رئیسی:

ناامنی در هر کجای کشور عراق ناامنی ایران محسوب می شود

رئیسی در نشست خبری با رئیس جمهور عراق گفت: تفاهم امینتی بین دو کشور برقرار شده است و کوچکترین ناامنی در هر کجای کشور عراق ناامنی ایران محسوب می شود. تفاهم امنیتی دو کشور نه فقط به امنیت دو کشور بلکه به امنیت منطقه کمک می کند.
تصویر ناامنی در هر کجای کشور عراق ناامنی ایران محسوب می شود

به گزارش سایت خبری پرسون، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در نشست خبری با عبداللطیف رشید رئیس‌جمهور عراق که امروز شنبه (۹ اردیبهشت) وارد تهران شد، گفت: مذاکرات خوبی بین ما انجام شد و در حوزه های مختلفی بحث کردیم.

وی ادامه داد: در موضوع سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی مناسبات خوبی دو کشور برقرار است و اراده دو کشور بر توسعه مناسبات است.

رئیسی تاکید کرد: روابط بین دو کشور مثل روابط معمول بین کشورها نیست و جنبه راهبردی دارد.

وی بیان کرد: سطح روابط تجاری و اقتصادی بیش از ده میلیارد دلار است اما حتما می تواند به سطح بالاتری برسد و اراده دو کشور نیز بالابردن حجم مناسبات اقتصادی است.

رئیسی اظهار داشت: روابط بین دو کشور در حوزه مسایل زیر ساختی آب، برق، گاز و انرژی ادامه پیدا می کنند به نحوی که بتوانیم با استفاده از ظرفیت های موجود نیازها کاملا مرتفع شود.

رئیس جمهور گفت: تفاهم امینتی بین دو کشور برقرار شده است و کوچکترین ناامنی در هر کجای کشور عراق ناامنی ایران محسوب می شود لذا امنیت عراق و مرزها برای ما اهمیت زیادی دارد و تفاهم امنیتی دو کشور نه فقط به امنیت دو کشور بلکه به امنیت منطقه کمک می کند.

رئیس جمهور اضافه کرد: به همان میزان که انجام مذاکرات میان کشورهای منطقه را مفید می دانیم و در حل مسائل منطقه بسیار کار ساز است حضور بیگانگان در منطقه را نه تنها مفید از طرفی حضور آمریکایی ها در منطقه را مخل امنیت منطقه می‌دانیم.

وی گفت: ارتباط ما با عراق و کشورهای منطقه مبتنی بر منافع دو جانبه است ولی آمریکایی ها فقط به منافع خودشون می پردازند و به منافع ملت های ایران، عراق و سایر کشورهای منطقه توجهی ندارند.

رئیسی تصریح کرد: روابط بین دو کشور به همکاری های منطقه ای و بین المللی خواهد انجامید و منافعمان ایجاب می کند در حوزه های مختلف کار در منطقه و کار در سطح جهان در کنار یکدیگر باشیم و همکاری را ادامه دهیم.

وی گفت: بار دیگر حضور رییس جمهور عراق را در تهران به فال نیک می گیرم و امیدوارم نقطه عطفی در جهت ارتقای روابط دو کشور باشد.

عبداللطیف رشید رئیس جمهور عراق نیز گفت: در ابتدا تشکر می کنم از جنابعالی به خاطر دعوت کریمانه اتان برای حضور در ایران و مایلم تاکید کنم بر اینکه هدف از این سفر تاکید بر روابط تاریخی محکم دو کشور است.

وی افزود: روابط میان دو کشور به ارتباط میان نهادهای دولتی محدود نمی شود روابط میان دو کشور در تمامی زمینه ها جریان دارد چراکه تاریخ مشترکی داریم، شاهد اقوام و نژاد های مختلفی در دو کشور هستیم بنابراین مثل روز روشن است روابط میان دو کشور روابط ثابت، محکم و غیر قابل تغییری است. این امر ناشی از تلاش دو ملت برای همکاری در تمامی زمینه ها براساس منافع مشترک و استقلال است.

رئیس جمهور عراق تصریح کرد: اگر بخواهیم به جزییات روابط تاریخی دو کشور بپردازیم به زمان زیادی نیاز داریم؛ ملت عراق معروف است به اینکه وفادار است و کمک ایران را فراموش نخواهد کرد.ایران در زمانی که دچار ظلم از سوی نظام سابق بودیم به ما کمک کرد و درهای خودش را به سوی تمام اقوام عراقی در آن زمان گشود؛ این کار را برای این انجام تا اپوزوسیون عراق از ظلم رژیم سابق نجات پیدا کند. همینطور هیچ گاه حمایت ایران از کردهای عراق در منطقه حلبچه که مورد حمله شیمایی رژیم سابق قرار گفت را فراموش نخواهیم کرد. آخرین کمکی که از طرف ایران شاهد بودیم به کمک برای مبارزه با داعش مربوط می شود.

عبداللطیف رشید تصریح کرد: جناب رئیس جمهور روابط دو کشور محکم است و روز به روز محکم تر خواهد شد و باید این روابط را با همکاری در تمام زمینه‌ها بهبود ببخشیم و باید مشکلاتی که در سر راه هست را از میان برداریم.

وی ضمن تاکید بر تامین حق آبه عراق افزود: باید اهمیت زیادی به مبارزه با مواد مخدر اختصاص دهیم چرا که این مسأله بلای جان ملت هاست. همینطور مهم است که نهاد های دو کشور تبادل اطلاعات برای بهبود زیر ساخت های ایران و عراق داشته باشند و در نشستی که با سران ایرانی داشتم به جزییات موضوعاتی که باید حل شوند پرداختیم. تمام تلاشمان را خواهیم کرد تا به نتایج خوبی برسیم.

رئیس جمهور عراق در مورد امنیت منطقه باید گفت: باعث خرسندی بنده است که بهبود روابط ایران و عربستان را تبریک عرض کنم. اعتقاد داریم این گام در بهبود روابط میان دو کشور موجب تثبیت امنیت خواهد شد. این مسأله به امنیت منطقه و ملت های منطقه کمک خواهد کرد. بار دیگر از دعوت شما برای حضور در کشورتان تشکر می کنم.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در ادامه گفت: خط مقدم مبارزه با مواد مخدر ایران است که در این مسیر شهدای زیادی را تقدیم کردیم. زمانی به اروپائی ها گفتم اگر ایران نبود مواد مخدر تمام اروپا را در بر می گرفت‌ و شما اروپائی ها باید قدردان ایران باشید. کارنامه درخشانی از ابتدای انقلاب تا کنون در این زمینه داشتیم. کشورهای منطقه برای مبارزه با جرایم سازمان یافته و مواد مخدر باید همکاری داشته باشند. سازمان ملل متحد که وظیفه دارد از ما حمایت کند این مسأله را در حد سخن تخفیف داده است و صرفا تشکر می کند. از اینکه عراق هم در مسیر مبارزه با مواد مخدر مصمم است باعث خرسندی است؛ همکاری عراق و سایر کشورهای منطقه را در زمینه مبارزه با مواد مخدر را شاهد هستیم اما باز هم نیاز به همکاری بیشتر است.

وی افزود: موضوع دوم این است که کشورهای منطقه نسبت به آب و میزان ذخایر آبی منطقه حقوقی دارند که باید نسبت به آن پایبند بود نسبت به حقابه جمهوری اسلامی نسبت به ذخایر آبی منطقه تاکید داریم تاکید داریم و معتقدیم حق آبه کشورهای منطقه هم نسبت به ذخایر باید محترم شمرده شود. همچنان که به بهره برداری ایران از اروند رود تاکید داریم به حقابه عراق براساس معاهدات سابق نیز احترام می گذاریم. کشورهای منطقه باید به حقی که برای آنها اختصاص داده شده است پایبند باشند تا مشکلی در این زمینه ایجاد نشود.

رئیس جمهور در پایان خاطر نشان کرد: در نشستی که با رئیس جمهور عراق داشتیم قرار شد مذاکراتی که میان وزرای آب دو کشور برگزار شده، ادامه پیدا کند تا بتوانند مسایل فنی، حقوقی و مدیریتی را حل کنند. در این زمینه همه نوع همکاری را با عزیزانمام در عراق خواهیم داشت.

482837