به گزارش سایت خبری پرسون، یکی از مسائلی بعد از محدودیت و مسدوسازی برخی از پلتفرمهای خارجی در کشور از سوی مسئولان مطرح شد موصوع اتصال پیام رسانهای داخلی بود و این مهم زمانی مطرح شد که تعدد پیامرسانهای داخلی بیشتر سبب سردرگمی کاربران شده بود و بیشتر در دو راهی مانده بود که خدمات کدام یک از پلتفرمهای مناسب است.
برهمین اساس در همین رابطه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یک برنامه تلویزیونی به تعدد پیامرسانهای داخلی اشاره کرد و این موضوع را هم فرصت و هم تهدید دانست. طبق گفته وی، تنوع پیام رسانها فرصت است، چون هر کسی حق انتخاب دارد؛ تهدیدش هم این است که همه مردم نمیتوانند در همه آنها حضور داشته باشند که بتوانند با همه ارتباط داشته باشند. زارع پور تأکید کرده بود برای حل این مشکل کار ویژهای درحال انجام است که در تلاشند همه پیامرسانها تا دهه فجر یا نهایت تا پایان سال به هم متصل شوند.
براساس این گزارش یکی از دلایلی که برای اجرای این طرح از سوی مسئولان عنوان میشود، این است که تعدد پیامرسانهای ایرانی، کاربران را پراکنده و انتخاب را برای آنها سخت میکند و با ایجاد نوعی درگاه واحد که برای ارتباط با کاربران سایر اپلیکیشنها نیاز به نصب پیامرسان دیگری نباشد، مشکل تعدد حل خواهد شد و افراد از پیامرسانهای ایرانی بهراحتی استفاده میکنند.
یکی دیگر از مباحثی که باعث شد این موضوع مطرح شد در راستای ایجاد یک بازار هدف بزرگتر برای کسبوکارهایی است که از سکوهای ایرانی استفاده میکنند تا با این کار سکوهای ایرانی بتوانند با پلتفرمهای بزرگ خارجی رقابت کنند. از طرفی اگر هدف، جلوگیری از انحصار بازار توسط اپهای بومیای است که کاربران بیشتری دارند، این سؤال مطرح میشود که اجرای این طرح در این مرحله که اپهای ایرانی در حال رشد هستند، بدون توجه به قابلیتهای پیامرسان ها، چه آسیبهایی به کسبوکار این اپلیکیشنها خواهد رساند و اجرای این طرح منجر به ایجاد فضای رقابتی خواهد شد یا انگیزه پیامرسانها را برای رشد و نوآوری از بین میبرد.
بالاخره بعد از گذشت چندماه از این موضوع رویای اتصال پلتفرمهای بومی به حقیقت تبدیل شد.
بررسیها حاکی از آن است که قابلیت اینترکانکشن بر روی چهار پیام رسان داخلی اجرایی شده است.
قابلیت اینترکانکش بر روی چهار پیام رسان داخلی اجرایی شد، چهار پیام رسان بله، ایتا، آی گپ و گپ به یک دیگر متصل شدند. این پیام رسانها به روز رسانی جدیدی ارائه دادند که حاوی امکان اتصال به مرکز تبادل پیام است. کاربران هر یک از این پیام رسانها امکان ارسال پیام به مخاطبان خود را در سه پیام رسانهای دیگر را دارند.
منبع:نبض فناوری