بازپرداخت ۱۸۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات انباشته سازمان تأمین اجتماعی

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: دولت و مجلس در مورد بازپرداخت حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات انباشته سازمان تأمین اجتماعی در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ همکاری خوبی انجام دادند.
تصویر بازپرداخت ۱۸۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات انباشته سازمان تأمین اجتماعی

به گزارش سایت خبری پرسون، میرهاشم موسوی؛ مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با ابراز امیدواری نسبت به آثار اقدامات انجام شده در دو سال اخیر اظهار کرد: دولت مردمی و مجلس انقلابی در مورد بازپرداخت حدود 180 هزار میلیارد تومان از مطالبات انباشته سازمان تأمین اجتماعی در سال‌های 1400 و 1401 همکاری خوبی انجام دادند. پرداخت این مطالبات برخلاف دوره‌های پیش از مسیر واگذاری سهام شرکت‌های مناسب صورت پذیرفت و به‌منظور پیشگیری از انباشت بدهی دولت، در سال جاری نیز پرداخت حداقل 70 هزار میلیارد تومان از مطالبات سازمان در قانون بودجه پیش‌بینی شده، که این موضوع عامل مهمی در پایدارسازی صندوق خواهد بود.

موسوی با اشاره به اینکه توسعه خدمات درمانی به لحاظ کمی و کیفی، مدیریت مصارف در حوزه‌های مختلف به‌ویژه درمان و رسیدگی دقیق به اسناد پزشکی، از جمله موضوعات مهمی است که باید در بخش درمان تأمین اجتماعی مورد توجه قرار گیرد، افزود: در درمان مستقیم، متناسب با نیاز‌ها و مشکلات، به توسعه خدمات و ظرفیت‌های درمانی نیاز داریم. واقعیت آن است که درمان مستقیم به جهت رایگان بودن و کیفیت خدمت‌رسانی، هم برای سازمان و هم برای بیمه‌شدگان و بازنشستگان اهمیت حیاتی دارد.

وی اضافه کرد: با وجود چالش‌های مدیریت منابع، نه‌تنها در اجرای تعهدات سازمان به‌ویژه در زمینه پرداخت به‌موقع مستمری‌ها و نیز تأمین و ارائه خدمات درمانی، تعلل و تأخیری روی نداده بلکه توسعه خدمات با قوت ادامه داشته است. به‌ نحوی‌ که در سال گذشته 9500 میلیارد تومان برای توسعه ظرفیت‌های درمانی اختصاص یافت و در اسفند ماه، 78 پروژه به بهره‌برداری رسید یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد. برای سال جاری نیز 11.5 هزار میلیارد تومان برای توسعه ظرفیت‌های درمان پیش‌بینی شده است.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی توسعه پوشش بیمه‌های اجتماعی را فرصتی طلایی برای رسیدن صندوق تأمین اجتماعی به پایداری توصیف کرد و گفت: تعداد افرادی که تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی نیستند، یکی از فرصت‌های مهم فراروی تأمین اجتماعی است که با ایجاد اشتغال بیشتر و تلاش در جهت تحقق پوشش بیمه‌ای فراگیر، براساس سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، منابعی پایدار را برای صندوق محقق می‌سازد.

موسوی با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم تاکنون بیش از 1.7 میلیون نفر به تعداد کل بیمه‌شدگان اضافه شده است، افزود: این افزایش نشان از بهبود شرایط کسب و کار و به‌تبع آن ایجاد منابع پایدار برای مدیریت چالش‌های صندوق دارد.

وی اظهار کرد: در سال جاری به‌رغم همه محدودیت‌ها با حمایت دولت و شخص رئیس‌جمهور و نیز نمایندگان مجلس در زمینه بازپرداخت بدهی‌ها، نه‌تنها 106 هزار میلیارد تومان بدهی بانکی سازمان تأمین اجتماعی تسویه شد بلکه بی‌سابقه‌ترین افزایش سرمایه بانکی را در بانک رفاه با افزایش حدود 46 هزار میلیارد تومانی سرمایه این بانک و ارتقای شاخص کفایت سرمایه بانک شاهد بودیم.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی افزود: با توجه به انجام همه تعهدات سازمان در سال گذشته با رقمی بالغ بر 460 هزار میلیارد تومان که رقمی بی‌سابقه در اجرای تعهدات در نظام تأمین اجتماعی کشور است؛ در سال جاری نیز به‌واسطه رونق فضای کسب و کار و برنامه‌ریزی تحولی انجام شده، پیش‌بینی می‌کنیم با استمرار حمایت دولت مردمی سیزدهم و همگرایی بین همه دستگاه‌ها، تمامی تعهدات سازمان، به طور کامل تحقق خواهد یافت و ان‌شاءالله تمام خدمات و تعهدات را برای جامعه بیمه‌شده و بازنشستگان با کیفیت بهتری انجام خواهیم داد.

موسوی، کاهش پرداخت از جیب بیمه‌شدگان را از دیگر راهبرد‌های اساسی مورد توجه در بخش درمان سازمان تأمین اجتماعی توصیف کرد و گفت: هم در بخش درمان مستقیم و هم در بخش درمان غیرمستقیم، صیانت مالی از بیمه‌شدگان موضوعی بسیار مهم است. در برخی از بیماری‌ها، هزینه‌های خدمات سلامت بالاست که ما هر اندازه که می‌توانیم باید این هزینه‌ها را کنترل کنیم. کسی که بیماری صعب‌العلاج دارد و از محدودیت‌ها و عوارض بیماری رنج می‌کشد، این بیمار نباید در کنار عوارض و دردهای بیماری، نگران هزینه دارو و درمان هم باشد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با تأکید بر اینکه برای برخی از مردم حوزه درمان تأمین اجتماعی تنها امکان و تکیه‌گاه به هنگام بیماری است، گفت: در بخش درمان غیرمستقیم، سازمان تأمین‌ اجتماعی به‌عنوان یک سازمان بیمه‌گر نباید به یک پرداخت‌کننده صرف هزینه‌ها تبدیل شود. ما امانتدار مردم هستیم و باید نسبت به امانت آن‌ها و نظارت بر کیفیت خدمت‌رسانی و تسهیل شرایط برای بیمه‌پردازان حساس باشیم.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی به پیشتازی این سازمان در اجرا و توسعه طرح نسخه الکترونیک نیز اشاره کرد و افزود: در این بخش با همکاری حوزه درمان و بخش فناوری اطلاعات، ضریب پوشش خدمات الکترونیک به بیش از 90 درصد و پایداری شبکه به سطح قابل اعتنایی رسیده است که امیدواریم این مقدمه، باعث تحقق هدف نهایی که تشکیل پرونده الکترونیک است، شود.

483663

مطالب مرتبط

سازمان آگهی های پرسون