شناسایی دقیق سرطان با ابزار جدید هوش مصنوعی

محققان مدلی از هوش مصنوعی ساختند که می‌تواند سرطان را با دقت شناسایی کند.
تصویر شناسایی دقیق سرطان با ابزار جدید هوش مصنوعی

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از گاردین، سرطان عامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. به گفته سازمان جهانی بهداشت، سالانه حدود ۱۰ میلیون مرگ و میر یا تقریباً از هر شش مورد یک مرگ بر اثر سرطان رخ می‌دهد. با این حال، در بسیاری از موارد، این بیماری در صورت تشخیص زودهنگام قابل درمان است.

ابزار هوش مصنوعی طراحی شده توسط کارشناسان رویال مارزدن، موسسه تحقیقات سرطان لندن و کالج امپریال تشخیص می‌دهد که آیا رشد غیرطبیعی که در سی تی اسکن یافت شده سرطانی است یا خیر. این الگوریتم کارآمدتر و موثرتر از روش‌های فعلی عمل می‌کند. این یافته‌ها در مجله eBioMedicine Lancet منتشر شده است.

دانشمندان امیدوارند که الگوریتم آن‌ها تشخیص زودهنگام را بهبود بخشد و به طور بالقوه درمان سرطان را با برجسته کردن بیماران پرخطر و ردیابی سریع آن‌ها افزایش دهد.

این تیم از سی تی اسکن حدود ۵۰۰ بیمار با گره‌های ریوی بزرگ برای توسعه الگوریتم هوش مصنوعی با استفاده از رادیومیک استفاده کردند. این تکنیک می‌تواند اطلاعات حیاتی را از تصاویر پزشکی که به راحتی توسط چشم انسان تشخیص داده نمی‌شود استخراج کند.

مدل هوش مصنوعی همچنین می‌تواند به پزشکان کمک کند تا در مورد بیمارانی که رشد غیرطبیعی سلول دارند و در حال حاضر با خطر متوسط تلقی می‌شوند، سریعتر تصمیم بگیرند.

محققان امیدوارند که ابزار هوش مصنوعی در نهایت بتواند با کمک به ردیابی سریع بیماران برای درمان و با ساده کردن تجزیه و تحلیل سی تی اسکن، تشخیص سرطان را تسریع بخشد.

سرطان ریه بزرگترین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان است و آن‌هایی را که زود تشخیص داده می‌شوند می‌توان بسیار مؤثرتر درمان کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

483493