این مشمولان سربازی اجازه شرکت در کنکور را ندارند

سازمان سنجش اعلام کرد که یک گروه از مشمولان به ادامه تحصیل نیستند و در صورت شرکت در آزمون سراسری و قبولی در آن، دانشگاه‌ها نمی‌توانند آنها را ثبت‌نام کنند.
تصویر این مشمولان سربازی اجازه شرکت در کنکور را ندارند

به گزارش سایت خبری پرسون، سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد مشمولان غایب مجاز به ادامه تحصیل نیستند و در صورت شرکت در آزمون سراسری و قبولی در آن، دانشگاه ها مجاز به ثبت‌نام از آنها نیستند.

دانشجویان اخراجی دانشگاه‌ها نیز تا پایان خدمت دوره ضرورت یا دریافت معافیت دائم، مجاز به ادامه تحصیل نیستند (به جز افرادی که قبل از ورود به سن مشمولیت اخراج شده‌اند).

همچنین معافیت تحصیلی برای هر مقطع تحصیلی فقط یک بار صادر می‌شود. بنابراین فارغ التحصیلان هر مقطع مجاز به تحصیل مجدد در همان مقطع نیستند.

فارغ‌التحصیلان مشمول مقطع کاردانی نیز مجاز به شروع به تحصیل در مقاطع کارشناسی پیوسته، کارشناسی ارشد پیوسته و دکتری پیوسته نیستند و نیز فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی مشمول مجاز به شروع به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته و دکتری پیوسته پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی نخواهند بود.

ترخیص سربازان حین خدمت صرفا جهت ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی و بالاتر مجاز بوده و ترخیص آنان جهت تحصیل در مقطع کاردانی مجاز نیست.

دانشجویان مقاطع کارشناسی و بالاتر پیوسته که با دریافت مدرک مقطع پایین تر از ادامه تحصیل انصراف و یا اخراج می ‌شوند، تا پایان خدمت دوره ضرورت یا دریافت معافیت دائم، مجاز به ادامه تحصیل نخواهند بود. مگر اینکه با رعایت تبصره ۱ ماده ۷ آیین نامه اجرایی معافیت تحصیلی، مشروط به رعایت سقف مجاز سنوات تحصیلی اولیه مقطع فارغ التحصیل شده و مجاز به ادامه تحصیل در مقطع بالاتر شناخته شوند (یعنی مقطع معادل کاردانی را حداکثر در ۲/۵ سال فارغ التحصیل شده باشند).

بر این اساس کارکنان وظیفه (سربازان حین خدمت) مجاز به تحصیل همزمان با انجام خدمت نیستند. این افراد در صورت قبولی در دانشگاه و داشتن شرایط ادامه تحصیل، از خدمت ترخیص خواهند شد.

طبق اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، همه پذیرفته شدگان آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ ملزم هستند جهت دریافت مجوز ثبت نام در دانشگاه از طریق دفاتر پلیس+۱۰ شهرستان محل قبولی دانشگاه، نسبت به اخذ معافیت تحصیلی اقدام کنند، در غیر این صورت از ادامه تحصیل آنان ممانعت به عمل خواهد آمد.

همچنین سنوات مجاز تحصیل برای مشمولان در مقاطع کاردانی دو و نیم سال، کارشناسی پیوسته ۵ سال، کارشناسی ارشد پیوسته ۶ سال و دکترای پیوسته ۸ سال است.

منبع: ایسنا

480564