آمریکا:

دیپلماسی بهترین راه جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران است

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با ادعایی در زمینه موضوع تبادل زندانیان با ایران، تاکید کرد که از نظر واشنگتن، دیپلماسی بهترین راه رسیدگی به مسئله هسته‌ای ایران است.

تصویر دیپلماسی بهترین راه جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران است

به گزارش سایت خبری پرسون، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری که مشروح آن در وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شده است، درباره موضوع تبادل زندانیان با ایران و روسیه مدعی شد: ما بارها از روسیه و ایران خواسته‌ایم شهروندان آمریکایی را که به طور غیرقانونی زندانی شده‌اند آزاد کند اما انتخاب مسکو و تهران بی‌توجهی به این درخواست‌ها بوده است.
او با اشاره به تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران و روسیه در این زمینه، گفت که آمریکا به تلاش‌های بی‌وقفه برای اطمینان‌یافتن از آزادی شهروندان آمریکایی که به ادعای وی گروگان گرفته شده یا به طور غیرقانونی زندانی شده‌اند، ادامه می‌دهد و آن‌ها را دوباره نزد خانواده‌هایشان باز می‌گرداند.

وی افزود: اقدامات دیروز یکی از ابزارهایمان است. ما هر کاری لازم باشد، برای بازگرداندن آمریکایی‌ها به خانه انجام خواهیم داد.
پاتل در پاسخ به این که آیا اخیرا حرکتی در راستای توافق بر سر تبادل زندانیان با ایران انجام شده است یا نه، بیان کرد: متاسفانه هیچ مطلب جدیدی برای گفتن در این باره ندارم. ما به پافشاری مستقیم جهت آزادسازی شهروندانمان در ایران ادامه می‌دهیم . این موضوعی است که به طور مستقیم درباره آن ارتباط برقرار می‌کنیم و مستقیما آن را مطرح می‌کنیم و امیدواریم که به زودی از آن‌ها استقبال کنیم.
اظهارات پاتل در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایران گفته‌اند موضوع تبادل زندانیان آمریکایی را موضوعی جدا از مسائل دیگر مورد بحث میان دو کشور می‌دانند و آماده رایزنی و نهایی کردن یک توافق در این زمینه هستند.

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این که با توجه به تلاش برخی قانون‌گذاران آمریکایی برای سد کردن راه دولت این کشور در مسیر احیای توافق هسته‌ای(برجام) از طریق تصویب برخی لوایح، روند احیای توافق هسته‌ای در مذاکرات وین که در حال حاضر با وقفه‌ای چندماهه روبه‌روست، آیا انجام شدن یک توافق نزدیک است، گفت: رییس جمهور و وزیر امور خارجه نسبت به این که هیچ گاه به ایران اجازه دست‌یابی به یک سلاح اتمی داده نشود، کاملا متعهد هستند. ما همچنان بر این باوریم که دیپلماسی بهترین راه دست‌یافتن به این هدف است.
پاتل در ادامه اشاره کرد که آمریکا در این زمینه به تعامل و همکاری با شرکا و متحدان خود ادامه می‌دهد.

خودداری این مقام آمریکایی از ارائه پاسخی شفاف به این سوال در حالی است که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری اخیرش درباره مذاکرات برجامی گفت که «جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه میز مذاکره را ترک نکرده است و آمادگی خود را برای جمع‌بندی مذاکرات رفع تحریم‌ها اعلام کرده است و بر اساس پیش نویس رد و بدل شده ایران اعلام کرده است که حاضر است که در کوتاهترین زمان ممکن جمع‌بندی مذاکرات انجام شود.»

او با بیان اینکه از خطوط قرمز خود و منافع ملی عقب نشینی نمی‌کنیم و بر این موضوع تاکید داریم که باید همه طرف‌ها به تعهدات خود پایبند باشند، تصریح کرد: در این چارچوب در صورتی که طرف مقابل آمادگی لازم را از خود نشان دهد زمینه برای بازگشت سریع و زودهنگام به میز مذاکرات جهت جمع‌بندی مذاکرات وجود دارد.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ با تشویق بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و سیاست‌مداران تندروی آمریکا، با مطرح کردن ادعای وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران و حمایت آن از تروریسم، توافق هسته‌ای را توافقی ناقص تلقی کرد و از آن خارج شد. او علیرغم بازگرداندن تحریم‌های پیشین آمریکا علیه ایران، تا آخرین روزهای ریاست جمهوری‌اش به اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران ادامه داد.

دولت جو بایدن با به قدرت رسیدن در آمریکا در سال ۲۰۲۱، اعلام کرد که موضوع احیای توافق هسته‌ای را در اولویت سیاست خارجی‌اش قرار داده است و وارد مذاکرات غیرمستقیم با ایران در وین شد. این مذاکرات بدون در بر داشتن نتیجه‌ای ملموس، به دلیل برخی مسائل حل‌نشده، نزدیک به یک سال است که با وقفه روبه‌روست. اخیرا نیز دولت آمریکا با ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین و ادعای «نقض حقوق بشر» اعلام کرده است که موضوع احیای توافق هسته‌ای در دستور کار آن قرار ندارد اما همچنان دیپلماسی را بهترین راه رسیدگی به این موضوع می‌داند.
مقامات ایران تاکید کرده‌اند در صورتی که غرب اراده سیاسی لازم را نشان دهد،‌ آماده رسیدن به «توافقی خوب» در وین که در راستای منافع ملی ایران باشد، است.

482719

مطالب مرتبط