میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته؛

یک معرفی جانانه از نوروز/ بسته شدن مراکز گردشگری همزمان با عید

معرفی نوروز توسط شرکت دیزنی، بسته شدن مراکز گردشگری و وعده های متولیان برای پیگیری آنها و قول عدم افزایش نرخ در نوروز ۱۴۰۲ از جمله خبرهای حوزه گردشگری و میراث فرهنگی در این هفته بود.
تصویر یک معرفی جانانه از نوروز/ بسته شدن مراکز گردشگری همزمان با عید

به گزارش سایت خبری پرسون، در این هفته میکی موس با نشان دادن عناصری از جمله آتش، سفره هفت سین و ماهی؛ عید نوروز، سیزده به در و چهارشنبه سوری را معرفی کرد.

در این ویدئو میکی موس عید نوروز شامل هفت سین، چهارشنبه سوری و سیزده به در را معرفی می‌کند. در این ویدئو میکی موس به عنوان یکی از چهره‌های انیمیشن می‌گوید: من خیلی از پروژه جدیدم که برای تعطیلات عید سنتی ایرانی‌ها است؛ هیجان انگیزم.

میکی موس عید نوروز ایرانی را معرفی کرد

تعطیلات جشن نوروز ۱۳ روزه است و آتش یکی از عناصر مهمی که در این جشن وجود دارد. این عنصر در آئین جشن‌های آنها برقرار است البته که خطر هم دارد. این نمادی است برای خداحافظی با سرمای زمستان و ورود به فصلی جدید که نشانه زندگی سلامت است.

وی با بیان اینکه انگیزه زیادی برای آمدن نوروز دارم ادامه می‌دهد: آنها یک نمادی به نام هفت سین دارند که شامل اجزایی از جمله سماق، سفره، ماهی طلایی می‌شود.

میکی موس با نشان دادن اجزای سفره هفت سین می‌گوید: خوش آمدید به سیزده به در. به این روز، روز طبیعت می‌گویند. در این روز مردم از خانه‌هایشان با دوستان و خانواده بیرون می آیند و با موسیقی‌های خودشان به شادی می‌پردازند.

معرفی عید نوروز توسط یکی از معتبرترین شرکت‌های انیمیشن ساز، در حالی است که پرونده عید نوروز با مدیریت ایران و مشارکت ۱۲ کشور در فهرست میراث ناملموس جهانی ثبت شده است.

پیشنهاد وزارت میراث فرهنگی در ستاد سفر رد شد

پیشنهاد وزارت میراث فرهنگی در ستاد سفر رد شد

در نشست هماهنگی تسهیلات سفر سال ۱۴۰۲ که روز هشتم اسفندماه در محل استانداری تهران برگزار شد؛ علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری کشور به نماینده اورژانس در ستاد تسهیلات سفر استان تهران گفت: از آنجایی که سازمان شهرداری‌ها برای انتقال اجساد در جاده‌ها همکاری نمی‌کنند؛ از نماینده اورژانس می‌خواهیم تا به مسئولان این سازمان اعلام کنند که مسئولیت حمل اجساد را در جاده‌های نزدیک به شهر تهران به عهده بگیرند.

این پیشنهاد با مخالفت نماینده اورژانس روبرو شد. حالا در نامه‌ای که جعفر میعادفر رئیس سازمان اورژانس کشور و نماینده وزیر در طرح سلامت نوروزی به عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی نوشته درباره حذف مصوبه در خصوص حمل اجساد آورده است با توجه به مباحث مطرح شده در خصوص حمل اجساد متوفیان ناشی از تصادفات رانندگی در خارج از حریم شهرها و با توجه به نکات ارائه شده در نشست هماهنگی تسهیلات سفر ۱۴۰۲ که با موضوع پنجاه و چهارمین نشست خدمات سفر برگزار شد؛ به استحضار می‌رساند مصوبه هیئت دولت در این خصوص به استناد جلسه مورخ ۲۲ آبان ۱۴۰۲ کمیسیون زیربنایی هیئت دولت حذف شده است.

وزیر بهداشت نیز ممنوعیت حمل اجساد با آمبولانس را طی مکاتبه روز اول اسفند امسال به معاون اول رئیس جمهور اعلام کرده است.

همچنین در این آئین نامه انجام هرگونه خدمات با آمبولانس به جز ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی ممنوع شده است. بنابراین با توجه به در پیش بودن نوروز ۱۴۰۲ و برگزاری جلسات تسهیلات سفر در استانداری‌ها خواهشمند است دستور دهید موضوع به زیرمجموعه‌های آن وزارت ابلاغ شود.

بوم‌گردی ها در نوروز ۱۴۰۲ افزایش نرخ ندارند

بوم‌گردی ها در نوروز ۱۴۰۲ افزایش نرخ ندارند

همه فعالان گردشگری اعلام کردند که افزایش نرخ نخواهند داشت این بار هم رئیس هیئت‌مدیره جامعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران گفت: ۳۴۰۰ واحد بوم‌گردی دارای مجوز، در نوروز ۱۴۰۲، آماده میزبانی و استقبال از گردشگران و مسافران نوروزی هستند.

یاور عبیری رئیس هیئت‌مدیره جامعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران گفت: با توجه به فرا رسیدن نوروز، نظارت دقیق بر نحوه قیمت‌گذاری و نرخ‌نامه ابلاغی انجام می‌شود و هیچ واحد بوم‌گردی حق افزایش خودسرانه قیمت را در نوروز امسال ندارد.

او گفت: از مدت‌ها پیش نرخ‌نامه جدید به واحدهای بوم‌گردی ابلاغ شده و متصدیان بوم‌گردی ملزم به رعایت این نرخ‌نامه هستند و هیچ واحد بوم‌گردی حق افزایش قیمت و تخلف از نرخ نامه ابلاغی را ندارد.

توصیه «فیا» به کانون جهانگردی درباره عدم همکاری با روسیه

توصیه «فیا» به کانون جهانگردی درباره عدم همکاری با روسیه

این هفته محمدحسین صوفی مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه فدراسیون بین المللی فیا اعلام کرد در صورت همکاری فدراسیون‌های زیرمجموعه با کشور روسیه از عضویت در این فدراسیون محروم خواهند شد، گفت: این یک توصیه بوده است که به ما هم شد اما در نظر بگیرید کانون اتومبیلرانی ایران یکی از عناصر تصمیم گیر در فدراسیون بین المللی است. بنابراین حضور ما در نمایشگاه بین المللی روسیه مشکلی به وجود نخواهد آورد.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اینکه کانون جهانگردی چه خدماتی به کمپرها در قبال دریافت هزینه عضویت می‌دهد گفت: در حال حاضر ۲۲۰۰ کمپر و کاروان مسافرتی در کشور وجود دارد که ما در کانون برای آنها کلوپی ایجاد کرده ایم و اکنون ۷۵۰ خودرو در آن عضو هستند. مابقی نیز به تدریج عضو این کلوپ می‌شوند.

صوفی بیان داشت: در طول سال انواع گردهمایی‌ها و فعالیت‌های آموزشی برای کمپرداران برگزار می‌شود ما در طول سال برای برگزاری این برنامه‌ها کمک می‌کنیم. همچنین تا سال ۱۴۰۰ تردد این خودروها در جاده‌ها با مشکل رو به رو بود اما در حال حاضر کانون امکان صدور مجوز تردد در جاده‌ها را برای آنها آسان کرده است. از طرفی این خودروها به عنوان خودروهای عمومی تلقی می‌شدند اما اقداماتی انجام دادیم تا هزینه معاینه فنی یا بیمه برای آنها به عنوان خودروی شخصی تلقی شود.

نوروز کهن‌ترین جشن بشری است/ «جشن جهانی نوروز» در تهران

«جشن جهانی نوروز» در تهران

در این هفته نیز جشنی برای نوروز برگزار شد که هیچ خبرنگاری در آن حضور نداشت در این برنامه هم سید عزت‌الله ضرغامی، در آئین گرامیداشت «جشن جهانی نوروز» که در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار شد، اظهار کرد: نوروز کهن‌ترین جشن بشری است و سابقه آن با طبیعت گره خورده است. صاحبان نوروز فقط ١٢ کشور عضو پرونده ثبت جهانی نیستند، بلکه همه مردم دنیا صاحب نوروز هستند.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی همچنین گفت: بسیاری از مفاهیمی که در دل نوروز نهفته است نشان می‌دهد همه خوبی‌ها و فضائل با نوروز گره خورده است.

وی ادامه داد: از پیوستن و عضویت کشورهای متعدد به پرونده‌های میراث فرهنگی ناملموس در یونسکو استقبال می‌کنیم، در فرهنگ ناملموس هر چه کشورهای بیشتر عضو شوند بیشتر به فضیلت نزدیک می‌شویم.

از چین و مغولستان برای پیوستن به پرونده نوروز استقبال می‌کنیم

علی دارابی قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی با اشاره به علاقه‌مندی برخی از کشورها برای پیوستن به پرونده جهانی نوروز، اضافه کرد: از دولت چین و مغولستان که درخواست پیوستن به پرونده نوروز را ارائه داده‌اند با روی باز استقبال می‌کنیم چرا که گسترش نوروز را گسترش صلح می‌دانیم.

نشستی که فقط همه وعده پیگیری دادند

این هفته نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با محوریت نوروز ۱۴۰۲ در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی برگزار شد. نشستی که در آن همه متولیان تنها وعده پیگیری دادند.

این نشست در حالی برگزار شد که برخی از مراکز اقامتی و گردشگری در کشور پلمپ شده اند. متولیان حاضر در این نشست هم تنها در جواب آن اعلام کردند که پیگیر هستند حتی بیشتری سوال درباره افزایش نرخ بود که درباره آن هم فقط گفتند پیگیریم!

به طور مثال جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در پاسخ به اینکه برنامه شما برای حمایت از مالکان بافت‌های تاریخی و ارائه خدمات به ساکنان بافت‌ها چیست تنها به این نکته اکتفا کرد که شهرهای میراثی برنامه‌های متعددی برای بافت گردی دارند.

وی درباره توجیه شورای امنیت در مسئله عفاف و حجاب و روزه خواری مسافران ادامه داد: تاکید ما بر بعد فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی است. استفاده از ظرفیت ماه رمضان و تاکید بر فعالیت‌های فرهنگساری را در نظر داریم. در برخورد با مسائل عفاف و حجاب تاکید داریم تنها ضابطین قضائی ورود کنند.

وی درباره پلمپ مراکز گردشگری در روزهای نزدیک به نوروز نیز گفت: در نمایشگاه گردشگری با استانداران صحبت شد سعی شده تا نگاه به گردشگری تغییر کند باید امسال فضا را طوری فراهم کنیم که مردم نوروز شادی را تجربه کنند.

پیگیر حل مشکل پلمپ مراکز گردشگری مجاز شدیم

پیگیر حل مشکل پلمپ مراکز گردشگری مجاز شدیم

معاون گردشگری کشور هم درباره مراکز پلمپ شده گفت: از نخستین ساعاتی که مشکلاتی برای برخی از مراکز گردشگری رخ داد با حفظ ارزش‌ها و تضمین سلامت اجتماعی پیگیر رفع آن شده‌ایم. ارزش نهادن به هنجارهای فرهنگی مورد تاکید است در این زمینه وزارت میراث فرهنگی و فعالان نیز در این حوزه پیشگام بوده اند. در حوزه صیانت از سلامت اجتماعی برخی قوانین وجود دارد و در قالب‌های مختلف توسط فعالان گردشگری اطلاع رسانی و نظارت می‌شود. در برخی از استان‌ها بخش خصوصی پیشگام می‌شوند و فعالان هتلداری و گردشگری در این باره دغدغه مند ارزشهای اجتماعی هستند.

وی ادامه داد: نباید موارد استثنایی که وجود دارد موجب شود وجهه گردشگری مورد تأثیر قرار گیرد. در بسیاری از نقاط کشور مشکلی نداریم. هماهنگی‌ها بسیار نزدیک است. نکاتی که ممکن است در اماکن غیرمجاز رخ دهد به حوزه گردشگری مربوط نیستند و سازمان‌های مرتبط با آنها برخورد می‌کنند. مشکلی برای چند مورد مرکز گردشگری رخ داده که پیگیری می‌شود. حقوق فعالان گردشگری نیز رعایت شده و ما هم در سطح استان‌ها پیگیر هستیم. تلاش برای فرهنگساری و نهادینه کردن ارزش‌های اجتماعی وظیفه همگانی است که در بسیاری از تأسیسات گردشگری نیز به رعایت و صیانت از این ارزش‌ها تاکید شده است.

467791