شکست سیاست‌های بایدن در آمریکای لاتین

مواضع صریح داسیلوا علیه سیاست‌های مداخله‌گرایانه آمریکا در جنگ اوکراین و تأکید او بر حذف دلار از مبادلات جهانی، نقطه آشکارساز شکست محاسبات اخیر واشنگتن در آمریکای لاتین محسوب می‌شود. 

تصویر شکست سیاست‌های بایدن در آمریکای لاتین

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد مهرعلی در یادداشتی نوشت: پس از شکست «بولسونارو» در انتخابات ریاست جمهوری برزیل در سال 2022 میلادی و حضور لولا داسیلوا در رأس معادلات سیاسی و اجرایی این کشور، دموکرات‌های کاخ سفید سرمایه‌گذاری زیادی بر روی تلطیف رفتار ضدآمریکایی دولت سوسیالیست داسیلوا صورت دادند! حتی اعضای دولت بایدن تلاش کردند مخالفت خود با بولسونارو، رئیس‌جمهور قبلی این کشور( که به دلیل وابستگی شدید وی به ترامپ صورت می‌گرفت) را به‌ مثابه حمایت خود از دولت داسیلوا تلقی کنند! فراتر از آن،مقامات آمریکایی با ارسال پیام‌هایی کاذب به دولت‌های سوسیالیستی در آمریکای مرکزی و جنوبی ، مدعی شدند که دوران بازتعریف روابط واشنگتن و آن‌ها فرارسیده و کاخ سفید خصومتی با آن‌ها ندارد!

واقعیت امر این است که مقامات آمریکایی نسبت به شکل‌گیری مجدد زنجیره سوسیالیستی و چپ‌گرایانه در آمریکای لاتین شدیدا نگران است و این بار تلاش می‌کند با ارسال سیگنال‌های دیپلماتیک درصدد جلوگیری از تبلور سیاست‌های ضدآمریکایی در برزیل، کوبا، ونزوئلا، آرژانتین،کلمبیا و ... برآید.

اما اتخاذ مواضع قاطعانه اخیر دولت برزیل در قبال جنگ اوکراین و مداخله‌گرایی آمریکا و ناتو نشان داد که محاسبات واشنگتن درخصوص تغییر رفتار جریانات ضدآمریکایی در آمریکای لاتین به‌مانند دیگر محاسبات تیم سیاست خارجی دولت بایدن اشتباه بوده است! اخیرا لولا دا سیلوا، رئیس‌جمهور برزیل در سفر خود به چین گفت که آمریکا باید «تشویق به جنگ» در اوکراین را متوقف کند. رئیس‌جمهور چپ‌گرای برزیل پیش از ترک چین به مقصد امارات متحده عربی گفت: «ایالات‌متحده باید تشویق به جنگ را متوقف کرده و صحبت از صلح را آغاز کند. اتحادیه اروپا هم باید صحبت از صلح را آغاز کند.»

لولا داسیلوا افزود که تنها در این صورت است که جامعه جهانی می‌تواند ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و همتای اوکراینی‌اش را «متقاعد» کند که برقراری صلح به نفع کل جهان است.

به عبارت بهتر، داسیلوا صراحتا آمریکا ( و ناتو ) را مولد بحران در اوکراین دانست و پایان جنگ را به تجدیدنظر غرب در سیاست‌های جنگ‌طلبانه‌اش در کی‌یف منوط کرد. برزیل و چین تلاش می‌کنند تا نقش میانجی را در جنگ اوکراین ایفا کنند. لولا دا سیلوا پیش از سفرش به چین گفته بود که شماری از کشورها باید گروهی را تشکیل دهند که هدف آن برقراری صلح در اوکراین باشد.

رئیس‌جمهور برزیل در پاسخ به پرسشی درباره این سرنوشت این پیشنهاد گفت: «نیاز به صبر وجود دارد. مهم‌تر از آن این است که کشورهایی را که سلاح تحویل می‌دهند و جنگ را تشویق می‌کنند قانع کنیم که این کار را متوقف کنند.»

ماجرا به این نقطه ختم نشد! رئیس‌جمهور برزیل در این سفر از جایگاه دلار آمریکا در معاملات جهانی و نقش صندوق بین‌المللی پول انتقاد کرده و خواستار شکل‌گیری شبکه‌های اعتباری و مالی مستقل در نظام بین‌الملل شد.موضوعی که تحقق آن، به معنای سقوط هژمونی ادعایی آمریکاست.

مقامات آمریکایی در جریان سفر داسیلوا به پکن به‌ خوبی دریافتند که تغییر ثوابت و راهبردهای تثبیت‌شده جریانات ضدآمریکایی در آمریکای لاتین با تغییر رفتار ظاهری کاخ سفید امکان‌پذیر نیست! مواضع صریح داسیلوا علیه سیاست‌های مداخله‌گرایانه آمریکا در جنگ اوکراین و تأکید او بر حذف دلار از مبادلات جهانی، نقطه آشکارساز شکست محاسبات اخیر واشنگتن در آمریکای لاتین محسوب می‌شود.

منبع: رسالت

481276