انتشار فراخوان نخستین جشنواره مردمی معماری عمار

جشنواره معماری عمار با ایجاد پویش مردمی نشانه نگاری میراث معماری و فرهنگی انقلاب برگزار می شود.
تصویر انتشار فراخوان نخستین جشنواره مردمی معماری عمار

به گزارش سایت خبری پرسون، انقلاب اسلامی جریان مبارکی بود که خداوند رحمان بوسیله امام خمینی(ره) در جهان جاری کرد و ساختار فکری و حیات اجتماعی ایران و مستضعفان را دچار تحولات اساسی کرد. در عرصه های گوناگون بخصوص در عرصه جلوه های هنری، این مفهوم توسط هنرمندانی که همراه و دل سپرده این ماجرا بودند جریان یافت. اما جامعه معماری و شهرسازی نسبت کافی با این مفهوم عظیم و جهان جدید برقرار نکرد و در سرگردانی میان رجوع به سنت و تاریخ گرایی و همراهی با مدرنیته و غرب گرایی، به شرایطی نابسامان و آشفته در معماری و شهر مبتلا شد.

در مناسبات سرمایه سالارانه و غربگرای امروز علیرغم وجود جوانان مومن و مستعد که به حاشیه رانده شدند، سرمایه اصلی انقلاب در نگاه معمار کبیر انقلاب اسلامی یعنی مستضعفین و مسائل شان مغفول مانده است.

هدف جشنواره معماری عمار در ابتدا فراهم کردن عرصه برای حضور فعال معماران و متخصصان و علاقه مندان جوان و مومن و مستعد در فضای معماری وشهرسازی است که زمینه ساز تجلی مفاهیم انقلاب اسلامی در کالبد و فضای معماری و شهر است.

در ادامه با توجه به این که انقلاب اسلامی، عمومی ترین واقعه اجتماعی ایران بوده است و بسیاری از فضای شهری، از یک فضای معمولی به مکان رویداد های منحصر به فرد متعلق به انقلاب اسلامی تبدیل شده اند ولی عملا با رویکرد تغافل مسئولین امر، سیمای شهر ها و روح حاکم بر کالبد فضاها ، خالی از این جریان اجتماعی و فرهنگی ، اعتقادی و سیاسی شده است و رویداد ها و حافظه تاریخی شهر از این خاطرات جمعی مبارک، تهی گشته و نسبت به انقلاب دچار فراموشی شده است.

رسالت این جشنواره باززنده‌سازی و باز نمایی ساختار انقلابی شهر از طریق بازنگری و بازخوانی این مکان رویداد ها و حساس کردن مسئولین به میراث ماندگار فرهنگی و معماری انقلاب اسلامی است.

بخش مردمی

صاحبان اصلی انقلاب اسلامی مردم و مستضعفین وفادار به آرمان های حضرت روح‌الله هستند. و هیچ کس به خوبی این مردم توانایی باززنده‌سازی حافظه تاریخی اجتماعی شهر را نخواهد داشت.

جشنواره معماری عمار با ایجاد پویش مردمی نشانه نگاری میراث معماری و فرهنگی انقلاب اسلامی بنا دارد با کمک آحاد مردم کشور پهناور و عزیز ایران، مکان رویدادها و مکان شخصیت های انقلاب اسلامی را که به فراموشی سپرده شده اند را شناسایی و با کمک متخصصین معماری و شهرسازی به هویت ذاتی این فضا ها جان تازه ببخشند.

بخش رقابتی

جایزه روح الله

یادبود شهید روح‌الله عجمیان

مسابقه معماری و طراحی شهری منتخب مکان رویدادها، خاطره جمعی و حافظه تاریخی شهر حول محور انقلاب اسلامی.

در این دوره در حدود ۱۲ شهر و مقدار ۲۳ نقطه از مکان رویداد های پژوهش شده به مسابقه گذاشته میشود.

جایزه آرمان

یادبود شهید آرمان علی وردی

مسابقه طراحی مفهومی حول محور مفاهیم بنیادی و آینده معماری انقلاب اسلامی

این دوره به مفهوم خانه با رویکرد خانه: وادی مقدس خانواده، حریم خانه و تکریم خانواده می پردازیم در این رقابت از بین آثار ارسالی به کامل ترین نگاه از لحاظ مفاهیم بنیادی معماری اسلامی ایرانی و رویکرد آینده پژوهی جایزه تعلق خواهد گرفت.

جایزه مصطفی

یادبود شهید مدافع حرم افغانستانی دانشجوی سال آخر معماری پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران مصطفی کریمی

مسابقه بین المللی طراحی معماری و طراحی شهری مکان رویدادهای محور جبهه مقاومت

بخش رقابتی ویژه

مکان رویدادهای فتنه ۱۴۰۱ و مسابقه طراحی شهری و معماری مقتل شهیدان آرمان علی‌وردی و روح الله عجمیان است.

تقویم جشنواره

ثبت نام: از ۱ فروردین ۱۴۰۲ تا ۱۵ اردبیهشت ماه

رویدادهای جمعی: از ۲۰ فروردین ماه

ارسال آثار از ۱ مرداد تا ۱ شهریور ۱۴۰۲

انتخاب آثار و داوری ۱ شهریور تا ۲۰ شهریور ماه

جشنواره: هفته آخر شهریور

نحوه شرکت در مسابقه

مرحله نخست ثبت نام در سایت جشنواره به نشانی:www.mim.ammar.ir

مرحله دوم بارگذاری فایل مدارک خواسته شده در سایت جشنواره به نشانی:www.mim.ammar.ir

مدارک مسابقه

شرح پروژه حداکثر در دو صفحه آ۴ با حروفی که به راحتی قابل خواندن باشد شامل موارد زیر:

تیم طراحی، محل پروژه با کروکی و نشانی دقیق، ابعاد و اندازه پروژه، ایده طراحی، نوآوری ها و مزایای پروژه، تصاویر و نقشه ها، نقشه های فنی، تصاویر سه بعدی و هرگونه تصویر، طرح یا نموداری که پژوه را تسهیل کند.

علاقه‌مندان برای اطلاعات بیشتر درباره مسابقه و جشنواره می‌توانند با دبیرخانه مرکزی یا دبیرخانه های منطقه ای تماس بگیرند یا به شماره ۰۹۰۵۹۸۸۳۴۱۶ و یا @mim_ammar در پیام رسان ها پیام ارسال کنند.

منبع: ایرنا

467972