ماموریت پرچمدار اروپا روی سکوی پرتاب

ماموریت کشف حیات در قمرهای سیاره مشتری موسوم به JUICE و متعلق به آژانس فضایی اروپا که قرار است تا ساعاتی دیگر با موشک «آریان ۵» پرتاب شود، روی سکوی پرتاب قرار گرفت.

تصویر ماموریت پرچمدار اروپا روی سکوی پرتاب

به گزارش سایت خبری پرسون، به نظر می‌رسد ماموریت شاخص اروپا به سوی سیاره مشتری آماده پرواز باشد.

آژانس فضایی اروپا (ESA) تصاویری از موشک «آریان ۵» را قبل از پرتاب در روز ۱۳ آوریل (امروز پنجشنبه) به اشتراک گذاشت که فضاپیمای JUICE را نشان می‌دهد. حساب رسمی توییتر این ماموریت، ساعاتی پیش تصاویری از قرارگیری این موشک در سکوی پرتاب در پایگاه فضایی اروپا در کورو واقع در گویان فرانسه به اشتراک گذاشت.

این پرتاب، پرتاب ماقبل آخر موشک «آریان ۵» خواهد بود، موشکی که از سال ۱۹۹۶ تاکنون در حال خدمت رسانی بوده است و پرتاب تلسکوپ فضایی «جیمز وب» را در کارنامه دارد. این موشک پس از پرتاب در یک پنجره پرتاب یک ثانیه‌ای، فضاپیمای JUICE را در یک سفر ۸ ساله به مشتری و سه قمر آن ارسال خواهد کرد.

کاوشگر اقمار یخی مشتری(JUICE) متعلق به آژانس فضایی اروپا (ESA) به زودی در یک تور اکتشافی جاه‌طلبانه، از قمرهای مشتری بازدید خواهد کرد.

این ماموریت برای پرتاب از سکوی pad ELA-۳ در ساعت ۹:۱۵ صبح به وقت محلی (۱۵:۴۵ به وقت ایران) برنامه‌ریزی شده است،‌ البته اگر شرایط آب و هوایی مساعد باشد.

آژانس فضایی اروپا که هدایت این ماموریت را بر عهده دارد، پخش زنده این پرتاب را از ساعت ۱۵:۱۵ به وقت ایران آغاز خواهد کرد. شما می‌توانید این پرتاب را به صورت زنده از پایگاه Space.com یا صفحه وب آژانس فضایی اروپا تماشا کنید.

JUICE یک پنجره پرتاب یک ثانیه‌ای دارد

ماموریت JUICE نسبت به سایر فضاپیماها برنامه پرتاب سخت‌تری دارد، زیرا تنها یک ثانیه فرصت دارد تا از زمین بلند شود. این کاوشگر پروازهای نزدیکی از کنار سیاره زهره، زمین و کره ماه به منظور افزایش سرعت و تنظیم مسیر انجام خواهد داد.

سارا کنپتون، از اعضای این ماموریت می‌گوید برای انجام این کار، آن اجرام آسمانی باید به درستی در یک راستا قرار گیرند که تنها دو بار در سال، نخستین‌بار در ماه آوریل و بار دیگر در پایان تابستان اتفاق می‌افتد.

بنابراین دانشمندان در آن پنجره یک ثانیه‌ای، باید فضاپیما را در نقطه‌ای از فضا قرار دهند که در مسیر ترجیحی برای ادامه و انجام پروازهای خود قرار گیرد.

480608