ایلان ماسک از دلیل فروپاشی دلار آمریکا می‌گوید!

روز سه‌شنبه ۲۵ آوریل، ایلان ماسک مدیرعامل تسلا و اسپیس ایکس به ویدئویی که توسط یک اقتصاددان به نام پیتر سنت اونگه (Peter St. Onge) به اشتراک گذاشته شد، پاسخ داد. در این ویدئو اونگه تأکید کرده بود «دلارزدایی اتفاقی حتمی است و به‌زودی رخ می‌دهد».
تصویر ایلان ماسک از دلیل فروپاشی دلار آمریکا می‌گوید!

به گزارش سایت خبری پرسون، روز سه‌شنبه ۲۵ آوریل، ایلان ماسک مدیرعامل تسلا و اسپیس ایکس به ویدئویی که توسط یک اقتصاددان به نام پیتر سنت اونگه (Peter St. Onge) به اشتراک گذاشته شد، پاسخ داد. در این ویدئو اونگه تأکید کرده بود: «دلارزدایی اتفاقی حتمی است و به‌زودی رخ می‌دهد».

علاوه بر دلارزدایی، این اقتصاددان در مورد حرکت دلار طی این سال‌ها اظهار نظر کرد و گفت: سهم این ارز در سال ۲۰۲۰، در مقایسه با سهم ۷۳ درصدی آن در سال ۲۰۲۱، ۵۵ درصد بود. وی افزود: از زمان شروع تحریم ها علیه روسیه، سهم دلار از ۵۵ درصد به ۴۷ درصد کاهش یافته است و اکنون سرعت دلارزدایی نسبت به دو دهه گذشته ۱۰ برابر بیشتر شده است.

ماسک در پاسخ گفت: اگر اینقدر ارز را به سلاح تبدیل کنید، کشورهای دیگر استفاده از آن را متوقف خواهند کرد.

ماسک معتقد است وقتی کشوری مثل ایالات متحده از ارز خود در قالب تحریم‌های مالی علیه کشورهایی مانند روسیه و چین استفاده می‌کند، به ویژه با مسدود کردن ذخایر دلاری یا اقدامات مربوط به حذف آنها از سیستم سوئیفت، نتیجه این می‌شود که تقاضا برای دلار در بسیاری از کشورها پایین می‌آید.

دلار، طلا و بریکس

بسیاری بر این باورند که در سال ۲۰۲۳ دلار آمریکا با حرکتی فزاینده علیه خود و افزایش علاقه به طلا از سوی گروه بریکس (BRICS) که شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است، مواجه خواهد شد. برخی کشورهای دیگر از جمله عربستان سعودی، آرژانتین، ایران، اندونزی، ترکیه و مصر برای پیوستن به این ائتلاف ابراز اعلام حضور کرده‌اند.

قیمت طلا از سال گذشته نزدیک به ۲۰ درصد افزایش یافته است و به طور پیوسته در حال بالا رفتن است. دلار نیز به نوبه خود به دلیل انباشته شدن بدهی و اقداماتی که علیه آن صورت می‌گیرد (بیشتر از سوی گروه بریکس) در حال از دست دادن ارزش خود است.

گروه BRICS دائماً در پی افزایش ذخایر طلای خود است. علاوه براین، اکنون صحبت‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه این کشورها می‌خواهند ارز مشترکی برای جایگزین کردن با دلار بسازند که پشتوانه آن نیز فلز گرانبهای طلا است.

482532