چرا آمریکا در پی انتقام از عربستان است؟

سناتورهای آمریکایی برای نزدیکی عربستان به پکن و موسکو در پی انتقامجویی هستند.
تصویر چرا آمریکا در پی انتقام از عربستان است؟

به گزارش سایت خبری پرسون، برخی سناتورهای دموکرات و جمهوریخواه در آمریکا قطعنامه‌ای علیه عربستان تهیه کرده‌اند که درصورت تصویب، کنگره می‌تواند کمک‌های امنیتی و فروش سلاح را به ریاض متوقف کند.

سناتورهای هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا امروز چهارشنبه قطعنامه ای ارائه کردند که می تواند دولت جو بایدن رئیس جمهوری ایالات‌متحده را مجبور به تهیه گزارشی درخصوص سوابق حقوق بشری عربستان کند؛ موضوعی که می تواند منجر به بررسی دوباره کمک های امنیتی واشنگتن به ریاض گردد.

کریس مورفی سناتور دموکرات و مایک لی از حزب جمهوری‌خواه، این قطعنامه را بر اساس ماده‌ای از قانون کمک‌های خارجی (Foreign Assistance Act) ارائه کردند که به کنگره اجازه می دهد به درخواست اطلاعات درباره رویه‌های حقوق بشری یک کشور خاص رای دهد.

در صورت تصویب این قطعنامه، دولت باید ظرف ۳۰ روز گزارش مورد نظر را آماده کند و در غیر این صورت تمام کمک های امنیتی به این کشور به صورت خودکار متوقف می شود.

گفته می شود کنگره اندکی پس از دریافت گزارش دولت می تواند براساس قانون، قطعنامه‌ای مشترک برای پایان و یا محدود کردن کمک‌های امنیتی به آن کشور صادر کند.

مورفی که ریاست کمیته فرعی خاورمیانه روابط خارجی سنا را بر عهده دارد، در این خصوص تشریح کرد که این قطعنامه نخستین تلاش سناتورها برای استفاده از این بند قانون است.

تلاش سناتورهای دو حزب در آمریکا برای پاسخگو کردن عربستان نسبت به اقدامات حقوق بشری درحالی است که واشنگتن، ریاض را شریکی مهم در خاورمیانه می‌داند. هرچند در این میان بسیاری از اعضای دو مجلس سنا و نمایندگان انتقادهای بسیاری نسبت به حضور این متحد دیرینه در جنگ یمن به عنوان یکی از بدترین فجایع بشردوستانه جهان، دارند.

سال گذشته نیز در گرماگرم اتهام ها به عربستان مبنی بر کمک آن به جنگ روسیه و اوکراین به ویژه پس از اعلام اوپک پلاس مبنی بر کاهش تولید نفت، درخواست هایی برای توقف همکاری با عربستان و فروش تسلیحات، وجود داشت.

از سوی دیگر، ریاض یکی از مشتری های اصلی سلاح ها و تجهیزات هوافضای آمریکا است و خبر خرید ۷۸ هواپیمای بوئینگ از سوی ریاض با رقم ۳۷ میلیارد دلار در روزهای گذشته به تیتر نخست بسیاری از رسانه های آمریکایی بدل شده است.

سناتور مورفی به عنوان یکی از تهیه کنندگان این قطعنامه که مدت‌هاست منتقد سرسخت جنگ یمن و سوابق حقوق بشری ریاض است، بایدن را به دلیل تمایل به بررسی دوباره روابط با این کشور تحسین کرد و بر ضرورت در پیش گرفتن اقدامات بیشتر تاکید کرد.

وی درخصوص قطعنامه مزبور به خبرنگاران گفت: وقتی با این دیکتاتورهای بی رحم که در برخی از بی پرواترین و ظالمانه ترین سرکوب ها علیه دموکراسی و آزادی بیان حضور دارند، گرم می گیریم، درواقع ضربه سختی به تلاش‌ها برای نجات دموکراسی جهانی وارد می کنیم.

منبع:ایرنا

467684