افزایش میزان پیشرفت پروژه‌های نفتی در دولت سیزدهم

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به پیشرفت پروژه های نفت در دولت سیزدهم گفت: تحرک پروژه ها با شروع دولت سیزدهم حدود ۱۰درصد بود اما در حال حاضر این ۱۰درصد به ۴۵درصد رسیده است.
تصویر افزایش میزان پیشرفت پروژه‌های نفتی در دولت سیزدهم

به گزارش سایت خبری پرسون، امروز علیرضا دانشی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: مناطق نفت خیز در اقتصاد کشور ، تولید نفت، تامین خوراک هفت پالایشگاه های کشور به صورت مستقیم و یک پالایشگاه به صورت غیر مستقیم و صادرات نفت در منطقه دارد از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

وی در ادامه با بیان اینکه مشکلات عدیده ای برای صنعت نفت جنوب ایجاد شده بود،گفت: این مشکلات شامل عدم رسیدگی به تاسیسات حوزه صنعت نفت، فرسودگی تاسیسات و خطوط لوله، عدم رسیدگی به موضوعات مالی شرکت و بدهی های سنگین بود که با برنامه ریزی هایی که در دولت سیزدهم انجام شد، این مشکلات برطرف شد.

وی با بیان اینکه با توجه به عقب افتادگی هایی که بود توانستیم با تلاش در سال 1401 قریب به 60توربین و کمپرسور تعمیر کنیم گفت: این اتفاق در صورتی رخ داد که در حال عادی در مناطق نفت خیز بیشتر از 10توربین تعمیر نمی شود. همچنین قریب به 400 عملیات درون چاهی، رفع مشکلات پروژه های 28مخزن، پرداخت تمام بدهی های سنوات گذشته در عرصه های مختلف از جمله نظام پیمانکاری و نظام مالیاتی و نیز پرداخت آلایندگی ها در سال93-94 و95 از جمله اقدامات انجام شده در مناطق نفت خیزجنوب بود.

دانشی با اشاره به افتتاح مهم ترین پروژه ها در سفر رئیس جمهور به خوزستان گفت: طرح های خاصی برای افتتاح آماده شده است از قبیل مهمترین طرح ان جی ال 3200 است که گازهای منطقه غرب کارون را جمع آوری می کند.

وی در ادامه گفت: مناطق نفت خیز از قبل در جمع آوری گازهای همراه پیشتاز بوده است، ما حدود 80 درصد گاز همراه نفت را در حال حاضر داریم جمع آوری می کنیم.

دانشی در ادامه افزود: در مناطق نفت خیز جنوب قریب به 14 ان جی ال داریم که در این 14 ان جی ال، حدود 185میلیون مترمکعب گاز و میعانات گازی را در آنها فرآورشی می کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در ادامه به افتتاح دیگر پروژه ها در سفر رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: یک سری پروژه ها در دولت قبل بسته شده بود و تقریبا تحرکی نداشتند که ما به آنها سرعت دادیم از جمله: مجموعه همکاری مناطق نفت خیز در رابطه با جمع آوری گازهای همراه شرکت بلدینگ خلیج فارس بود.

دانشی در ادامه با اشاره به پیشرفت پروژه های نفت در دولت سیزدهم گفت: تحرک پروژه ها با شروع دولت سیزدهم حدود 10درصد بود اما در حال حاضر این 10درصد به 45درصد رسیده است.

وی در ادامه با بیان اینکه دیگر پروژه هایی که مقرر شده است در سفر رئیس جمهور به خوزستان افتتاح شود اشاره کرد و گفت: پروژه پیش تراکم ان جی ال900 و پروژه پیش تراکم ان جی ال 1000، از جمله پروژه هایی هستند که در سفر رئیس جمهور به استان خوزستان افتتاح می شوند، در این پروژه ها قریب 52به میلیون دلار سرمایه گذاری شده است.

دانشی در ادامه گفت: متاسفانه مجموعه هایی داشته ایم که قریب به 11 سال تعطیل بوده اند که در طی یک سال گذشته این پروژه ها سرعت گرفته و آماده افتتاح هستند.

وی با اشاره به اینکه با افتتاح این دو پروژه حدود 600میلیون فوت مکعب گاز خشک به مجموعه فرآورشی مناطق افزوده می شود گفت: با افتتاح این پروژها قریب به 12 هزار بشکه میعانات گازی تولیدمی شود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با بیان اینکه پروژه سومی که مقرر شده است در سفر رئیس جمهور افتتاح بشود پست ایثار 400کیلو ولت در منطقه امیدیه است گفت: هدف از این پست برای تامین و تثبیت برق رسانی پایدار به تاسیسات گسترده ای که ما در حوزه جغرافیایی داریم و همچنین با افتتاح این پروژه منطقه پست امیدیه دو به چاقادک استان بوشهر وصل می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه ترانسفورماتور که در این پروژه به کار رفته است برای اولین بار در کشور ساخته شده است گفت: بزرگترین ترانسفورماتور ساخت 100درصد ایرانی است که از زنجان حمل و به امیدیه آورده شده است. قریب به پنج ماه ساخت این ترانسفورماتور طول کشید و نیز حمل آن قریب به 6ماه از محل کارخانه تا به محل پروژه زمان برد. 260 تن وزن این ترانسفورماتور است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به افتتاح چهارمین و پنجمین پروژه در سفر رئیس جمهور به خوزستان اشاره کرد و گفت: افتتاح پروژه تفکیکگردر منطقه رامشیر و افتتاح پروژه ایمن‌سازی تأسیسات ذخیره و بارگیری مایعات چاه‌های گازی ژوراسیک مسجدسلیمان از دیگر پروژه های آماده افتتاح هستند.

منبع: تسنیم

482219