رویترز:

هیئت سعودی- عمانی برای دستیابی به آتش‌بس دائم در یمن به صنعاء می رود

خبرگزاری رویترز از سفر یک هیئت سعودی- عمانی به صنعاء پایتخت یمن طی هفته آینده با هدف دستیابی به توافق آتش‌بس دائم در این کشور خبر داد.
تصویر هیئت سعودی- عمانی برای دستیابی به آتش‌بس دائم در یمن به صنعاء می رود

به گزارش سایت خبری پرسون، خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع آگاه نوشت که یک هیئت سعودی-عمانی تصمیم دارد هفته آینده به منظنور دستیابی به توافق و آتش‌بس دائم در یمن، به صنعاء سفر کند.

این دو منبع آگاه گفتند: «مذاکرات هیئت سعودی و عمانی در صنعاء، روی بازگشایی کامل بنادر و فرودگاه‌های یمن، پرداخت حقوق کارکنان و انتقال سیاسی قدرت متمرکز خواهد بود».

خبرگزاری اسپوتنیک نیز امروز جمعه به نقل از یک منبع یمنی نوشته بود که آتش بس جدید ممکن است حاوی چندین نکته از جمله از سرگیری صادرات نفت از میادین نفتی در جنوب و از مارب در شمال، لغو تمام محدودیت‌ها در بندر الحدیده، گسترش پروازها به فرودگاه صنعاء و باز کردن تمام راه‌ها بین مناطقی که تحت کنترل دولت نجات ملی یمن و قسمت هایی که تحت کنترل نیروهای وفادار به دولت مستعفی و فراری یمن است، باشد.

این منبع اظهار داشت که ائتلاف عربی نیز متعهد شده تا بدون استثنا حقوق تمام کارکنان یمنی در مناطق تحت کنترل دولت نجات ملی و سایر مناطق را بپردازد و کمیته‌هایی را برای محدود کردن خسارات ناشی از جنگ، رسیدگی به آن‌ها و پرداخت خسارت به آسیب دیدگان تحت نظارت سازمان ملل و ضمانت بین المللی کشورهای بزرگ تشکیل دهد.

روز پنجشنبه گذشته نیز سازمان ملل عنوان کرد که مردم یمن به یک صلح همه جانبه نیاز دارند تا به رنج‌های آن‌ها در نتیجه جنگ هشت‌ساله در کشورشان، پایان دهد.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که هشت سال جنگ، چهار میلیون و ۵۰۰ هزار یمنی را که ۷۴ درصد آن‌ها زن و کودک هستند، مجبور به فرار کرد و باعث افزایش فقر شد، اکنون دو سوم یمنی‌ها زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

بیش از هشت سال است که یمن شاهد جنگ مستمر بین نیروهای مسلح و کمیته‌های مردمی یمن و نیروهای ائتلاف که برای بازگرداندن دولت مستعفی و فراری یمن تلاش کرده‌اند، بوده که تبعات آن در ابعاد مختلف منعکس شده و بر اساس توصیف سازمان ملل ، بدترین بحران انسانی در جهان بوده است.

پس از انقلاب مردمی یمن، از سپتامبر ۲۰۱۴ نیروهای مسلح و کمیته‌های مردمی وابسته به دولت نجات ملی یمن کنترل بیشتر استان‌های مرکز و شمال یمن از جمله صنعا پایتخت این کشور را در دست گرفتند.

در ۲۶ مارس ۲۰۱۵، ائتلاف عربی به رهبری عربستان عملیات نظامی خود را در حمایت از دولت مستعفی و فراری یمن آغاز کرد تا مناطق یاد شده را از کنترل دولت نجات ملی یمن بازپس گیرد.

در همین حال، بر اساس گزارش سازمان ملل، جنگ جاری در یمن تا پایان سال ۲۰۲۱ جان ۳۷۷ هزار نفر را گرفت و خسارات زیادی که حدود ۱۲۶ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود را به اقتصاد این کشور وارد کرد و هم اکنون ۸۰ درصد مردم یمن به کمک‌های بشر دوستانه نیاز دارند.

479849