طرح جدید برای ساماندهی پیامک‌های انبوه

به‌زودی از فعالیت شرکت‌های فاقد مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه پیامک انبوه با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جلوگیری می‌شود.
تصویر طرح جدید برای ساماندهی پیامک‌های انبوه

به گزارش سایت خبری پرسون، و به نقل از روابط‌عمومی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای‌مجازی، رئیس این مرکز روز گذشته با اعلام این مطلب در سی و هفتمین جلسه کارگروه ساماندهی خدمات پیامکی ارزش‌افزوده و پیامک انبوه در شبکه‌های ارتباطی گفت: «ضمن بررسی گزارش تخلفات شرکت‌های ارسال پیامک انبوه و انتقادهایی که به رویه فعالیت برخی از آنان وارد است به‌زودی از فعالیت شرکت‌های فاقد مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه پیامک انبوه با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جلوگیری می‌شود.»

حامد حاجی‌ملامیرزایی بر ضرورت ساماندهی تبلیغات در حوزه پیامک انبوه تأکید کرد و گفت: «هر چند شرکت‌های رسمی و دارای مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، براساس ضوابط و قوانین جاری کشور در حوزه پیامک انبوه فعالیت می‌کنند اما لازم است این شرکت‌ها بیش از پیش بر رعایت قوانین حوزه تبلیغات دقت کنند.» به‌گزارش همشهری، بخشی از این پیامک‌ها با محتوای کلاهبرداری برای بسیاری از کاربران ارسال می‌شود و قربانیان زیادی می‌گیرد. اگرچه پلیس فتا به‌صورت مستمر پیام‌های هشدار را درباره این پیامک‌ها برای کاربران ارسال می‌کند، اما برخی کاربران گاهی از سر بی‌توجهی و گاهی به‌علت کنجکاوی یا دلایل دیگر در دام کلاهبرداران می‌افتند. دریافت مجوز از سوی شرکت‌ها می‌تواند تا حدودی مانع از این اتفاقات شود، با این حال، بسیاری از کارشناسان حوزه امنیت سایبری معتقدند که فیشینگ نابود نمی‌شود، بلکه از شکلی به شکل دیگر در می‌آید. بنابراین مهم‌ترین کاری که در این حوزه می‌توان انجام داد، آگاهی‌رسانی است.

پیامک‌های فیشینگ قابل رصد هستند
چندی پیش بهناز آریا، کارشناس مدیریت فناوری و امنیت اطلاعات در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به اینکه کسانی که این پیامک‌ها را می‌فرستند از جایی سرویس می‌گیرند و بستر ارسال این پیامک‌ها زیرساخت و مخابرات و زیرمجموعه رگولاتوری است، می‌گوید: «این پیامک‌ها قابلیت رصد و پیگیری دارند و می‌توان مشخص کرد که چه‌کسی، چه سرویسی گرفته و چه کاری از طریق این بستر انجام می‌دهد.» آریا مسئله VAS در دولت قبلی را یادآوری می‌کند و معتقد است، از آنجا که در این حوزه‌ها شاهد گردش مالی بالایی هستیم، اجازه داده نمی‌شود که این شریان اقتصادی به‌راحتی بسته شود. به‌گفته او «نیاز به تلاش زیاد و همت مضاعف در این حوزه داریم تا جلوی این پیامک‌ها گرفته شود و ذی‌نفعان جریمه شوند.»

کارشناس مدیریت فناوری و امنیت اطلاعات با اشاره به اینکه این افراد هر روز از یک سرشماره یا سیم‌کارت پیامک‌های فیشینگ را ارسال می‌کنند و این کار به حدی گسترده است که با بلاک کردن یک شماره یا چند شماره متوقف نمی‌شود، تأکید می‌کند که «باید به سراغ ریشه این کار رفت و آن شخص یا مجموعه‌ای که این کار را انجام می‌دهد پیدا کرد.»
آریا همچنین این پیامک‌ها را قابل ردیابی می‌داند و می‌گوید: «به‌عنوان مثال، پلیس فتا می‌تواند با روش‌های پیگیری جرم در جلوگیری از این اتفاق سهیم باشد. به‌عبارت دیگر، متوقف کردن این پیامک‌ها به یک کار اشتراکی با همکاری پلیس فتا، مخابرات و رگولاتوری نیاز دارد.» به‌گفته او «حوزه فیشینگ به اندازه‌ای خطرناک است که پای کار آمدن همه دستگاه‌های مرتبط ناگزیر است، هرچند که متأسفانه تاکنون شاهد این هم‌افزایی بین دستگاهی نبوده‌ایم.»

کارشناس مدیریت فناوری و امنیت اطلاعات با اشاره به اینکه در زمینه ارسال این نوع پیامک‌ها قطعا ذینفعانی وجود دارند و هر روز با روش‌ها و فناوری‌های جدیدی روبه‌رو هستیم، می‌گوید: «مسئله مهمی که در این میان وجود دارد این است که شاید امروز به‌نحوی بتوانیم این نوع پیامک‌ها را مسدود کنیم، اما روز بعد فیشینگ به شکلی دیگر خود را نشان می‌دهد.» آریا معتقد است با مسدود شدن این پیامک‌ها فیشینگ پایان نمی‌یابد و تأکید می‌کند «در موضوعی مانند فیشینگ که به نوعی با حوزه مهندسی اجتماعی مرتبط است، مهم‌ترین راه‌حل «آگاهی‌رسانی» است.»

با این اوصاف، از آنجا که یکی از وظایف ذاتی حاکمیت، ایجاد امنیت در حوزه‌های مختلف برای شهروندان است، بیکار ننشسته. ازجمله راه‌اندازی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی که به‌عنوان واحدی مستقل در دومین سطح سازمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (هم تراز با سطح سازمانی معاونت‌های تخصصی این وزارتخانه)، علاوه بر مأموریت توسعه و تصدی کاربری ابزارهای مبتنی بر فناوری نوین ارتباطات و اطلاعات در حوزه ستاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وظایف و مسئولیت‌هایی را برعهده دارد که ازجمله مجوزدار کردن شرکت‌های ارسال پیامک انبوه است. همچنین مطالعه و تدوین مستندات راهبردی در حوزه رسانه‌های دیجیتال و همچنین کاربری فناوری نوین اطلاعات و ارتباطات در بخش فرهنگ کشور، حمایت از انجام فعالیت‌های پژوهشی، در حوزه رسانه‌های دیجیتال و تعامل فرهنگ و فناوری اطلاعات و ارتباطات و انجام یا حمایت از انجام فعالیت‌های تبلیغی، ترویجی، فرهنگسازی‌ و ارتقای دانش و مهارت‌های تخصصی در حوزه رسانه‌های دیجیتال و فناوری اطلاعات و ارتباطات در بخش فرهنگ و هنر بخشی دیگر از این وظایف است.

483846

سازمان آگهی های پرسون