعه شدند. البته تقریبا هم همگی درست می گفتند. هیچ ایرانی حاضر نیست یک وجب خاک خود را فدا کند و حاضر است برای این موضوع جان دهد.حتی اگر این موضوع به بی عرضگی مسئولان گره خورده باشد .

اما وقتی خبر آمد که مقام دولتی مذکور اخراج شده شاهد واکنش های دیگری بودیم. فرد عزل شده در توئیتی اشاره کرد که فقط حقیقت را گفته و عده ای از صداقت او نا خشنود شده اند. برخی دیگر هم بهرحال دست به کار شدند و تاکید کردند موضوع ورشکستگی صندوق های بازنشستگی نکته جدیدی ندارد و از سال ها قبل یعنی زمان دولت روحانی در مورد آن بارها هشدار داده شده و در این دولت این مقام نیز البته با ادبیات دیگری به این موضوع اشاره کرده است.به قول یکی از همکاران مقام عزل شده همان فردی است که در آن حکایت معروف فریاد زد که «پادشاه لخت است!»

بنده اما تصور می کنم در طرح هر مسئله و انتقادی ادبیات بیان آن ، بسیار مهم است. به عنوان مثال همواره می گویند «بفرمایید و بتمرگ یک معنی دارد ولی این کجا و آن کجا.» اینکه ما در آستانه یک فاجعه قرار داریم و بیش از 95 درصد صندوق های بازشستگی یا ورشکست شده اند و یا در آستانه ورشکستگی هستند مسئله روشنی است ولی طرز بیان آن مهم است.

صاحب این قلم اعتقاد دارد که بسیاری از تحلیل ها و دریافت ها از مسئله «تشویش اذهان عمومی» ناشی از سیاسی کاری است اما نباید فراموش کرد وقتی پای مسئله وطن و خاک می رسد نباید کوتاه آمد و موضوع کاملا تفاوت دارد. ما مدعی هستیم که وقتی پای خاک کشورمان در میان باشد اصلا و ابدا به جناح ها کاری نداریم و حتی حاضریم جان خود را فدا کنیم.کما اینکه در جنگ تحمیلی بسیاری از جوانان کشورمان به عشق این خاک به جبهه ها رفتند وبازنگشتند.

نکته پایانی اما ذکر این نکته است که آقایان مسئول فراموش نکنند اتلاف ثروت های این کشور اعم از منابع انرژی نیز تفاوت چندانی با اظهارات آن مقام عزل شده ندارد. در طول این سال ها کلی از منابع این خاک فروخته شده اما فقر و بدیختی مردم افزوده شده است ؛پس یک جای کار می لنگد.

484284

نظرات شما ( 1 نظر )

رهجو |
یکشنبه 17 اردیبهشت 140219:39
بنام آرامبخش دلها . وطن بمثابه خانهُ ماست ، هیچکس حاضر و راضی نیست و نخواهد بود که گوشه ای از خانه خود ( حتی دستشویی ) را به غریبه واگذار کند . چنین فردی بیوطن یا بهتر بگویم " بی همه چیز " است .