فرصت بازدید از عجیب‌ترین حمام ایران در تعطیلات نوروز

بزرگ ترین حمام آهکی ایران مکانی جالب است که بازدید از آن در ایام نوروز خالی از لطف نیست.
تصویر فرصت بازدید از عجیب‌ترین حمام ایران در تعطیلات نوروز

به گزارش سایت خبری پرسون، حمام وکیل یکی از مکان های تاریخی شیراز به حساب می‌آید، این اثر تاریخی متعلق به دوره زندیه بوده و با شماره ۹۱۷ در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

حمام وکیل یکی از مکان‌های دیدنی شیراز به حساب می‌آید که اثری تاریخی متعلق به دوره زندیه است و با شماره ۹۱۷ در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد. این حمام که با نمونه‌های بی‌بدیل آهک‌بری و نگارگری چشم‌ها را به خود خیره می‌کند، امروزه به موزه مردم‌شناسی تبدیل شده و با ورود به آن می‌توانید با آداب و رسوم، نحوه پوشش و فرهنگ مردم کهن شیراز بیشتر آشنا شد.

در گذشته حمام وکیل صرفاً مکانی برای شست‌وشو نبود و برای دورهمی‌ها و مراسم مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ موضوعی که به کمک مجسمه‌های جالب به زیبایی احیا شده، علاوه بر تماشای مجسمه‌های متعدد با لباس‌های سنتی، از شنیدن آهنگ‌های گوش‌نواز محلی در این حمام لذت خواهید برد.

پس از آنکه کریم خان زند به قدرت رسید، شیراز را به‌عنوان پایتخت انتخاب کرد و بناهای متعددی همچون مسجد، بازار، حمام، آب‌انبار، ارگ، دیوان خانه، کاروان‌سرا، ضرابخانه و غیره را در این شهر ساخت.

یکی از آثار به‌جامانده از او، حمام وکیل است که در غرب مسجد وکیل قرار دارد و به‌خاطر نقش و نگارها و نقوش تزئینی کم‌نظیرش بین گردشگران شهرت دارد. این حمام که کار ساخت آن در سال ۱۱۸۷ هجری قمری به پایان رسید، با زیر بنای هشت هزار و ۶۶۰ متر و مساحت ۱۱ هزار متر مربع، از جمله حمام‌های بزرگ ایران محسوب می‌شود. در حقیقت حمام به‌عنوان مرکز اجتماع نیز استفاده می‌شد و به همین خاطر، ساخت حمامی بزرگ دستاوردی مهم بود.

حمام وکیل به‌شکل مستطیل بنا شده است و نه‌تنها شخص پادشاه، یعنی کریم‌خان‌زند دستور ساخت آن را صادر کرد؛ بلکه بر روند کار نیز نظارت داشت و حتی طرح‌های مختلفی برای آن پیشنهاد داد.

حمام وکیل تا دوره پهلوی دوم مورد استفاده بود و علاوه بر بخش‌هایی از آن که در قالب حمام نمره خصوصی به کار می‌رفت، رختکن یا سربینه آن به زورخانه تبدیل شده بود. در این دوره، بروز شکاف‌هایی در دیوار و سقف، حمام را به تعطیلی کشاند و اداره باستان‌شناسی در سال ۱۳۵۱ هجری شمسی مرمت آن را در دستور کار خود قرار داد.

حمام وکیل شیراز پس از انقلاب اسلامی به موزه مردم‌شناسی تبدیل شد و در حال حاضر، با ورود به این حمام نه‌تنها با معماری و نگارگری‌های خیره‌کننده مواجه می‌شوید؛ بلکه امکان آشنایی با آداب و رسوم، نحوه پوشش و فرهنگ مردم شیراز برایتان وجود دارد.

آهک‌بری، جذاب‌ترین تزئین به‌کاررفته در حمام وکیل شیراز است که شامل حکاکی نقوش برجسته بر سطحی از آهک می‌شود. رطوبت موجود در حمام باعث شده بود تا به‌جای گچ از آهک برای تزئینات استفاده کنند؛ چراکه در غیر این صورت دوام تزئینات پایین می‌آمد و در مدتی کم فرو می‌ریخت.

منبع:مهر

478491