امریکا و فیلیپین متعهد به روابط قوی تر شدند

در جریان دیدار رئیس جمهور فیلیپین از پنتاگون، که در بحبوحه تشدید تنش ها با چین، انجام شده، دو طرف قول دادند که اتحاد دفاعی خود را از طریق مانورهای نظامی گسترده و گشت زنی های مشترک تعمیق بخشند.

تصویر امریکا و فیلیپین متعهد به روابط قوی تر شدند

به گزارش سایت خبری پرسون، در دستورالعمل‌های جدید دفاعی دوجانبه، دو کشور بر تعهد خود برای دفاع از یکدیگر در صورت حمله مسلحانه در دریای چین جنوبی به نیروهای هر دو کشور از جمله گارد ساحلی تاکید کردند.

این دیدار چند روز پس از دیدار فردیناند مارکوس، رئیس جمهور فیلیپین با رئیس جمهور آمریکا جو بایدن انجام شد که بار دیگر بر "اتحاد آهنین" کشورها تاکید کرد.

اولین مراسم از این دست در "میدان رژه پنتاگون" برای یک رئیس دولت خارجی در دوران دولت بایدن، بر تعمیق روابط امنیتی بین واشنگتن و مانیل با شعله‌ور شدن اختلافات با پکن در دریای چین جنوبی، و اخیراً بر سر تایوان، تأکید می‌کند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در سخنان افتتاحیه خود در دیدار با مارکوس گفت: آقای رئیس جمهور اشتباده نکنید، ما همیشه پشت شما در دریای چین جنوبی یا هر جای دیگر منطقه خواهیم بود.

کشتی‌های چینی و فیلیپینی در ماه گذشته در آب‌های مورد مناقشه به برخورد نزدیک شدند و این امر باعث شد که ایالات متحده از پکن بخواهد به «رفتار تحریک‌آمیز» پایان دهد.

چین در عین حال گفته است که مانورهای کشتی های این کشور "حرفه ای و محدود" بوده است.

ایالات متحده و فیلیپین پس از برگزاری بزرگترین بازی‌های جنگی خود در سال جاری، بر اساس این سند، توافق کردند که «حوزه، مقیاس و پیچیدگی» تمرین‌های نظامی را گسترش دهند. این کشورها همچنین موافقت کردند که «فعالیت های دریایی ترکیبی، و نه محدود به گشت های مشترک» را در اولویت قرار دهند.

چین ادعای بیش از ۸۰ درصد این آبراه را که یکی از شلوغ ترین مسیرهای کشتیرانی جهان که تقریباً یک سوم تجارت جهانی نفت خام دریایی از آن عبور می کند، دارد. رای دادگاه داوری در لاهه در سال ۲۰۱۶، ادعاهای چین را رد کرده است.

483850