هیچ نهادی در جمهوری اسلامی نیست که برخواسته از رای مردم نباشد؛ این از افتخارات نظام است

رئیس جمهور گفت: قرار است مجموعه دولت و ملت و شورا ها دارای یک مقصود باشند، هیچ نهادی در جمهوری اسلامی‌نیست که برخواسته از رای مردم به صورت مستقیم یا غیر مستقیم نباشد. این از افتخارات یک نظام است که مبتنی بر رای عمومی قرار گرفته است.
تصویر هیچ نهادی در جمهوری اسلامی نیست که برخواسته از رای مردم نباشد؛ این از افتخارات نظام است

به گزارش سایت خبری پرسون، سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور صبح امروز شنبه (9 اردیبهشت) در همایش روز ملی شوراها که با حضور وزیر کشور و اعضای شوراهای شهر سراسر کشور برگزار شد، گفت: شوراها مبنای فرهنگی، دینی و قرآنی دارد و در واقع مبنای آن این است که نظر جمع اخذ شود، کارها با تدبیر و تعقل دنبال شود و با خرد جمعی حرکت کنیم.

به گزارش فارس، وی با اشاره به این که در قانون اساسی هم به امر شورا و نگاه به خرد جمعی توجه شده است، اظهار داشت: یکی از جلوه های روشن مردم سالاری دینی و تحقق اراده مردم شکل گرفتن شوراها در شهر و روستاها است.

رییس جمهور در ادامه خاطر نشان کرد: شهر اسلامی‌ مبتنی بر اخلاق و معنویت و اسلامیت و عدالت است، این از اصول یک شهر است.

وی در ادامه بیان‌کرد: آنچه که امروز در آیات نورانی قرآن آمده، واحد اجتماعی امت است و امت برگرفته از ماده "امه" یعنی مجموعه دارای مقصد است.

رئیس جمهور تاکید کرد که هدف شهر و روستا یکی است و مجموعا دارای مقصد و هدف واحد هستند.

رئیس جمهور با اشاره به عناصر موجود در امت تصریح کرد: در امت ۴ عنصر قرار داده شده است، یک عنصر هدفدار بودن و دوم عنصر حرکت، سوم عنصر امام و مقتدا و چهارم عنصر پویایی است.

رئیسی گفت: قرار است مجموعه دولت و ملت و شورا ها دارای یک مقصود باشند، هیچ نهادی در جمهوری اسلامی‌نیست که برخواسته از رای مردم به صورت مستقیم یا غیر مستقیم نباشد. این از افتخارات یک نظام است که مبتنی بر رای عمومی قرار گرفته است.

وی بیان کرد: امروز کسانی که مدعی دموکراسی هستند، از برخی دولت هایی حمایت می‌کنند که حتی یک بار انتخابات و مراجعه به رای عمومی در کشور آنها برگزار نشده است در حالیکه که کشور ما به طور متوسط هر سال انتخابات دارد.

رییس جمهور مطرح کرد: در سفرم به آفریقا با حقوقدان برجسته آفریقا مواجه شدم که از دوستان ماندلا بود و گفت فلانی من تمام قوانین اساسی کشورهای جهان را مطالعه کرده ام، اما قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را مترقی ترین و پیشرفته ترین قانون می دانم. از این‌جهت مترقی است که قانون اساسی ایران بین دموکراسی و آرمان قرار گرفته است‌.

رییس جمهور با بیان اینکه نظام ما نظام ‌مردم سالاری دینی است، بیان کرد: شورایی از فرهیختگان و برجستگان شکل گرفته است، این یک ظرفیت عظیم است که بی بدیل محسوب می شود این ظرفیت کارهای بسیاری می‌تواند انجام دهد، زیرا با بدنه اجتماعی در ارتباط است و خواست و نیاز مردم را به خوبی تشخیص می دهد و راهکار برون رفت از مشکلات را به خوبی می‌داند

وی ادامه داد: نظام مسائل شهر و روستا را مطرح کنید؛ بگوئید چه مسائلی مورد دغدغه مردم است، چه ظرفیتهایی در شهر مورد غفلت قرار گرفته است.

وی ادامه داد: هرکدام از مردم می توانند در مورد ظرفیت های منطقه زندگیشان توضیح دهند، ظرفیت هایی که می تواند با احیا شدنشان موجب اشتغال و رفع بیکاری شود. زمانی که می خواهیم بگوئیم منطقه ای پیشرفته است باید این پیشرفت در همه زمینه ها باشد؛ معتقدیم در جامعه توسعه یافته می شود به همه نیازهای انسان پاسخ داد.

وی با بیان اینکه زمینه فعال شدن اقتصاد گردشگری در خوزستان وجود دارد، افزود: کشاورزان می‌گویند کشاورزی برایشان صرف ندارد به همین دلیل به حاشیه شهرهای می روند، باید کشاورزی قابل پیش بینی باشد؛ زمانی که اقتصاد روستا برای روستائیان صرف کند حاشیه شهر نشین نمی شود.

رئیسی تصریح کرد: قانون پیش بینی کرده که تصمیم ساز، تصمیم گیر و ناظر باشید؛ لوایحی که در مجلس تصویب می شود را می توانید برای آن پیش نویس تهیه کنید و از طریق وزارت کشور آن را نهایی کرده و سپس به مجلس ارسال کنیم.

وی افزود: در سالهای پس از پیروزی انقلاب کارهای بسیاری شده و کارهای بسیاری باید بشود که نیاز به مشارکت دارد و یکی از آنها می تواند فعال کردن شوراها باشد.

رئیسی یادآور شد: شهرداری ها نباید فقط خدمات شهری ارائه دهند و کارکردهای مختلفی باید داشته باشند، شهرداری در حوزه مسایل اجتماعی بسیار می تواند نقش آفرین باشد. تلاش کنید شهرداری ها چابک و فعال باشند، تراکم نیرو در شهرداری‌ها بدون تعریف کار دقیق برای آنها جز هزینه بر بودن هیچ فایده ای ندارد. آیا این میزان پرسنل لازم است؟

482747