نگرانی پنهان فنلاندی‌ها در ناتو

فنلاندی‌ها شدیدا نگران هستند که در صورت پررنگ‌تر شدن پیش‌شرط‌ها و مؤلفه‌های صلح در اوکراین یا ابراز تمایل ناگهانی طرف‌های درگیر در پایان دادن به جنگ، تمایل سوئدی‌ها جهت عضویت در ناتو در نظرسنجی‌های عمومی کاهش یابد و همین مسئله، برخی احزاب دولت ائتلافی سوئد را وادار به عقب‌نشینی از تصمیم اولیه کند
تصویر نگرانی پنهان فنلاندی‌ها در ناتو

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد مهرعلی در یادداشتی نوشت: عضویت فنلاند در پیمان آتلانتیک شمالی رسما اعلام شده است . با موافقت ترکیه و مجارستان ( دو عضو مخالف باقیمانده ) با عضویت این کشور اسکاندیناویایی در پیمان آتلانتیک شمالی، قرار است به‌ زودی ینس استولتنبرگ در مراسمی اتمام روند عضویت فنلاند در ناتو را اعلام کند. اگرچه مقامات فنلاندی درمواضع رسمی خود نسبت به این مسئله ابراز خرسندی کرده‌اند اما این مسئله، نافی نگرانی شدید فنلاندی‌ها از عدم عضویت سوئد در پیمان آتلانتیک شمالی نیست! پارلمان مجارستان هنوز عضویت سوئد در ناتو را مورد تائید قرار نداده و فراتر از آن، استکهلم هنوز رضایت دولت ترکیه جهت موافقت با عضویت این کشور اروپایی در پیمان آتلانتیک شمالی را جلب نکرده است.

در چنین شرایطی، سوئد ( با فرض موافقت ترکیه و مجارستان) دیرتر از فنلاند به ناتو ملحق می‌شود.این موضوع فرصتی را برای احزاب و سیاستمداران ضد ناتو در سوئد جهت تجدیدنظر در تصمیم دولت و پارلمان این کشور (Riksdag ) فراهم خواهد آورد. اگرچه امکان تجدیدنظر در این تصمیم اندک است، اما فنلاندی‌ها نگران هستند که درنهایت، روند عضویت سوئد در پیمان آتلانتیک شمالی به پایان نرسد. در چنین شرایطی قطعا سوئد به دلیل عدم عضویت در ناتو، از مزایای بیشتری ازجمله امکان اتخاذ سیاست بی‌طرفی در قبال بحران‌های آتی در حوزه روابط بین‌الملل یا عدم آسیب‌پذیری در صورت گسترش درگیری‌های روسیه و اعضای ناتو برخوردار خواهد شد.

از سوی دیگر، فنلاندی‌ها شدیدا نگران هستند که در صورت پررنگ‌تر شدن پیش‌شرط‌ها و مؤلفه‌های صلح در اوکراین یا ابراز تمایل ناگهانی طرف‌های درگیر در پایان دادن به جنگ، تمایل سوئدی‌ها جهت عضویت در ناتو در نظرسنجی‌های عمومی کاهش یابد و همین مسئله، برخی احزاب دولت ائتلافی سوئد را وادار به عقب‌نشینی از تصمیم اولیه کند. در این صورت، فنلاند به تنها کشوری تبدیل خواهد شد که در بحبوحه جنگ اوکراین به عضویت پیمان آتلانتیک شمالی درمی‌آید. قطعا عواقب و آثار این عضویت برای فنلاند ( خصوصا در وضعیتی که سوئدی‌ها به عضویت ناتو درنیایند) به‌شدت پرهزینه خواهد بود زیرا روسیه ،تمرکز بیشتری بر تحرکات فنلاند و شمال اروپا پیدا خواهند کرد و اتصال راهبردی هلسینکی-استکهلم نیز به چالش کشیده خواهد شد.

مقامات روسی اعلام کرده‌اند که با توجه به هم‌مرز بودن فنلاند و روسیه، در صورت عضویت نهایی این کشور اروپایی در پیمان آتلانتیک شمالی در تقویت تحرکات خود در دریای شمال و بالتیک و حتی مرز خود و فنلاند دریغ نخواهند کرد.
همین مسئله در آینده ای نزدیک، به‌ طور طبیعی از حمایت بخشی از افکار عمومی فنلاند که تحت تأثیر جو ناشی از جنگ اوکراین تن به عضویت کشورشان در ناتو داده بودند خواهد کاست. این همان کابوسی است که در صورت عدم عضویت نهایی سوئدی‌ها در ناتو برای هلسینکی بیشتر نمود پیدا خواهد کرد.بی‌دلیل نبود که مقامات فنلاندی بارها در مواضع رسمی و پنهان، خواستار عضویت همزمان خود و سوئد در پیمان آتلانتیک شمالی شده و نسبت به عدم تطابق زمانی عضویت خود و استکهلم،ابراز نارضایتی کرده بودند.

اخیرا نیز مقامات روسی تحرکاتی را در مواجهه با گسترش ناتو به شمال آغاز کرده‌اند. برخی منابع و رسانه‌های اروپایی از نتایج تحقیقی مبنی بر تهدیدهای مسکو علیه کشورهای اروپای شمالی و به حالت آماده‌باش درآمدن کامل این کشورها خبر داده‌اند. خبرگزاری فرانسه در این خصوص به مستندی با همین موضوع اشاره‌کرده که به‌ تازگی از تلویزیون‌های نروژ، سوئد، دانمارک و فنلاند پخش شده است.این گزارش مستند با اشاره به تحقیق انجام شده نشان می‌دهد که مسکو در حال اجرای یک برنامه امنیتی و اطلاعاتی در دریای بالتیک برای نقشه‌برداری از زیرساخت‌های اروپایی و انجام خرابکاری در برخی تأسیسات این کشورها است.دولت سوئد ضمن ابراز نگرانی فزاینده از این موضوع اعلام کرده است که اطلاعات حاصل از تحقیق یادشده را «بسیار جدی» می‌گیرد.

منبع: رسالت

482058