آمریکا به دنبال کودتا در ترکیه است

وزیر کشور ترکیه، آمریکا را به برنامه‌ریزی برای برکناری رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری کنونی ترکیه در جریان انتخابات ریاست جمهوری آتی در ۱۴ مه، به عنوان انتقامی برای تلاش‌های کودتای نافرجام متهم کرد.
تصویر آمریکا به دنبال کودتا در ترکیه است

به گزارش سایت خبری پرسون، «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه در مصاحبه با «هابرترک» گفت: ما می‌دانیم که آمریکا پشت کودتا در ترکیه بوده و آنها می‌خواهند انتقام کودتاهای نافرجام را بگیرند.

او افزود: ما همچنین می‌دانیم که آنها می‌خواهند از اردوغان انتقام بگیرند چون او سیستم قدرتی را که ایالات متحده از دهه ۱۹۶۰ [در ترکیه] ساخته بود، از بین برده است.

این وزیر ترکیه ادامه داد: ایالات متحده در سال ۱۹۶۰، در سال ۱۹۷۱ و در سال ۱۹۸۰ و همچنین در ۲۸ فوریه ۱۹۹۸ کودتا در ترکیه انجام داد. علاوه بر این، آنها در راهپیمایی‌های اعتراضی پارک گزی [در استانبول در سال ۲۰۱۳] دست داشتند. ایالات متحده و غرب به نهادهای قدرت ترکیه نفوذ کرده و مقامات دولتی را در کنترل داشتند. اردوغان این سیستم را نابود کرد، بنابراین آنها می‌خواهند انتقام بگیرند. به ویژه این ایالات متحده است که برنامه‌های کودتا را توسعه می‌دهد.

سلیمان سویلو گفت که واشنگتن از حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) و همچنین سازمان «فتو» استفاده می‌کند که آنکارا آن را مسئول اجرای کودتای ۲۰۱۶ می‌داند.

وزیر کشور ترکیه به یکی از برجسته‌ترین چهره‌های مبارزات انتخاباتی در این کشور تبدیل شده است. او تقریبا هر روز آمریکا و غرب را به دخالت در اوضاع پیش از انتخابات ترکیه برای برکناری اردوغان متهم می‌کند.

اردوغان و کمال قلیچداراوغلو، رهبر اپوزیسیون ترکیه، نامزدهای کلیدی برای ریاست جمهوری به شمار می‌روند. برای پیروزی در انتخابات، یک نامزد باید حداقل ۵۰ درصد به علاوه یک رای را کسب کند. بسیاری از کارشناسان چنین نتیجه‌ای را بعید می‌دانند. در این صورت دور دوم انتخابات در ۲۸ مه برگزار می‌شود و نامزدی که رای بیشتری کسب کند، برنده می‌شود.

483802