عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

کابینه آقای رئیسی ضعیف است/95 درصد نمایندگان دعوت کننده از رئیسی برای شرکت در انتخابات پشیمان هستند

شهریار حیدری گفت: چند نماینده با خواهش و وعده وعید یک طوماری جمع کردند برای آقای رئیسی و الآن هم 95 درصد آنها خودشان پشیمان هستند. همه از مجلس و ملت عذرخواهی می‌کنند که چرا اصلا رئیسی را برای ریاست جمهوری دعوت کرده‌اند .
تصویر کابینه آقای رئیسی ضعیف است/95 درصد نمایندگان دعوت کننده از رئیسی برای شرکت در انتخابات پشیمان هستند

به گزارش سایت خبری پرسون، رهبر معظم انقلاب درروز عید فطر، وحدت آحاد مردم و وحدت ملی و اجتماعی را موضوعی مهم خواندند و با اشاره به رواج پدیده ناپسندِ توهین و تهمت به یکدیگر در فضای مجازی خاطرنشان کردند: «اینگونه اقدامات که گناه کبیره است، به فضای عمومی کشور و وحدت ملی لطمه می‌زند.» مقام رهبری فرمودند: «همه باید نسبت به وحدت در جامعه اهتمام داشته باشند و از تهمت‌زنی به یکدیگر بپرهیزند.» ایشان تاکید کردند: «قوا، یکدیگر را تضعیف نکنند. قوای سه‌گانه و مسؤولان در جای خود وظایف سنگینی دارند و باید به آن وظایف با جدّیت رسیدگی کنند. وقتی ملت ببیند مسؤولان با یکدیگر متّحد و متّفقند؛ یک حرف را می‌زنند و یک راه را دنبال و یک هدف را تعقیب می‌کنند، در دلش نور امید فروزان‌تر می‌شود.» پیرو فرمایشات ایشان در خصوص همکاری قوا، از آن‌جا که پیشتر معاون پارلمانی رئیس جمهور با گلایه از مجلس گفته بود مجلس لوایح دولت را به موقع اعلام وصول نمی‌کند بر آن شدیم تا نظر برخی نمایندگان مجلس را در این خصوص جویا بشویم. گفت‌و گوی «خبرآنلاین» با شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را بخوانید.

مقام رهبری در سخنرانی اخیر خود از وحدت قوا سخن گفتند، آیا بین مجلس و دولت که تاکنون همسو با هم بودند اختلافی پیش آمده که ایشان این‌گونه فرمودند. ازسوی دیگر معاون پارلمانی رئیسی هم گفته مجلس لوایح دولت را به موقع اعلام وصول نمی‌کند. آیا اتفاق خاصی بین قوه مقننه و مجریه افتاده است؟

نخیر اتفاقی نیفتاده، اگر مروری به گذشته داشته باشیم، می‌بینیم مقام معظم رهبری همواره قوا را به‌وحدت، هم‌افزایی و هم‌گرایی دعوت کرده‌اند، ضمن این‌که با توجه به شرایط اقتصادی موجود این هم‌گرایی و وحدت یک ضرورت است و قطع به یقین مجلس، دولت و تمام قوا از فرمایشات مقام معظم رهبری تبعیت می‌کنند. به‌همین دلیل لایحه‌هایی که دولت می‌فرستد مجلس همواره آن‌ها را در اولویت گذاشته و این‌گونه به دولت کمک می‌کند. تیم دولت واقعا تیم کارآمدی نیست. شخص مقام معظم رهبری در چند روز گذشته به دولت تذکر دادند که مشکل اول کشور اقتصاد است.

قبول دارید اصل مشکل به مجلس بر می‌گردد چرا که در زمان رای اعتماد، ظاهرا نمایندگان به شخص آقای رئیسی اعتماد کردند و کارنامه وزرای پیشنهادی را آن‌طور که باید مورد بررسی قرار ندادند؟

متاسفانه تعدادی ازنمایندگان مجلس ازآقای رئیسی دعوت کردند که بیاید و رئیس جمهور بشود و این باعث زیر سوال رفتن مجلس شد. چند نماینده با خواهش و وعده وعید یک طوماری جمع کردند برای آقای رئیسی و الان هم 95 درصد آن‌ها خودشان پشیمان هستند. همه از مجلس و ملت عذرخواهی می‌کنند که چرا اصلا رئیسی را برای ریاست جمهوری دعوت کرده‌اند.

آقای رئیسی مدت‌هاست از ترمیم کابینه می‌گوید و اخیرا تغییراتی اگر چه اندک اتفاق افتاده است، به‌نظر شما این ترمیم و جابه‌جایی مثمرثمر خواهد بود؟

انتقاد مجلس به کابینه است و رئیس جمهور باید کابینه را خصوصا در حوزه اقتصاد ترمیم کند. قاعدتا این دوره مجلس با حساسیت بیشتری برای به‌کار گیری وزرای کارآمد انتقاد می‌کند و اگر خود دولت اقدام نکند قاعدتا وظیفه مجلس این است که نظارت کند و در صورت لزوم وارد عمل شود.

در حال حاضر استیضاح وزیر صمت اعلام وصول شده‌، شما موافق استیضاح آقای فاطمی امین هستید؟

اگر قرار است فرد کارآمدتری بیاید اشکالی ندارد، ولی چنانچه بنا باشد فرد ضعیف‌تری بیاید این استیضاح فایده‌ای ندارد. معمولا باید در کابینه وزرای قدرتمند و کار آمد به‌کار گرفته شوند.

از وزرا که بگذریم معمولا سیاست‌های وزارتخانه‌ها را باید استانداران و مدیران استانی اجرا کنند، آیا تغییر برخی مدیران استانی موجب کارآمدی بیشتر سیاست‌های اجرایی نمی‌شود؟

دولت مانند یک زنجیره به هم متصل است، وزیر ضعیف مدیر ضعیف انتخاب می‌کند و مدیران ضعیف، روسای ادارات ضعیف انتخاب می‌کنند. در مجموع کابینه آقای رئیسی ضعیف است. البته نباید از وزرای خوبی مثل وزیر کشور غافل شد.

482399