اعلام آمادگی وزارت دفاع جهت همکاری با سایر کشورها برای مین زدایی

، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به مناسبت "روز بین المللی آگاهی از خطر مین و کمک به اقدام علیه آن" در پیامی تاکید کرد که ایران آمادگی دارد با سایر کشورها و سازمان های بین المللی جهت مین زدایی همکاری کند.

تصویر اعلام آمادگی وزارت دفاع جهت همکاری با سایر کشورها برای مین زدایی

به گزارش سایت خبری پرسون، متن پیام امیر آشتیانی به شرح زیر است:

روز جهانی آگاهی از خطر مین و کمک به اقدام علیه آن، یادآور نیاز به توجه مضاعف برای امنیت، رفاه و توسعه محیط انسانی برای زندگی بی دغدغه بشمار می آید. این مولفه ها، همواره ذهن آحاد انسانی را به خود مشغول کرده و ملتها در پهنه تاریخ همواره به دنبال دستیابی به آنها بوده اند و در این میان بدلیل وجود تعارضات در اهداف و منافع کشورهای استعمارگر، این روند همواره دستخوش فجایع زیانباری از انواع مختلف تهدید و اقدامات تخریبی و خشونت آمیز و در بالاترین سطح آن یعنی جنگ بوده‌اند.

نکته مهم آنکه ملتها هیچگاه برای آغاز جنگها تصمیم گیر نبوده‌اند، بلکه صاحبان قدرت و سلطه گران یک جانبه گرا، با ترسیم اهداف یا منافعی خارج از مرزهای شناخته شده جغرافیایی خودشان، وارد معرکه جنگ شدند اما آثار زیانبار این جنگها از جمله کشته شدن، مجروحیت، نقص عضو، پیامدهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، صنعتی، زیرساختی را ملتها متحمل شدند. در واقع این دولتمردان و حاکمان توسعه طلب، متجاوز و جنگ افروز بوده‌اند که جنگهای خانمانسوزی را بر سایرین تحمیل کرده‌اند.

جنگ پدیده شومی است که طبیعت ذاتی آن، زیاده طلبی صاحبان قدرت است و تا زمانی که این منطق بر مناسبات جهانی حاکم باشد، می توان پیش بینی کرد که پدیده جنگ، یک امر واقعی است لذا باید ابتدا با منبع اصلی و زمینه های جنگ مقابله کرد.

تصور بر این است کسی که قدرت دارد می تواند صاحب حق هم باشد. زمان زیادی از این شعار و پذیرش آن در ذهن ملت ها گذشته است. ملت بزرگ ما از آغاز پیروزی انقلاب و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، همواره سعی نموده با پرداخت هزینه‌های زیاد، نمادی برای مقابله و مواجهه با خواسته‌های نامشروع کشورهای استعمارگر، متکی بر ارزش‌های خودساخته و انسانی باشد.
آنچه که در طول سالیان پس از انقلاب اسلامی به پشتوانه ملت سرافراز در مواجهه با تحریم‌های ظالمانه سیاسی، اقتصادی و فناورانه تحمیل شده، نمادی است با ارزش در ارائه الگویی برای ایستادگی در مقابل کشورهای متجاوز و امیدآفرینی در ملت ها و مستضعفان برای مقاومت و پیروزی.

ملت ما در طول هشت سال در معرض وحشیانه‌ترین تهاجم و تجاوز قرار گرفت. جنگی فراگیر که با حمایت برخی دولتهای غربی، علیه ملت ما تحمیل شد. در سایه این جنگ، بخش وسیعی از کشور ما، به اشغال دشمن درآمد و در این میان بیش از 4،200،000 هکتار از اراضی کشور، آلوده به حدود 20 میلیون انواع مین زمینی، مواد منفجره و سلاح‌های خوشه‌ای شد و این بدان معنی است که بخش قابل ملاحظه‌ای از اراضی ما که محل کار و اشتغال و امرار معاش مردم بود، در معرض تهدید و آسیب قرار گرفت.

وجود این وسعت آلودگی و حجم مین بعنوان یک معضل بزرگ، علاوه بر پیامدهای سوء وسیع در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی، منجر به بروز حوادث تلخ و کشته و مجروح شدن زنان، مردان و کودکان شد و سال های متمادی باعث بروز تهدید و سلب آسایش و امنیت برای اهالی این مناطق گردید.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران در انجام این فعالیتها تنها از دانش، تجربه و تجهیزات داخلی که می توانست برای رفع این معضل به ما کمک کند بهره گرفته و با اتکاء به توان و ظرفیتهای بومی، این اقدامات چشمگیر را انجام داده است.

امروز با افتخار اعلام می‌کنم که با وجود تحریم‌های روزافزون، جمهوری اسلامی ایران در راستای اجرای مسئولیتهای بشردوستانه خود و با تکیه بر توان داخلی، بخش عظیمی از اراضی آلوده به مین در کشور را پاکسازی کرده و همچنین دانش تولید تجهیزات مین زدایی را بدست آورده است.

ما داشته‌های خود را سرمایه‌ای برای جامعه بشری میدانیم لذا آمادگی داریم برای رفع آلودگی اراضی تحت تأثیر مین‌های زمینی، با کشورهای دیگر و سازمان های بین المللی مربوطه مشارکت و همکاری نماییم.
از سازمان ملل و دیگر سازمانهای بین المللی مرتبط در زمینه مین زدایی انتظار داریم در راستای انجام مسئولیت و وظیفه ذاتی خود؛ تسهیل گر این همکاری‌ها باشند.

در پایان ضمن قدردانی از تمامی زحمات فعالان عرصه مین زدایی، از کلیه عزیزانی که در گرامیداشت این روز سهیم بوده‌اند تشکر کرده و امیدوارم همه کشورها فارغ از ملاحظات سیاسی، با درک درست از مشکلات جوامع متاثر از آلودگی مین و مواد منفجره به جامانده از جنگ، بتوانند گام های مؤثرتری را بسوی جهانی عاری از مین برداشته و به اندازه توان خود در این امر مقدس و بشردوستانه مشارکت کنند تا بتوانیم به تحقق این آرمان بزرگ که همانا رفع کامل این تهدید و

ایجاد صلح، ثبات، امنیت، آسایش و توسعه ناشی از این اقدام علیه مین بشردوستانه است، دست یابیم.

479381