جلالی:

از دستاوردهای سفر رئیسی به سوریه ایجاد بازار عربی- ایرانی است

یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به سفر رئیس جمهور به سوریه، به نظرم یک بازار مهم عربی- ایرانی شکل خواهد گرفت که می تواند در جهت شکوفایی اقتصاد موثر باشد و این موضوع نشان از افول و زبونی آمریکا در منطقه دارد.

تصویر از دستاوردهای سفر رئیسی به سوریه ایجاد بازار عربی- ایرانی است

به گزارش سایت خبری پرسون، حجت الاسلام حسین جلالی درباره آثار سفر رئیس جمهور به سوریه در آینده کشورمان و منطقه بیان کرد: وارد کردن اقتصاد به عرصه برنامه های دیپلماسی برنامه جدیدی بود که از کشورهای همسایه آغاز شد.

در سفر رئیسی به سوریه فاکتور جدیدی با عنوان اقتصاد وارد معادلات دو کشور شد

وی با بیان این که همیشه رویکرد این بود که آیا حضور ما در کشوری دیگر حضور سیاسی یا نظامی است، عنوان کرد: اما این بار با توجه به توافقات ۱۵ گانه ای که بین دو کشور انجام شد فاکتور جدی و اصلی وارد معادلات شد که فاکتور اقتصاد است. گرچه در گذشته هم اهداف ما اهداف نظامی نبوده، اما قطعا در کنار این مسأله مسائلی مانند دفاع از کشور دوست، سوریه انجام می شد.

نماینده مردم ر فسنجان در مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: در هر صورت در بحث ایجاد پالایشگاه نفت، بازسازی سوریه، تبادل و تعامل تجاری بین دو کشور تصمیمات خوبی گرفته شده که این توافقات می تواند فتح باب جدیدی در منطقه باشد و کشورهای دیگر را هم به همین سمت و سو بکشاند. چراکه در حال حاضر سوریه در حال ورود به شورای همکاری خلیج فارس، شورای عربی و اتحادیه عرب است و بنابراین سوریه به نوعی محور معادلات کشورهای عربی قرار گرفته است.

بازار عربی- ایرانی در منطقه در حال شکل گیری است

جلالی در عین حال خاطرنشان کرد: این موضوعات می تواند یک مدل و الگو برای تعامل برنامه های جمهوری اسلامی با همسایگانش بوده و در آینده تأثیرگذار نیز باشد. در این خصوص با توجه به روابطی که با عربستان ایجاد شده و در آستانه مذاکرات مصر در عراق هستیم و قطعا بعد از آن هم با اردن و کویت مذاکراتی خواهیم داشت و با امارات، قطر، بحرین و عربستان هم که وارد موضوع شده اند، بنابراین به نظرم یک بازار مهم عربی- ایرانی شکل خواهد گرفت که می تواند در جهت شکوفایی اقتصاد موثر باشد و این موضوع نشان از افول و زبونی آمریکا در منطقه دارد.

وی با تأکید بر اینکه سال ۱۴۰۲ برای کشور ایران سالی استثنائی و فوق العاده خواهد بود و می توان گفت بهار و فرآیند جدیدی برای جمهوری اسلامی رقم خواهد خورد، اظهار کرد: قطعا آنچه که مقام معظم رهبری یک دهه پیش فرمودند که جهان در حال شکل گیری نظم جدیدی است و نقشه جهان در حال تغییر است و ما باید جایگاه‌مان را در این تغییر جدید و شکل گیری نظم نوین پیدا کرده و تقویت کنیم در همین راستا است. قطعا ما داریم جهان بدون اسرائیل و جهان بدون کدخدا یا آمریکای تضعیف شده را تجربه می کنیم.

با گشایش های اقتصادی اخیر تحریم ها بی اثر می شوند

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در پرتو این دیدارها گشایش های اقتصادی خوبی برای کشور ایجاد خواهد شد و تحریم ها نیز خنثی و بی اثر خواهد شد. در مورد برجام هم ممکن است در معادلات به دنبال توافق باشیم، اما دیگر برجام در حد یک شعار است و با توجه به معادلاتی که در جهان شکل می گیرد هیچ گونه اثر عینی و واقعی برای کشور ما نمی تواند داشته باشد، بنابراین آنچه که مهم است پیروزی های پی در پی و موفقیت هایی است که در سال ۱۴۰۲ توسط دولت رئیسی برای کشور و نظام در حال شکل گیری است.

جلالی در پایان گفت: به نظرم از شهریورماه به بعد شاهد به ثمر رسیدن میوه های درختی خواهیم بود که در حال حاضر به شکوفه نشسته و وقت چیدن میوه های این درخت پرثمر بعد از شهریور ۱۴۰۲ خواهد بود که جمهوری اسلامی را در جهان درخشنده تر و فروزان تر خواهد کرد.

484011